10 טיפים לא ליפול ברשת

לקראת הבלאק פריידיי והמבצעים הגדולים לרכישות ברשת, גיל גבריאל, סמנכ"ל אינטרנט רימון מביא את עשרת הדיברות לקניה חכמה ובטוחה.

סמנכ״ל שיווק ופיתוח עסקי ברימון , כ"ט בחשון תש"פ

קניות באינטרנט.
קניות באינטרנט.
צילום: ISTOCK

מחקר חדש של חברת סייבר ישראלית מגלה שלמחצית מהקונים באינטרנט נגנבים פרטי האשראי ובכל זאת, כולנו ממשיכים לקנות.

בתקופת הבלאק פריידי בשנה שעברה חלה עלייה של קרוב ל-20% בהונאות ברשת לעומת שאר ימי השנה, מהסיבה הפשוטה: איפה שיש כסף – יש פשיעה, וככל שאנחנו צמודים יותר למסכים - מחשבים, סמארטפונים וטאבלטים ומבצעים יותר ויותר רכישות ברשת, אנחנו חשופים יותר לגניבת פרטי אשראי או גניבת פרטים אישיים.

חברת הסטארט-אפ הישראלית Riskified (ריסקיפייד), שעוסקת במניעת הונאות במסחר מקוון, פרסמה לאחרונה מחקר ממנו עולה כי לא פחות מ-49% מהרוכשים באינטרנט חוו גניבת פרטי אשראי, רובם באתרי מסחר בינלאומיים. בדרך זו, בשנה האחרונה נגנבו לגולשים ברחבי העולם קרוב ל- 20 מיליארד דולרים מהונאות סייבר לסוגיהן. הפרסומים האחרונים מדברים על כך שכל 2 שניות נגנבים פרטים אישיים או פרטי אשראי של גולש בעולם.

חשוב שלצד ההזדמנות לניצול ימי הקניות והמבצעים האטרקטיביים המוצעים לנו בימים אלו, נדע כיצד להתמודד ולשמור על כספנו ופרטיותנו וחשוב מכך, שנדע לתת לילדנו את הכלים הנכונים להתייצב מול האתגרים הרבים.

1. לא ללחוץ על קישורים המתקבלים במסרונים, ברשתות חברתיות או הודעות דואר אלקטרוני ממען לא מוכר עם הפניה לאתרים או מבצעים, אלה עלולים להוביל לאתרי פישינג. הגניבות הללו מתבצעות על ידי תעשיה ענפה של אתרי פישינג (Phishing) המתחזים לאתר הקניות המקורי כמו עלי-אקספרס או איביי ואחרים. אלה מפתים את הגולש להגיע אליהם באמצעות מבצעים לכאורה שנשלחים במייל, SMS, בווטסאפ או מפורסמים ברשתות החברתיות, ואז כאשר הגולש מקליד את פרטי האשראי בחשבון שלו, לאתר המתחזה יש את כל מה שהוא צריך כדי לגנוב לאותו משתמש את פרטי האשראי, וכמובן שעל הדרך קיבל האתר המתחזה גם את שם המשתמש והסיסמא של הגולש.

2. להיכנס לאתרי קניות אך ורק באמצעות פניה יזומה שלכם. גם אם קיבלתם הודעה בדואר האלקטרוני או במסרון בדבר מבצע אטרקטיבי שיש לכם ענייו בו, תמיד העדיפו להקליד את כתובת האתר בגוגל ולהיכנס אליו באופן ישיר ועצמאי וכך להישמר מאתרים מזויפים או נגועים. כמובן שגם ברשתות החברתיות צריך לשמור על ערנות גבוה, לא ללחוץ על פוסטים מקבוצות שמפנים לאתרי או מוצרי קניות אלא אם אתם מכירים וסומכים על הכותב.

3. להיות חשדניים לגבי מבצעים שנראים טוב מכדי להיות אמתיים. תמיד לזכור שאין מתנות חינם. כל מבצע שנראה טוב מידי, זול מידי או לא הגיוני אמור להדליק לכם נורה אדומה להתרחק. לדוגמה – שואב אבק רובוטי שנמכר בלא פחות מ-1500 ₪, אין שום סיכוי וסיבה שיעלה בבלאק פריידי 200 ₪. לא להתפתות כי מה שנראה זול עלול לעלות לכם ביוקר בסופו של דבר.

