כאבי גב, כסא משרדי. אילוסטרציה
כאבי גב, כסא משרדי. אילוסטרציהצילום: iStock

כאבי גב היא אחת התופעות הנפוצות ביותר, רוב בני האדם יחוו כאב גב משמעותי לפחות פעם אחת בחייהם.

תנוחת שינה לא טובה, עבודה ממושכת מול המחשב או תנועה פתאומית לא מהירה ולא מבוקרת, סיבות אלו עלולות להוביל לאי-נוחות ולכאבים.

בחלק גדול מהמקרים, הזמן עושה את שלו, ומנוחה ראויה תסייע לכאבים לחלוף מעצמם. עם זאת, אם הכאב מתמשך או מחמיר, ייתכן בהחלט כי הגיע הזמן לפנות לקבלת טיפול רפואי.

במאמר הבא נדון באחד המוקדים הנפוצים ביותר לכאבים – הגב התחתון. נציג את דרכי הטיפול בכאב ונבחן כיצד ניתן למנוע, או לפחות להפחית, את הישנות הכאבים בעתיד.

כאבי גב תחתון – תסמינים

לפני שממהרים להרכיב תכנית טיפולית, חשוב קודם כל לאפיין היטב את סוג הכאב בהתאם למצב ולהבין אותו לאשורו. לרוב, האדם יחוש בכאב מעל אזור האחוריים ועד לאזור הצלעות, אך ייתכן כי הכאב יתפשט גם לאגן, למותניים ולירכיים.

כאבי גב תחתון יכולים להתבטא גם כתחושה של דקירה או של שרפה, עמומים יחסית או חזקים מאוד. במקרים חמורים במיוחד, הכאב אף עשוי להשפיע על יכולתו של המטופל להפעיל ביעילות את שרירי הגב וכתוצאה מכך הוא יתקשה לעמוד או לנוע.

דרגת החומרה של הכאב משתנה כמובן בין מטופל למטופל, ובין מקרה למקרה, לכן, חשוב גם להתייחס למשך הזמן שבו נמשכים הכאבים. בדרך כלל כאבי גב יחלפו תוך כשבועיים. עם זאת, ישנם מקרים רבים בהם נמשכים הכאבים מספר שבועות. במקרים שהכאב נמשך מעל ל 6 שבועות ללא הקלה, מומלץ להזדרז ולברר את סיבת הכאב. בעת האבחון חשוב לספר לגורם הרפואי על אופן הופעתם של התסמינים (פתאומי או הדרגתי, קשור באירוע מסויים או בתקופת עומס וכו').

כאבי גב תחתון - גורמים

כאבי גב עלולים להופיע מסיבות שונות. לעיתים מדובר במצב זמני כגון הריון (הגורם לעומס על מערכת שריר ושלד), במקרים אחרים יתכן כאב הנובע מעומס פיזי בחיי היומיום, או מאימון ייתר. לעיתים הכאב נגרם כתוצאה מתנוחת עבודה לקויה ועלול להטריד זמן רב. בכל מקרה של כאב שאינו חולף ופוגע באיכות החיים יש לפנות לגורם רפואי לשם בחינה מדוקדקת.

ככלל, כאבים באזור הגב התחתון עלולים להיווצר במקרים כגון:

  • חוסר בפעילות גופנית
  • אימון גופני שאינו מבוצע כהלכה
  • עלייה במשקל גוף
  • גיל המטופל
  • עישון
  • חוסר בשעות שינה או מזרן לא מתאים
  • ליקויים ביציבה המלווים בחולשה
  • הרמת משאות כבדים
  • ישיבה ממושכת בתנוחה לא נוחה
  • מחלות שונות של עמוד השדרה
  • מחלות של מערכת העצבים

כאבי גב תחתון - דרכי הטיפול

לכל אדם ההיסטוריה הרפואית שלו ואצל כל מטופל יש סיבה אחרת להתפרצותם של הכאבים. לכן, התוכנית הטיפולית תורכב במטרה לענות הצרכים הספציפיים של כל מטופל.

