ערב הבוגרים לקראת ההתרמה לישיבה
ערב הבוגרים לקראת ההתרמה לישיבהצילום: יעקב נחומי

"אֲנַחְנוּ מֻכְרָחִים לְהָרִים דֶּגֶל בְּחַיִּים שֶׁל יְצִירָה רוּחָנִית, חַיִּים שֶׁל יְצִירַת קֹדֶשׁ, שֶׁל מִפְעָלִים טוֹבִים הַקְּרוֹבִים לָנוּ בְּפִינוּ וּבִלְבָבֵנוּ, חַיִּים הַמְבִיאִים בְּרָכָה וְתוֹעֶלֶת לָנוּ וְלָעוֹלָם כֻּלּוֹ".

כך פנה הרב קוק ל"תוֹפְשֵׂי הַתּוֹרָה בְּעִיר הַקֹּדֶשׁ וּבְאַרְצֵנוּ הַקְּדוֹשָׁה כֻּלָּהּ", לפני כמעט מאה שנה (ביום פטירתו של הרמב"ם, אור לכ' בטבת תרפ"א), ב"הרצאת הרב" שקראה להם "לְחַיִּים שֶׁל יְצִירָה".

מפעלים חשובים בתחום התורני-ספרותי קמו בעקבות קריאה זו, כמו האנציקלופדיה התלמודית ומכון הלכה ברורה. גם את "מכון מֵעליות" שהוקם בישיבת ההסדר "ברכת משה" במעלה אדומים יש לזקוף בעקיפין למהלך זה של יצירה תורנית איכותית הנובעת מרוח התחייה הלאומית של ישראל בציון.

להשתתפות בקמפיין 40 שעות של ישיבת ברכת משה לחצו כאן

במשך יותר מארבעים שנותיה של הישיבה עמלו ראשיה – הרב נחום אליעזר רבינוביץ, הרב יצחק שילת והרב חיים סבתו – והקדישו מזמנם וממרצם לא להעמדת תלמידים הרבה בלבד, אלא גם ליצירה של דברים שבכתב. כך הוקם בין כותלי הישיבה "מכון מֵעליות - למחקר ולהוצאת ספרים" כבר לפני עשרות שנים.

מקום בולט ביצירתו של המכון תופסים חיבורים הקשורים לכתבי הרמב"ם (עד כדי כך שהיו ששאלו האם ישיבת "ברכת משה" נקראה כך על שמו של רבי משה בן מיימון...), כמו פירושו הרחב של הרב רבינוביץ על משנה תורה לרמב"ם – פירוש "יד פשוטה", וכמו מהדורת "רמב"ם מדויק" של הרב שילת שהכנתה מסתיימת בימים אלו. פרוייקט נוסף שנערך בין כותלי המכון קשור לאחד מממשיכי דרכו של הרמב"ם – ר' לוי בן גרשום, והוא פירוש הרלב"ג לתורה, שיצא במהדורה מדעית בשבעה כרכים.

גם יצירות ספרותיות ותורניות של הרב חיים סבתו ושל הרב אלחנן סמט, של הרב אלישע אבינר, הרב אליהו ליפשיץ, הרב אלי רייף, הרב רן כלילי, ואחרים מבין רבני הישיבה, הבשילו והתפתחו בישיבת מעלה אדומים ובמכון מֵעליות, ובכך מעשירים את ארון הספרים התורני.

ספרי המכון ידועים בדיוקם ובאיכותם, והכנתם דורשת מאמץ זמן ומשאבים. מכון מֵעליות כלול גם הוא במסגרת קמפיין גיוס ההמונים של ישיבת "ברכת משה" שמתקיים בימים אלו, והנהלת המכון מקווה – אם לנקוט בלשונו של הרב קוק באותה הרצאה – כי "גַם הָאֶמְצָעִים לְהַחְזִיק אֶת יְדֵי הָעוֹבְדִים בַּעֲבוֹדָתָם גַּם כֵּן יִמָּצְאוּ בְּאַהֲבָה. כִּי מִי כְּיִשְׂרָאֵל גּוֹי קָדוֹשׁ עַם אוֹהֵב תּוֹרָתוֹ, עַם חָכָם וְנָבוֹן הֶחָפֵץ בְּהַגְדָּלַת תּוֹרָתוֹ וְחָכְמָתוֹ וְהַאֲדָרָתָם".

להשתתפות בקמפיין של ישיבת ברכת משה לחצו כאן