4. ליצור סיסמאות מורכבות לאתרים ושירותים שונים ברשת. השתדלו לא להשתמש בסיסמאות קלות לפריצה כמו מספר הטלפון שלכם, השם שלכם, שם המשתמש שלכם או תעודת הזהות. שלבו מספרים ואותיות שיקשו על נוכלים ברשת והקפידו להחליף סיסמאות מעת לעת.

5. הימנעו מלמסור את פרטיכם האישיים לגורמים שונים, במיוחד פרטים לחשבונות רגישים או כאלו המכילים כסף. אל תמסרו לעולם את הפרטים האישיים שלכם לאנשים שאינכם מכירים או אנשים שאין לכם אמון מלא בהם, בדיוק כמו שלא הייתם מוסרים לאדם זר את כרטיס האשראי שלכם על מנת שיקנה משהו למענכם.

6. לרכוש רק באתרים מאובטחים שכתובתם מתחילה באותיות Https ולוודא שמופיע סימון מנעול בשורת הכתובת. מומלץ לבצע רכישות רק מאתרים מוכרים ברשת עם תקנון, אמנת שירות וכן עם ביקורות שהאתר אמין. מנגנוני אבטחה שונים כדוגמת שימוש בתעודות ssl ואפשרות לסליקה דרך שירותים כדוגמת חברת pay pal הנחשבת כאמינה ומוגנת יותר מאשר שירותי סליקה אחרים.

7. הימנעו מביצוע רכישות כאשר אתם מחוברים לרשתות תקשורת ציבוריות WiFi. כאשר אתם מתחברים לרשת סלולרית לא מהימנה יכולים בקלות לדלות את הפרטיים האישים שלכם ופרטי האשראי אם השתמשת בו ולכן השתדלו בכל רכישה שבה אתם מזינים פרטי אשראי לבצע כאשר אתם גולשים דרך הרשת האישית שלכם או בגלישה דרך התקשורת הסלולרית בטלפון הנייד ולבדוק שהיא אכן מוגנת בסיסמה.

8. הורידו אפליקציות רק מהחנות הרשמית של גוגל או אפל. אל תתפתו להוריד כל אפליקציה אלא רק אפליקציות רשמיות שקיבלו דירוגים ותגובות כאפליקציות מהימנות, כמו כן היו ערניים לדברים חריגים בזמן ההתקנה. היזהרו מאפליקציות שמבקשות הרשאות חשודות, לאפליקציה של רכישה באינטרנט לא חייבת להיות גישה לתמונות שלכם או לאנשי הקשר שלכם.

9. רכשתם? תעדו את כל הפרטים. דאגו לשמור את כל פרטי הרכישה למקרה הצורך, לחיוב גבוה מסכום הרכישה או כל תקלה אחרת. ודאו שנשלחה אליכם למייל קבלה ומייל עם אישור הרכישה. במידה ולא קיבלתם כזה, תפנו למי שממנו רכשתם ואם גם ממנו לא תתקבל תגובה - בטלו את הקנייה.

10. במידה ואתם חושדים שנפלתם קורבן למעשה הונאה, כדאי לפעול ומהר. אם מסרתם פרטי מנוי לאתר או שרות, צרו קשר עם האתר או השרות והודיעו להם שייתכן וחשבונכם נגנב.

והכי חשוב לדאוג למיגון המחשב והמכשיר הנייד על ידי מערכת שירות סייבר שתחסום עבורנו אתרים מתחזים וחשודים ותזהה פעילות לא רצויה. עם כל הזהירות שאנחנו נוקטים, בסופו של יום הדבר היעיל ביותר להתגוננות מאתרים מתחזים וחשודים היא מערכת הגנת סייבר שתזהה באופן אוטומטי כל פעילות לא רצויה ותחסום אותה אוטומטית עבורכם.

כיום ישנם מערכות המספקות את המענה וההגנה, אף בשילוב עם סינון תכנים לא ראויים. מערכות האלה חוסכות כסף ומונעות עוגמת נפש רבה, אל תהססו להשתמש בהן.

חודש קניות ברשת בטוח לכולם.


הצעות והערות ניתן לשלוח לדואר אלקטרוני: computers@inn.co.il