בין דרכי הטיפול, ניתן למנות את האפשרויות הבאות:

  • פיזיותרפיה לכאבי גב תחתון – לפיזיותרפיה כלים רבים להתמודד עם כאבי גב. לרוב, יעשה שילוב בין תרגילי תנועה לבין טכניקות שונות של עיסוי וטכניקות נוספות להורדה והרגעה של הכאב באזור. הפיזיותרפיסט ידריך את המטופל ויקנה לו כלים לסגל יציבה טובה יותר ויתן לו תרגילים ייעודיים שיסייעו למנוע כאבים בעתיד.
  • שימוש בחום או בקור – במקרים של שרירים תפוסים, חימום האזור יכול להקל על הכאבים, במקרים של חבלות ישירות לגב, קירור עשוי לתת הקלה. .
  • טיפול תרופתי – טיפול תרופתי עשוי להקל על הכאבים ולאפשר למטופל לחזור לתפקוד מופחת כאב., עם זאת, רוב התרופות אינן מתאימות לטיפול ממושך ורצוי לשלב טיפול תנועתי למניעת חזרת הכאבים.
  • הזרקות במרפאת כאב – במקרים של כאב כרוני שאינו משתפר בטיפול תנועתי ותרופתי, יתכן ויופנה המטופל למרפאת כאב לצורך הזרקה נקודתית של תרופות נגד כאב.
  • ניתוח – זוהי כמובן האפשרות הקיצונית ביותר, ברוב המוחלט של המקרים, הרופא ימנע מלהמליץ עליה. אפשרות זו תשקל רק במקרים קשים מאוד עם תסמינים ספציפיים בלבד.

כאבי גב תחתון - דרכי מניעה

כמו ברוב הבעיות במערכת התנועה, הדרך הטובה ביותר להתמודד עם כאבי גב היא למנוע אותם מראש. ישנם כמובן מצבים רפואיים שלא יאפשרו זאת, עם זאת, לא פעם אימוץ של הרגלים נכונים יסייע למנוע את הכאבים או להפחית באופן משמעותי את עוצמתם:

  • פעילות גופנית מתונה – ישיבה ממושכת וחוסר תנועה פוגעים ביכולת הגופנית. האדם נולד לנוע וכאשר אנחנו מונעים תנועה סדירה ואיכותית מהגוף שלנו, טווח התנועה במפרקים קטנים, השרירים נחלשים והיכולת הגופנית שלנו מתחילה להצטמצם באופן הדרגתי. מצב זה עלול להוביל לפגיעה במערכת שריר-שלד ועלול להתבטא בגב התחתון. בחרו פעילות שתהיה מהנה עבורכם ומתאימה למצבכם הבריאותי, ושלבו אותה עם תזונה בריאה. הקפידו במיוחד על חיזוק שרירי הליבה (בטן וגב) שכן הם מעניקים תמיכה ויכולת תנועה לעמוד השדרה.
  • הרמה נכונה של חפצים ומשאות – כאשר אתם מתכופפים או מנסים להרים דבר מה, שימו לב כי אתם עושים זאת תוך כדי מודעות. רצוי להשתמש בכל מפרקי הגפה התחתונה ולהקפיד על כיפוף הברכיים והחזקת הגב מיוצב. הדקו את שרירי הבטן, הגב והישבן בעת הרמה של משא כבד או עבודה מאומצת בכיפוף על מנת להגביר את התמיכה בעמוד השדרה.
  • סביבה ארגונומית – בחרו בכיסאות ארגונומיים התומכים בגב שלכם והקפידו על התאמת המנגנונים הארגונומיים למבנה גופכם. בחרו במזרן נוח המעניק תמיכה לגב ומאפשר שינה נוחה ללא הפרעה. מזרונים רכים ש"שוקעים" לתוכם לרוב פחות יתאימו למטרה זו.

לסיכום, לכאבים בגב התחתון סיבות רבות, ובמקרים רבים שינוי בהרגלים ואימוץ של אורח חיים בריא יותר עשויים לצמצם את הבעיה ואף למנוע אותה בעתיד. שימו לב, בכל מקרה של כאב מתמשך יש לפנות לרופא המטפל, והכי חשוב – לא להזניח!