ציפי לבני
ציפי לבניצילום: הלל מאיר/TPS

השרה לשעבר ציפי לבני מודאגת מהביקורת החריפה שנשמעת כלפי מערכת המשפט וקוראת להקים מדינה פלסטינית.

לבני השתתפה בכנס "משא ומתן לשלום, מקום לדאגה" שהתקיים במכון טרומן כחלק מהשקת הספר של פרופ' אילן בן עמי "אותה גברת בשינוי הדרך" - ביוגרפיה פוליטית של לבני.

"במערכת הבחירות הקודמת אמרתי ששלום הפכה לגסה והדמוקרטיה תהפוך למילה גסה, וזה כבר קרה", אמרה לבני. ''בשנים האחרונות אנחנו רואים מתקפה על תפיסה שצריך לנהל משא ומתן. תומכי השלום מיד מצוירים כתומכי האויב.

"אם אני חוזרת אחורה - רק לפני חמש שנים התכנסנו בחדר המו"מ. לפני 5 שנים הייתה מערכת משפטית שקיבלה גיבוי ומאז הכל השתנה. המערכת המשפטית נמצאת תחת מתקפה".

לטענתה, ''מדינת ישראל הובלה בשנים האחרונות על ידי קבוצה עם ווייז שכתוב בו ארץ ישראל השלמה. כשזה הווייז הלאומי, הדמוקרטיה מפריעה להם לעשות את הפעולות שיקרבו אותם לארץ ישראל השלמה השלמה. כי היועמ"ש הוא זה שמתנגד לחוק ההסדרה, למשל''.

לדבריה, לא רק השלום הפך להיות מילה לא לגיטימית, גם דמוקרטיה. "במקביל, היועמ"ש והמשטרה ובתי המשפט - כולם מפריעים לנתניהו. נכנסנו לתנועת מלקחיים שבה תומכי ארץ ישראל השלמה הגיעו באותו פרק זמן שרה''מ מסיבותיו שלו רוצה להיפרד מהדמוקרטיה. כשרה''מ מחליט לקרוא לציבור לצאת לרחוב נגד יועמ''ש ומערכת האכיפה, זו פגיעה בבסיס המערכת. זו הממשלה נגד מדינת ישראל".

בנוגע לתוכנית השלום של הנשיא טראמפ אמרה לבני כי ''הבשורה הטובה הייתה לפני מספר שנים כשנשיא ארה''ב אמר שהוא רוצה 'דיל'. יש רק דיל אחד שיכול לעבוד שאני מכירה - שתי מדינות לשני עמים, אבל לא אכפת לי שיחשבו מחוץ לקופסה.

''אני ממליצה שיקדישו עכשיו את אותן מספר שעות שהקדישו לנתניהו, לבני גנץ ושותפיו. אם רוצים דיל, כדאי שיקשיבו לאותה קבוצה בציבור ובפוליטיקה שלא קיבלו ייצוג עד עכשיו''.

ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי התייחס בכנס לחשיבות היחסים בין ישראל לירדן: ''אנחנו לא עוזרים לכינון היחסים עם ירדן - אנחנו עומדים מהצד. קודם כל חשוב לחשוב מה הצד השני צריך, הדבר השני זה לשמור על כבודו ולתת לו כבוד.

''אני התבקשתי ע"י נתניהו לצאת מבריסל ולהיפגש עם המלך הירדני. רוב הפגישות הללו לא פורסמו, למעט כמה פרסומים בספרו של דני נוה. נסעתי לירדן מבלי שהמוסד או מישהו ידע על כך ועל כן שילמתי על כך מכיסי הפרטי.

''ב-97 התבקשתי להציע הצעה למלך – עלו הצעות כמו לתת לו דלק למטוסים או ציוד ראיית לילה. אני אמרתי שזה צריך להיות משהו שיאפשר לו להציג הישג בתמורה להתנקשות באזרח ירדני ברמת עמון. שוחחתי עם רה''מ 60 שניות, אמר שלא מעוניין להעניק מתנות. למחרת שינה את דעתו - אמר 'שיח אחמד יאסין, do it' וסגר את הטלפון.

''ניהלתי את המו"מ עם המלך, המלך העריך מאוד את מה שקיבל והבין את המשמעויות מבחינתו. הצעתי לו שבאותו לילה תתקיים פגישה ביו רה"מ למלך, וטסתי עם רה"מ לירדן טיסת לילה יחד עם יצחק מרדכי. הדברים לעולם לא התפרסמו, אולי אני עובר על חוק הצנזורה''.

''מעל ל-10 שנים אנחנו נמצאים לאחר שלטונו של נתניהו ולא התקיים מו"מ רציני עם ירדן מאז על שום דבר בעל משמעות. ירדן סייעה לישראל בכמה משברים שהיו לה על הר הבית אבל לא הוצע לה שום דבר", הוסיף הלוי.

יו"ר מכון טרומן, השר לשעבר דן מרידור אמר באירוע: ''יש תופעה לאומית - נסיגה מדמוקרטיה, וזה מדאיג. אני מקווה שהדברים ישתנו. באתי לכאן כי חלק מהתופעות שאנחנו רואים זה הפיכת האקדמיה למקום פחות רלוונטי - היום אתה נבחר בגלל טוויטר. מדברים ישירות לבטן, וכך נבחרים. בארה"ב, במקומות שונים זה נפוץ וזו תופעה מסוכנת. אנחנו דנים בשלום, אבל בבחירות האחרונות זה לא היה בסדר היום - אנומליה שלא יכולה להישאר כפי שהיא. דרושה בעיקר מנהיגות.

''מנהיגות היא לא לעשות מה שתומכיך רוצים - היא להוביל לאן שאתה מאמין שנכון. ללכת גם כנגד הרוח. לצערי הרב אנחנו לא רואים את זה היום. ניסינו עם הפלסטינאים כמה פעמים, היו ניסיונות, אבל לא הצלחנו. ייתכן שמנהיגות דורשת גם מהלכים שלא פותרים את כל הסכסוכים אבל לא מדרדרים לכיוון מדינה אחת, בלי דמוקרטיה. מי שמנסה ללכת בדרך אחרת, ממית עלינו אסון. נדרשת מנהיגות פוליטית שתעצור את הכיוון הנוכחי", אמר מרידור.