ריאות
ריאותצילום: istock

כשבציבור הכללי אומרים את צמד המלים סרטן ריאה, המחשבה הראשונה שעולה בראשם של רובם של האנשים היא סיגריות ועישון שהוביל למחלה.

זה נכון שעישון מכל סוג, הוא הגורם מספר אחת למחלה, אלא שבתוך עולם סרטן הריאה קיימים גם חולים שמעולם אפילו לא התקרבו לעשן סיגריות.

בקרב 4%-7% מהחולים בסרטן ריאה התפתחות המחלה קשורה למוטציה שנקראת ALK הגורמת לתאי הסרטן לשגשג. מקרים אלו אינם קשורים כלל לעישון.

למעשה, רוב החולים בסרטן ריאה נושא מוטציית ALK מעולם לא עישנו. רבים מהם גם צעירים. המחלה גם גוררת עמה גרורות מוחיות, 30-50% מהחולים במחלה נושאת מוטציית ALK מפתחים גרורות מוחיות בשלב כזה או אחר של מחלתם.

ובמקרה ואדם שאינו מעשן מאובחן עם סרטן ריאה - מדובר ככל הנראה במחלה נושאת מוטציה כלשהי, דבר שמחייב חיפוש מעמיק תוך כדי שימוש בטכנולוגיות מתקדמות לעיתים.

בשנים אחרונות פותחו טיפולים ביולוגיים יעילים ביותר שהם מעכבים את פעילות המוטציה בתאי הסרטן. טיפולים אלו מהווים הטיפול המועדף במחלה זו כיום, ויש כבר 3 דורות של התכשירים השייכים לקבוצת טיפולים ביולוגיים זו. הטיפולים הללו אף ניתנים בכדור ולכן גם נוחים לנטילה.

אך יותר חשוב מכך שהם יעילים בהרבה בהשוואה לכימותרפיה ושימוש עקבי במספר תכשירים (אחד לאחר השני תוך כדי שמירה על רצף טיפולי) מאפשר לחולים עם סרטן ריאה חיובי ל-ALK לחיות שנים אף אם אובחנו בשלב גרורתי. יעילות של תכשירים אלו הוכחה במחקרים קליניים רבים והן אנו בתור רופאים עדים לה גם בעולם האמיתי.

צריך שוב להדגיש שהטיפול הביולוגי עדיף בהרבה על טיפול כימותרפי, בטח כאשר מדובר על רעילות ותופעות לוואי שכימותרפיה מביאה איתה. אלא שטיפול ביולוגי הוא קצוב בזמן. עם הזמן תאי הסרטן מפתחים חסינות לטיפול מסוים ויש צורך להחליפו לטיפול אחר.

כיום ישנן עדויות מדעיות על כך שניתן להשתמש ב-3 תכשירים ביולוגיים ברצף. טיפול רציף ממושך זה מאפשר לדחות טיפול כימותרפי לתקופה ארוכה ובכך גם התופעות הלא נעימות והמסוכנות לעיתים הכרוכות בה.

לפי תוצאות של שני מחקרים קליניים, טיפול במעכבי ALK חדישים הניתן כשלישי בסדרה (אחרי מיצוי שני קווי טיפול במעכבי ALK אחרים) יכול להביא לצמצום הגרורות ב-40% מהאנשים והשגת שליטה במחלה במשך למעלה מחצי שנה.

תוצאה זו לא רק נצפית במחקרים קליניים אלא גם מקבלת ביטוי בעולם האמתי. בסדרה גדולה שבדקה את יעילות טיפול זה בעולם האמת וכללה יותר מ-600 חולים, מעכבALK שלישי בסדרה גרם להשגת שליטה במחלה בלמעלה מ-8 חודשים. לפי הניסיון הארצי המצטבר עם השימוש במעכבי ALK חדישים הניתנים כקו שלישי, טיפולים אלו עשויים להביא לשליטה אף ארוכה יותר.

רק שלחולים במחלה זו בסל הבריאות הישראלי כיום רשומים רק שני קווי טיפול ביולוגי בלבד. משמעות הדבר היא שכששני קווי הטיפול מסתיימים הטיפול היחידי הזמין הוא כימותרפיה. נמצאים בטיפולי לא מעט חולי סרטן ריאה עם מוטציית ALK. גורלם של חלקם היה טוב יותר מאחרים והצלחנו להשיג עבורם קו טיפול שלישי כטיפול חמלה או דרך ביטוח פרטי.

כך לדוגמא, אחת החולות שלי שמיצתה שני קווי טיפול ניתן לה טיפול בתרופה ביולוגית נוספת במסגרת תוכנית חמלה וזכתה לעוד שנתיים וחודשיים ללא כימותרפיה. חולה אחר קיבל את הקו השלישי דרך ביטוח פרטי וכיום, לאחר למעלה משנה, מחלתו תחת שליטה.

חשוב ביותר שמערכת הרפואית תעמיד לרשותנו אופציות טיפוליות רחבות גם בקווים מתקדמים על מנת שנוכל להעניק לחולים הטיפול הטוב ביותר המקנה שליטה ארוכת טווח ואיכות חיים ראויה לאורך זמן.

הכותבת היא ד"ר אליזבטה דודניק, רופאה בכירה ביחידה לגידולי ריאה, מרכז דוידוף לטיפול ולמחקר מחלות הסרטן, בית חולים בילינסון, מרכז רפואי רבין