פירס (משמאל) ואנדראה מייל, יו״ר הבורד של מומנטום
פירס (משמאל) ואנדראה מייל, יו״ר הבורד של מומנטוםצילום: אבירם ולדמן

אבא שלה ברח מגרמניה לפני והשואה והתנדב להגנה, כילדה ביקרה בישראל מדי שנה ובהמשך גם למדה באוניברסיטה העברית, כך שמבחינת ליידי דניאלה פירס, הקשר לישראל הוא ברור והיא גאה שהצליחה להנחיל אותו לשלושת ילדיה, שביקרו ואף חגגו בארץ את בר ובת המצווה.

פירס הגיעה בחודש האחרון לישראל ופגשה 800 אמהות יהודיות מרחבי העולם שישהו פה במסגרת מסע "Momentum" (לשעבר JWRP) בשיתוף משרד התפוצות, מסע בן שמונה ימים שבו האמהות מטיילות בישראל ויחד איתן נשים ישראליות, גם הן אמהות.

דנה סנדר-מולה, מנהלת Momentum בישראל, הסבירה "המטרה היא לחבר את האמהות לישראל ולערכים יהודים דרך חוויה רגשית מכוננת. כדי לייצר חיבור משמעותי, חשוב בין היתר גם הקשר האישי בין נשים ישראליות ולנשים מהתפוצות. יש הרבה מן המשותף בין אמא ישראלית לאמא מהולנד, רוסיה, פולין, אוסטרליה וקנדה, למרות שהן מגיעות מתרבויות שונות ודוברות שפות שונות. כולנו חלק מאותו העם ואותה המורשת, אבל אנו גם חולקות אתגרים אוניברסליים של נשים ואמהות כגון גידול ילדים, זוגיות, קריירה ומציאת משמעות ואיזון בחיים. מה שמשותף לנו הוא הרצון להוביל, כסוכנות השינוי במשפחה ושל העם שלנו ולהוות רשת של תמיכה זו בזו".

דניאלה פירס נשואה לסר טרוור פירס. לפי דיווחים באתרים אנגליים פירס ומשפחתה הם נדבנים ידועים התורמים מדי שנה מילוני דולרים לארגונים ומטרות צדקה בבריטניה וגם בישראל. במסגרת הפעילות ההתנדבותית, פירס הגתה את "יום מעשים טובים" (Mitzva Day) בבריטניה וב-30 מדינות נוספות והיא מכהנת כיו"ר הארגון.

אחת לשנה, 40 אלף מתנדבים יוצאים להתנדבות בקהילה המקומית. השנה אגב, יום המעשים הטובים מתנגש עם ביקורה של פירס בישראל. "אני הגעתי למסע בין היתר כי אני מאמינה שאוכל לרתום נשים נוספות לקחת חלק בפעילות שלנו סביב העולם".

הגם שהמסע בישראל נועד לחזק את הקשר של הנשים עם היהדות, פירס מדגישה כי מבחינתה יש זכות לעבוד עם בני כל הדתות. "עשיית חסד היא ערך בכל הדתות, אז למה לא לשתף פעולה? אנחנו מפעילים יוזמות יחד עם כנסיות ומסגדים וגם עם הינדים. פעילות ענפה החל מבישול ארוחות לחסרי-בית, איסוף בגדים לפליטים, מפגשי שירה עם זקנים בבתי אבות. העשייה היא של כולם וגם הנתינה היא לכולם, כך למשל, תמיד נבשל צמחוני כדי שבני כל הדתות יוכלו לאכול".

בעלה של דניאלה קיבל את התואר "סר" על פעילותו הפילנתרופית הענפה ובין היתר על פעילותו ב"BIRAX", תנועה לחיבור עולם האקדמיה של בריטניה וישראל, כתגובה לחרמות של ארגוני חרם על ישראל. "אם אנשי אקדמיה יפנימו שחרם אינו הפתרון, אזי האדם הפשוט ברחוב יבין זאת בזכות כך", הסבירה דניאלה. "בכלל, תנועת חרם היא שיטה מטומטמת להביע דעה באופן לא יעיל", הוסיפה.

יש דיווחים על ירידה בהיקפי התרומות מצד יהודים בחו"ל לישראל, לקהילות היהודיות יש בעיות פנימיות וראוי להשקיע את הכסף ב'בית'. מה דעתך על הגישה הזו?

