צוות רפואי בבית חולים
צוות רפואי בבית חוליםצילום: ISTOCK

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים עוברים ניתוחים להחלפת מפרקים, בדגש על מפרקי הברכיים והירכיים אשר הכי נוטים להישחק.

אלו ניתוחים שפשוטו כמשמעו מעמידים אנשים על הרגליים, מעלימים כאבים וקושי בתפקוד ומהווים שדרוג משמעותי לאיכות חיי המטופלים. אך מה הגישות הניתוחיות הקיימות ואיזו עדיפה עבורכם?

ניתוחי החלפת מפרקים נמצאים איתנו כבר שנים רבות, אלו הליכים מורכבים המיועדים להחליף מפרק שחוק ופגוע במפרק חדש, מלאכותי, ולהשיב למטופל יכולות תנועתיות ולהפחית משמעותית כאבים. אך בשנים האחרונות מתרחשת קפיצה מטאורית בגישות הכירורגיות, באיכות המפרקים המלאכותיים ובטכניקות לביצוע ניתוחים אלו – מה שמסביר את הגידול המסיבי במטופלים הבוחרים לעבור ניתוח החלפת מפרק ואשר ממש מקבלים שיפור אדיר באיכות החיים.

החלפת מפרק ירך בגישה אחורית

שיטה ותיקה מאוד לביצוע ניתוחי החלפת מפרקי ירך. בשיטה האחורית המטופל שוכב על הצד, המנתח צריך לבצע חיתוך של חלק מהשרירים כדי להשיג גישה לאזור הפגוע והמטופל. לאחר חיתוך השרירים, מתבצע הליך החלפת המפרק לתותב מלאכותי מתאים, השרירים נתפרים חזרה למקומם, כל אזור הניתוח נתפר ונסגר והמטופל עובר להתאוששות ובהמשך מתחיל תהליך החלמה ארוך ולא פשוט ולאחר מכן תהליך שיקומי ממושך.

בגישה זו למנתח יש גישה יותר פתוחה ונוחה למפרק המטופל, אך מאידך יש סיכון מוגבר להתנתקות המפרק בגלל חיתוך השרירים וגם תהליך ההחלמה והשיקום ארוך ומורכב בגלל הפגיעה בשרירים. כמו כן, בגלל שהמטופל שוכב על הצד בניתוח, יש סיכון לחוסר אחידות באורך הרגליים לאחר הניתוח, מה שיוביל לצליעה תמידית.

קיימת גם גישה צידית להחלפת מפרק ירך, גם בה המטופל שוכב על הצד ויש צורך לבצע חיתוך של השרירים.

החלפת מפרק ירך בגישה הקדמית

שיטה חדשנית יותר להחלפה מלאה של מפרק הירך. הגישה הקדמית מבוצעת תוך יישום חתכים קטנים באזור המטופל והחדרת כלי טיפול מדויקים דרך החתכים, כאשר המטופל שוכב על הגב ואין כלל חיתוך של שרירים על מנת להגיע למפרק שיש להחליף. המנתח מזיז את השרירים כדי לקבל גישה למפרק, מבצע את ההחלפה ומסיים את הניתוח באותו צד של הרגל בזמן יחסית קצר.

החלפת מפרק ירך בגישה הקדמית מציעה יתרונות רבים מבחינת תוצאות הניתוח, זמן ההחלמה לאחריו וגם תהליך השיקום מהיר, איכותי ומקיף יותר. אין חיתוך של השרירים ולכן ההחלמה והשיקום קלים ומהירים יותר וגם הסיכון לניתוק המפרק המלאכותי יורדת. בגישה הקדמית המטופל שוכב על הגב, מה שמאפשר לוודא לפני סיום הניתוח שאורך הרגליים שווה ואין סטייה בעייתית. יתרון משמעותי נוסף הוא שניתן לבצע באותו ניתוח ובו זמנית החלפת שני מפרקי הירך – מטופלים רבים סובלים משחיקה דו צדדית של מפרקי הירך.

הגישה הקדמית להחלפת מפרק הירך נחשבת כיום לאיכותית ולמתקדמת ביותר – אך משום שהיא חדשנית יחסית, מומלץ לבחור מנתח מוסמך ומנוסה בטכניקה זו.

החלפה מלאה של מפרק הברך

בניתוחי החלפת מפרק הברך, הגישות הניתוחיות נוגעות בעיקר להיקף ההחלפה לתותב מלאכותי. הגישה המקיפה ואשר מבוצעת במקרים רבים מאוד ובעיקר במפרקים שחוקים ופגועים מאוד היא הגישה של החלפת מפרק מלאה. בניתוח זה המנתח מבצע חתך באזור הברך, מזיז את רקמות פיקת הברך כדי לקבל גישה למפרק ואז יש להכין את המפרק לחיבור מרכיבי המפרק המלאכותי.

בניתוח להחלפה מלאה של מפרק הברך מחליפים את כל מרכיבי המפרק - בחלק העליון, המרכזי והתחתון של המפרק - ברכיבים רפואיים מתקדמים העשויים למשל מסגסוגת של קובלט וכרום לחלקים העליונים והתחתונים ושילוב של רכיב מפולימר פלסטי מתקדם לחלקו המרכזי של מפרק הברך החדש.

כדי להתקין בצורה נכונה ואפקטיבית את המפרק המלאכותי, צריך לבצע חיתוך מדויק של חלק מרקמת העצם, בשיפועים נכונים ומותאמים אישית לפי מבנה הברך של כל מטופל וכמו כן לחבר בחזרה את כל מרכיבי המפרק בצורה מדויקת ביותר ותחת שחזור המתח הנכון של הרצועות וכל יתר מרכיבי המפרק.

ההחלמה מניתוח החלפה מלאה של מפרק הברך יחסית מהירה, יש תהליך שיקומי של כמה חודשים וכיום ניתן להגיע לתוצאות מצוינות וחזרה לשגרת חיים פעילה ונטולת כאבים.

החלפת מפרק ברך בגישה החלקית

גישה נוספת לניתוחי החלפת ברך היא הגישה החלקית. בגישה זו מחליפים רק חלק ממרכיבי מפרק הברך ולא את כולו, כך נשמרת רקמה מקורית וטבעית והתוצאה יכולה להיות יותר דומה לתפקוד והרגשה של "ברך אמיתית". הגישה החלקית עשויה להתאים למצבים בהם השחיקה אינה מלאה ומוחלטת. גם בהחלפת ברך חלקית, יש צורך בהתאמה אישית מדויקת ביותר של האופן בו מטופל המפרק המקורי ומורכב החלק המלאכותי.

ניתוחי החלפת מפרקים בהחלט התקדמו מאוד בשנים האחרונות, כאשר יותר ויותר אנשים מקבלים בחזרה יכולות תפקודיות המאפשרות אורח חיים פעיל, איכותי ונטול כאבים.

בגלל מורכבות הניתוחים, חשוב לבחור מנתח מאוד מנוסה ומקצועי אשר מיישם את הגישות המתקדמות והאיכותיות ביותר.