שחמט
שחמטצילום: ISTOCK

"הננו מתכבדים בזאת להזמין את כל שחמטאי ישראל להשתתף באליפות ישראל הפתוחה בשחמט", כך קוראת בחגיגיות ההזמנה הרשמית של האיגוד הישראלי לשחמט. האליפות הפתוחה, כשמה, מזמינה את כל מי שלוח משחק על שולחנו וכלים בין אצבעותיו לנסות את מזלו ולהתמודד מול שחקנים נוספים במרתון שחמט שבסופו יוכרז אלוף ישראל לשנה זו. אך מקריאה במודעה נראה שהגם שכולם מוזמנים, לא כולם יוכלו להגיע. מיקום האירוע יגרום לכך שצו מצפונם ואמונתם לא יאפשר להם כניסה לאולם התחרות.

אליפות ישראל הפתוחה לשחמט מתקיימת השנה באולם האודיטוריום הסמוך למלון נוטרדאם, בכניסה לרובע הנוצרי בירושלים. המלון וכל הנעשה בו נמצאים בבעלות הוותיקן ובכניסה לאולמותיו מוצב צלב. כמו כן, המלון עצמו מסרב פעמים רבות לשכן בו אורחים ותיירים יהודים, לא מכניס לשטחו אירועים של חיילים ואוסר על הצבת דגלי ישראל בכל שטחי האולמות ובכל אירוע המתקיים בשטחו. המבנה הוקם על ידי הוותיקן עוד בתקופה הטורקית, והוא מיועד לצליינים שמגיעים לארץ הקודש לעלות לאתרים הקדושים לדת הנוצרים בירושלים. בכוונה תחילה הוא ממוקם בכניסה לרובע הנוצרי בעיר העתיקה, סמוך לכנסיית הקבר - אחד המקומות החשובים ביותר לנוצרים.

"הזדעזעתי לגלות איפה בחרו השנה לקיים את התחרות", מספר ל'בשבע' מאמן שחמט שמלווה לתחרות עשרות תלמידים מדי שנה. "כשנכנסתי לאתר האיגוד הישראלי לשחמט כבר לפני כמה שבועות ראיתי שיש הזמנה לתחרות, הזמנות כאלה מופיעות כל הזמן. במרכז התמונה היה תצלום של אולם התחרות והוא היה עם צלב, אז במבט ראשוני חשבתי שמדובר במקום כלשהו באירופה. רק כשקראתי את הפרטים והבנתי שמדובר באליפות הפתוחה בארץ חטפתי הלם. ילדים ישראלים מרחבי הארץ צריכים לבוא לאירוע שצלב מונף בכניסה אליו?".

כמה מאמנים ניסו לפנות להנהלת האיגוד בבקשה למנוע את קיום התחרות באודיטוריום הנוטרדאם, ולהעבירו לאולם שכולם ירגישו בנוח להגיע אליו. אולם בקשותיהם נתקלו בסירוב מוחלט. בתאריכים שבהם מתקיימת האליפות, י"ד-כ"ד בכסלו, מתארחת בתוך המלון הנוצרי תחרות ה'גראן פרי', חלק מסבב תחרויות בין שחקני השחמט המובילים בעולם, שסופו בתחרות הגמר של אליפות העולם. פיד"ה – איגוד השחמט העולמי, בחר לארח את התחרות הייחודית בירושלים כמעין פיצוי על החרמת המשלחת הישראלית בתחרות העולמית בסעודיה לפני שנתיים. באיגוד הישראלי רוצים להעניק לשחקנים הישראלים את האפשרות להתחכך עם כוכבי הענף המובילים בעולם, ורואים בכך הזדמנות למפגש ייחודי בין נוער ישראלי לדמויות בכירות בשחמט העולמי.

"ראיתי ברשימות של השחקנים באליפות הפתוחה את התלמידים שלי שכבר הספיקו להירשם", מספר מאמן נוסף, "התקשרתי אליהם וביקשתי שלא יגיעו השנה לתחרות. רובם לא דתיים וקשה להסביר להם את הבעייתיות שיש בזה, אז חלק הסירו את הרישום ואחרים לא הסכימו לוותר. השנה מוצעים פרסים יקרים במיוחד, ואני מבין למה ילדים לא יסכימו בכזאת קלות לא להתמודד עליהם".

מאמנים אחדים ראו שהם אינם מקבלים מענה כאשר הם פונים להנהלת האיגוד והגיעו גם לשרי הממשלה. "דיברתי באופן אישי עם השר זאב אלקין", אומר מאמן מאזור הצפון, "הוא הסביר לי קודם כול שהתחרות לא בתוך המלון אלא באולם אז זה שונה, ודבר שני שהמשרד אומנם שמח שהתחרות העולמית מתקיימת בירושלים אבל לא מעורב בבחירת המקום".

