יובל שטייניץ
יובל שטייניץצילום: פלאש 90

מאמץ אחרון לאחדות: השר והד"ר יובל שטייניץ (הליכוד) שוחח עם בן כספית ואריה אלדד בעקבות פגישתם של רה"מ בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ במטרה לגשר על הפערים ולהקים ממשלת אחדות.

"אני חושב שצריכה לקום ממשלת אחדות משתי סיבות. יש כאן רגעי הכרעה היסטוריים, בעיקר לגבי איראן, וגם בגלל שחייבים להוריד את המרירות והמתיחות בין חלקי העם שהגיעו לשיאים חדשים בעקבות שתי מערכות בחירות".

נתניהו לא יכול לצאת למערכה באיראן בלי שרמטכ"ל יחזיק לו את היד? מה זאת אומרת הכרעה בסוגיית איראן?

"איראן נמצאת בלחץ אטומי. הכלכלה שלה מתרסקת וראינו את המהומות ברחובות. צרפתים בעיקר מנסים לתווך, ההערכה שלי היא או שאיראן תתפוצץ באירוע מלחמתי עוצמתי במזרח התיכון או שאיראן תתרצה ותסכים לבצע ויתורים. בשני המקרים נתניהו חייב להיות שם ואנחנו חייבים להיות עם יד על הדופק. זה מה שישפיע על עתידנו".

אני כבר שומע את שטייניץ' אומר שהחצי שנה הבאה היא שתהיה משמעותית ולכן נתניהו לא צריך לצאת לנבצרות.

"לדעתי אין משבר אמון אמיתי. אם ייחתם הסכם אין לי ספק שהוא יקוים".

מתווה הנשיא הוא מתווה אחר. הנשיא הבהיר שנבצרות מבחינתו או בהחלטה על כתב אישום או בהגשת כתב האישום. אתה כבר הפכת את חמשת החודשים לשנה.

"אני דיברתי על חלוקת הכהונה לשנה-שנתיים-שנה. אני מאחל לנתניהו בכל ליבי כמו רוב אזרחי מדינת ישראל שלא יגיע לכלא. אני חושב שמה שקורה איתו זו טרגדיה יוונית לרוב אזרחי ישראל ולא רק לנתניהו. אני מקווה שלא נגיע לשם. לעניינו הפוליטי, אין לי ספק שיש דרכים להגיע בהסכמים לרוטציה עם מועד ברור לנבצרות. ההסכם הזה יקוים. החוסר אמון שמדברים אליו הוא בעיני רק תירוץ למי שרוצים לקדם את אופציית הבחירות".

מנדלבליט ישבו היום ב-433 לגבי חלק מהאנשים שהכרת היטב בפרשת הצוללות. אתה חרד לגורלם?

"אני לא רוצה להתייחס. אני מכיר חלק מהאנשים והם ישרים. לא ראיתי בהם מעולם תאוות בצע שמכוונת אותם".

מכיוון שכחול לבן קיבלה יותר מנדטים ויותר קולות מהליכוד. למה בעצם לא תגידו לראש הממשלה שההצעה של כחול לבן יותר הגיונית? שהליכוד יישאר בשלטון ויכהנו אחרי שנתיים.

"אני חושב שזו הצעה בלתי סבירה ובלתי הגיונית. גנץ מעולם לא היה שר או סגן שר בממשלה. אין לו שום ניסיון מיניסטריאלי ולכן עדיף שיצטרף לממשלה, יבין איך היא מתפקדת בחצי שנה הזו ואז יכנס לתפקידו. בחצי השנה הזו יכולה להיות הכרעה בסוגייה האיראנית ההשפעה של נתנהו על טראמפ ועל דעת הקהל האמריקאית היא דבר שאין לו תחליף. גם אם נתניהו יגיע למשפט, הוא יכול לקחת גם כמה שנים, לפיכך גם אם נצא לבחירות, גם ככה נתניהו יכהן שישה חודשים".

גם אם יצא לנבצרות אני מאמין שהוא יפנה לכלי התקשורת בעולם להגן על ישראל וייסע לארצות הברית לגייס תמיכה. הוא אגב לא קיבל איזושהי חפיפה כשהיה סגן שר חוץ שפוטר ושגריר ישראל באו"ם.

"הוא גם היה יו"ר האופוזיציה והגיע עם יותר ניסיון. אני לא פוסל את גנץ אך ההיגיון וההגינות מחייבים שנתניהו יכהן תחילה".