הפגנה באיראן
הפגנה באיראןצילום: רויטרס

לראשונה הרשויות באיראן מודות בהרג מפגינים: הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה היום (ג') כי כוחות הביטחון הרגו מפגינים במספר ערים ברחבי המדינה בהן פרצו מחאות על רקע החלטת הממשלה להעלות את מחירי הדלק.

אתמול פרסם ארגון זכויות האדם 'אמנסטי' דו"ח הקובע כי במחאה שהתנהלה באיראן בשבועות האחרונים, נהרגו לפחות 208 בני אדם. לטענת הארגון, בידיו שמותיהם של 208 הרוגים, ברשימה שנבדקה שוב ושוב ונמצאה אמיתית ומדויקת.

עם זאת, מספר ההרוגים עדיין אינו סופי, ולפי הדו"ח המשטר ממשיך להסתיר את מספרם המדויק של ההרוגים. הארגון ממשיך לחקור את האירוע באמצעות קשר שיוצרים אנשיו עם אזרחים איראנים שהיו עדים למחזות הזוועה, וכן עם משפחות שאיבדו את יקיריהן במחאה הגדולה.

שעות אחדות קודם לכן פרסם ה'ניו יורק טיימס' האמריקאי דיווח מזעזע, על טבח שביצעו אנשי משמרות המהפכה האיראנים בעשרות מפגינים בצומת בפאתי העיר בנדר־מהשהאר שבמחוז חוזסטאן.

לפי הדיווח, מאות מפגינים חסמו את הצומת בעיצומה של המחאה, ולפתע הגיע כח של משמרות המהפכה ופתח בירי של אש חיה ממנו נהרגו כמה מפגינים ונפצעו כמה נוספים. המפגינים הנותרים מיהרו להימלט ורבים מהם הסתתרו בשדה של קני סוכר שהיה בסמוך, אלא שאז פתח אחד המפגינים בירי מרובה קלצ'ניקוב שהביא עמו להפגנה.

בתגובה לירי פתחו אנשי משמרות המהפכה בירי ממושך של צרורות ארוכים לעבר השדה של קני הסוכר, ובכך גרמו למותם של עשרות מפגינים. עדי הראיה הוסיפו כי לאחר מכן פשטו אנשי משמרות המהפכה על השדה, אספו את גופות ההרוגים, העמיסו אותן על משאית ונעלמו מהמקום.

לפי הדיווח, מספרם המדויק של ההרוגים בשדה קני הסוכר אינו ידוע, אך הוא נע לפי ההערכות של עדי הראיה בין 40 ל־ 100 בני אדם.

יש לציין, כי אם המספרים של 'אמנסטי' אכן נכונים, ועוד לפני ספירת ההרוגים הסופית, כבר נחשבת המחאה האחרונה למחאה הקטלנית ביותר בתולדותיה של הרפובליקה האסלאמית, מאז המהפכה הגדולה שבה תפס חומייני את השלטון.