מבנה השוק הסיטונאי בחברון
מבנה השוק הסיטונאי בחברוןצילום: דוד וילדר

שר הביטחון, נפתלי בנט, הורה היום (ראשון) למתאם פעולות הממשלה בשטחים והמינהל האזרחי ביהודה ושומרון להודיע לעיריית חברון על התחלת תכנון שכונה יהודית חדשה במתחם השוק הסיטונאי.

בהתאם להוראת השר, ישלח המינהל האזרחי מכתב בנושא לעיריית חברון.

משמעות ההחלטה היא שלאחר שנים ארוכות בהן הנושא היה תקוע בשל מחלוקת בין תושבי היישוב היהודי לתושבי חברון הפלסטינים, יחל הליך תכנון שכונה יהודית נוספת שתייצר רצף טריטוריאלי ממערת המכפלה לשכונת אברהם אבינו ותכפיל את מספר התושבים היהודים בעיר.

מבני השוק ייהרסו במסגרת פינוי בינוי ובמקומם ייבנו חנויות חדשות. זכויות הפלסטינים בקומת הקרקע יישמרו כפי שהן היום.

ההחלטה התקבלה בתום סדרת דיונים שקיים שר הביטחון עם מתפ״ש, המינהל האזרחי, שב״כ וגורמי ביטחון נוספים.

כידוע, שטחי השוק הסיטונאי בחברון היו בבעלות יהודית עד שנת 1929, עם פרוץ מאורעות תרפ״ט. האדמות, שננטשו בעקבות המאורעות, עברו בשנת 1948 לשליטה ירדנית ובשנת 1967 הוחזרו לישראל. ישראל אפשרה לעיריית חברון לבנות במקום שוק סיטונאי שהיה פעיל עד לאמצע שנות ה-90.

הבוקר, כאמור, הורה שר הביטחון בנט לגורמים הרלוונטיים (מתפ״ש באמצעות המינהל האזרחי) להודיע לעיריית חברון כי השטח העילי שמעל לקומת השוק יוחזר לידיים יהודיות לצורך תכנון שכונה יהודית חדשה. המבנים שייבנו יאכלסו תושבים יהודים נוספים ויגדילו את היישוב היהודי בעיר.

בישוב היהודי בחברון בירכו על הודעת השר בנט, "זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו. הישוב היהודי בחברון מודה מעומק הלב לשר הבטחון נפתלי בנט על ההחלטה להשיב חיים יהודיים לרכוש היהודי בחברון".

"הוצאת אדמות הנרצחים מידיו של ראש עיריית חברון הרוצח היא מעשה של צדק היסטורי שעם ישראל מצפה לו מזה 90 שנה. אנו מודים גם לראש הממשלה בנימין נתניהו, וכן לשרת המשפטים לשעבר איילת שקד, ולשר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן, ולשורה ארוכה של שרים, חברי כנסת ופעילים, ידידי ואוהבי חברון שפעלו ללא ליאות להשבת הצדק על כנו. עיר האבות תמשיך להיבנות ולהתפתח כעיר הבנים", הוסיפו.

שרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד, בירכה אף היא, "החלטה הסטורית וחשובה של שר הביטחון נפתלי בנט. כשרת משפטים עבדתי שנתיים לחלץ את הקרקעות מפלונטר משפטי בו הן היו תקועות שנים רבות, והשכונה חיכתה כשנה לאישור שר הביטחון. ההחלטה האמיצה של בנט תגדיל את היישוב היהודי ותפתח את עיר האבות".

ח"כ מיכאל מלכיאלי מש"ס בירך את השר נפתלי בנט ואת הישוב היהודי בחברון. "אכן מדובר בצדק היסטורי שהיה חייב להיעשות מזמן. יחד עם זאת חובה כעת בד בבד להתחיל פיזית בהנגשת מערת המכפלה לנכים. מאות אלפי נכים לא יכולים לחכות אפילו לא עוד שעה אחת. אסור שהנגשת המערה תיתקע כעת. בכוונתי לפנות לשר בנט בימים הקרובים על מנת להבין מדוע בפועל טרם החלו העבודות להנגשת המערה ומתי זה יקרה".