"יש המון ארגונים מדהימים בישראל, וכיהודי בגולה, אתה מרגיש חיבור לישראל ורצון לתת למדינה שאתה יודע שהשורשים היהודיים שלך החלו בה. אני מרגישה שזו זכות לתת מהגולה, אבל האחריות היא גם של אנשים מבפנים".

תופעת נישואי תערובת בקהילות בחו"ל היא אדירה, מעל 50% בארה"ב. מה דעתך על נישואי תערובת, ועל הסכנה שיש בכך לעתידו של העם היהודי?

"נישואי תערובת זה אכן משהו שמאוד מעסיק, ובצדק, את העולם היהודי", אמרה. "אני הקמתי עסק שידוכים שלי בגלל שראיתי כמה אמי בודדה, והייתה רווקה במשך שנים רבות. קהל היעד שלי בתחילת העסק היה מבוגר, אך עם השנים נהיה מאוד צעיר. גם אנשים צעירים כיום יודעים שלא תמיד קל למצוא את הפרטנר הנכון לחיים רק באמצעות החלקת האצבע על תמונה. צריך יותר מזה, והעובדה לכך היא שעדיין יש אנשים בודדים, עם כל האתרים והאפליקציות", הוסיפה. " יש שקוראים לזה אולד סקול, אבל כיום יש לנו למעלה מ-500 לקוחות, מכן גווני הספקטרום הדתי. ואנחנו פועלים לפי שיטה של ערכים. וככה מצליחים לחבר את מי שמתאים".

את מגיעה לארץ לרגל מסע של אמהות מכולם העולם. איזו אמא את?

"זה לתת את כל מה שיש לך למען המטרה הזו. לגרום להם להיות האדם הכי טוב שהם יכולים להיות", הסבירה. "לפעמים, אגב, זה לא בדיוק מה שתיארת לעצמך שיהיה, וזו לא התמונה שדמיינת לעצמך. אבל אז ככל שהילדים גדלים, את הופכת להיות תלמידה מאשר מחנכת, ומבינה שלא ניתן לנו לכפות על הילדים את הדעה שלנו, אלא לכוון את הדרך שהם בוחרים ולתמוך בהם ללא שיפוטיות, לכיוון הנכון עבורם, עם אותם ערכים שלנו. וכמובן לאהוב".

ומה האתגר הכי גדול שעומד כיום בפני הורים?

"ללא ספק המדיה החברתית. אומנם הילדים שלי גדולים יותר עכשיו, וברור שיש שני צדדים לכל דבר, ויש המון דברים חיוביים במדיה החברתית, אבל לדעתי, בחברה שהיא לא עולם שלישי, שנעזר במדיה החברתית למען הקמת באר בכפר, צריך לאסור את השימוש במדיה החברתית ולהפוך אותה ללא חוקית עבור ילדים מתחת לגיל 18. הקשיים של התבגרות כיום הרבה יותר שונים מאלו שאני חוויתי. הילדים שלי תמיד נשפטים ושופטים בגלל מדיה חברתית, ואני מאמינה ורואה גם בעשייה שלי בקרב ארגונים של נוער עם בעיות נפשיות, כי יש לה השפעה מאוד גדולה על בריאות הנפש. פתאום לאנשים אין דרך לפתח קשרים פנים מול פנים, וכל הביטחון העצמי נתקע בעולם וירטואלי", הוסיפה. "ולכן, בדיוק בעולם כזה, הכי חשוב להפוך את הבית למקום הכי אוהב ומכיל ומקבל שניתן".

ורגע לפני פרידה, טיפ לאמהות הישראליות?

"זה קשה לומר במשפט אחד. אבל כדי להיות האימא הכי טובה שאפשר להיות, צריך להעריך את עצמך כאימא. כי אם אימא היא קשוחה, עייפה ומותשת, היא לא יכולה להיות האימא הכי טובה שיש. אני התחלתי יוגה, ומדיטציה בדיוק בשביל מטרה זו. כל אימא צריכה למצוא את הזמן הזה לעצמה כדי להעריך את עצמה, וזה יאפשר לה להיות האימא הכי טובה שיש".