טראמפ בוועידת נאטו
טראמפ בוועידת נאטוREUTERS

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נחת אתמול בלונדון להשתתפות בחגיגות ה־70 לייסוד הברית הצפון אטלנטית, אך במקום לשאת נאומים חגיגיים ולשבח את המדינות החברות בברית, הוא בחר לצעוד בדרך שונה.

במהלך נאומו הוא ניצל את ההזדמנות כדי להכריז על מס חריג שהוא מתכוון להטיל על הגבינות והיין המיובאים מצרפת לארה"ב, כמו גם על מוצרים נוספים מצרפת.

טראמפ הבהיר כי המס החדש יתבצע בצורה של הטלת מכס בשיעור של 100 אחוזים על היין והגבינה מצרפת, מה שבעצם יכפיל את מחיר המוצרים הללו לצרכן האמריקאי, ויצמצם משמעותית את הייבוא.

זאת, כתגובה על המס שהחליטה צרפת להטיל על ענקיות הטכנולוגיה שפועלות במרשתת בצרפת. מדובר בנושא המצוי במחלוקת עמוקה בין האמריקאים ובין מדינות אירופאיות שונות.

לטענת האירופאים ובראשם צרפת, החברות הללו פועלות אמנם מארה"ב, אך הפעילות עצמה מתבצעת גם בצרפת, ולכן מן הראוי שצרפת תיטול מהן מיסים על הרווחים שהן עושות בצרפת.

בנאומו אתמול אמר טראמפ כי אירופה נוהגת באופן לא הוגן כלפי החברות האמריקאיות, והבהיר כי הוא לא יאפשר למצב זה להימשך. "אנחנו ננקוט בצעדים כלפי כל מדינה שתפלה לרעה את החברות האמריקאיות", אמר.

בתגובה השיב שר האוצר הצרפתי, ברונו לה מר, כי טענת טראמפ שגויה מיסודה, וכי המס על ענקיות הטכנולוגיה אינו מפלה לרעה את החברות האמריקאיות, משום שמס בשיעור דומה מוטל גם על חברות אירופאיות, סיניות ואחרות.

לה מר הוסיף ותקף את הנשיא האמריקאי ואת החלטתו להטיל מכס על המוצרים הצרפתיים.

"בין בעלי ברית לא אמורות להיות סנקציות", אמר, "ובאופן כללי הסנקציות הן דבר רע מאוד לכלכלה העולמית".

לדבריו: "פנינו לאיחוד האירופי, והחלטנו לפעול יחד לגיבוש תגובה מוחצת. אם ארה"ב אכן תוציא לפועל את המכסים המיוחדים על המוצרים הצרפתיים, התגובה שלנו תהיה עוצמתית".