"יש כאן שני דברים שצורמים לי מאוד", מסביר המאמן, "הראשון הוא שילדים ובני נוער יהודים יסתובבו במשך עשרה ימים במקום נוצרי, עם הצלבים ועם המסרים של הדת הנוצרית ברחבי העולם. ככה נראה שמד. זו אולי מילה קשה, אבל אין עוד דרך לתאר את הדבר הנורא הזה. הדבר השני הוא העובדה שאירוע רשמי של איגוד ספורט ישראלי ייערך במקום שבו אסור להרים דגל ישראל, אין כניסה ליהודים במהלך השנה ולא מכבדים את סמלי המדינה. ברמה הלאומית דבר כזה הוא נורא ואיום. אני לא יודע מה יניבו השיחות שניהלנו גם עם ראשי האיגוד וגם עם השרים, אנחנו מתפללים שהגזירה תעבור ונוכל להגיע לתחרות עם התלמידים שלנו בלב שקט ושלם".

מחרימים סדרתיים

מי שבעבר כבר נכווה ממפגש עם הכנסייה הוא סגן ראש עיריית ירושלים ומחזיק תיק הספורט בעיר עורך הדין אלישע פלג. בעקבות פניית 'בשבע' ללשכתו אמר פלג כי "נעשה הכול כדי למנוע את קיום התחרות שם. לא יכול להיות שיש מלון שמחרים את ישראל ואוסר על תליית הדגל, והוא יקבל את הכבוד של אירוח תחרויות מטעמנו ומטעם משרד הספורט".

כבר בשנת 2011, כאשר עמד פלג בראש 'מרוץ השלום' בעיר, הופתע לגלות את התנגדות הנהלת מלון נוטרדאם לתליית דגל ישראל בשטחו, אך לא ויתר. מרוץ השלום הוא אירוע שבו רצים מאות ספורטאים מבית לחם לירושלים, ומעמד הסיום שהתקיים לפני שמונה שנים התארח באולם שבו צפויה להתקיים אליפות ישראל הפתוחה.

פלג התבקש אז לנאום, וגילה שעל הבמה לא מופיע דגל ישראל. הוא פנה לבעלי המקום וניסה לדון עמם. רק כשראה כי קיימת התנגדות עקרונית הוא הודיע להם חגיגית שכינוס סוף המרוץ יבוטל אם לא יועלו דגלים לבמה. לבסוף הגיע לפשרה מול מנהל המלון, ודגלים נתלו בצידי האולם בזמן נאומו של פלג. "לא תהיה תחרות ישראלית בעיריית ירושלים בלי דגלים ובלי כבוד לסמלים שלנו. אני תמה בכלל על ההחלטה לקיים שם את התחרויות".

"קשה לי להבין את הטענות"

גיל בורוחבסקי, מנכ"ל איגוד השחמט הישראלי, שוחח עם 'בשבע' בתגובה לטענות שהעלו המאמנים ואמר: "אנחנו לא מתכוונים להזיז את התחרות לשום מקום. יש לנו הזדמנות וכבוד גדול לארח כאן בישראל הגראן פרי, הסבב הכי יוקרתי. העשירייה הראשונה בדירוג השחמט בעולם תגיע לירושלים. אנחנו רוצים שתהיה הזדמנות לשחקנים הישראלים להתרשם מהם, לפגוש אותם ולשחק שחמט באווירה של תחרות בינלאומית, זו לא הזדמנות שיש לנו בכל שנה".

באשר לקושי של שחקנים דתיים להגיע למשחקים אמר בורוחובסקי: "לאורך שנים יש לנו באיגוד המון שחמטאים שומרי מצוות. תמיד ידענו להתחשב בהם, וגם באליפות הפתוחה השנה עשינו מאמצים להתאים את המשחקים לכולם. התחרויות ביום שישי יסתיימו מוקדם בבוקר, כדי שגם מי שהגיע מרחוק יוכל לחזור הבית עד כניסת השבת, וידאגו שכל הכיבוד שיוגש בימי התחרות הוא כשר. כמו כן, אין חובה להיכנס למלון, כי התחרויות ייערכו סמוך לו ולא בתוכו, ככה שקשה לי להבין את הטענות הללו".

ממשרד ירושלים ומורשת נמסר בתגובה: "המשרד איננו שותף לארגון וגם איננו משתתף במימון, לא של התחרות הבינלאומית של השחמט ולא של תחרות ישראל הפתוחה, ועל כן כמובן לא היה שותף לבחירת המיקום. איגוד השחמט הישראלי ביקש תמיכה תקציבית מהמשרד כדי לקיים את התחרות הבינלאומית דווקא בירושלים, בסופו של דבר בגלל המגבלות של ממשלת מעבר המשרד לא הצליח לאשר השתתפות זו. גם בשיח הראשוני בין המשרד לאיגוד כשעלתה האפשרות לקיים את התחרות במלון נוטרדאם המשרד הביע הסתייגות, אך כאמור מכיוון שהמשרד לא מתקצב ולא מארגן את התחרות, לא הייתה לו כל השפעה על בחירת המיקום. בכל שאלה בנושא ניתן לפנות לארגון השחמט".

במפעל הפיס, אשר תומך בין היתר באיגוד הישראלי לשחמט ובמפעליו, אמרו גם כן: "אין למפעל הפיס שום קשר לבחירת מקום האירוע או ארגונו".