הפוליטיקה הציונית-דתית לאורך השנים ידעה פלגנות. אחת מנקודות השפל שלה הייתה הקמת הימין החדש
הפוליטיקה הציונית-דתית לאורך השנים ידעה פלגנות. אחת מנקודות השפל שלה הייתה הקמת הימין החדשצילום: דוברות הימין החדש

הפוליטיקה הציונית-דתית לאורך השנים ידעה פלגנות. אחת מנקודות השפל שלה הייתה הקמת הימין החדש, מהלך שבגללו היה חסר לגוש בבחירות הראשונות של 2019 בדיוק מנדט אחד כדי להקים ממשלה, מה שהוביל אותנו לעוד מערכת בחירות שהסתיימה ללא הכרעה, וככל הנראה ימשיך למערכת בחירות שלישית.

בנוסף לכך, בבחירות השניות של 2019 כמות בוחרים גדולה מהציונות הדתית הצביעה לכחול לבן מכיוון שלא היה להם בית שהזדהו איתו. ההערכות מדברות על בין שניים לשלושה מנדטים, כפי שניתן לראות באחוזי ההצבעה בקלפיות ביישובים דתיים כמו אפרת.

הייצוג הפוליטי של הציונות הדתית עומד כרגע בפני צומת דרכים - להיות או לחדול. הבית היהודי והאיחוד הלאומי עומדים בסקרים על שניים וחצי מנדטים, והימין החדש אומנם פורח בסקרים, אבל לא עבר את האחוז החסימה בבחירות הקודמות על אף סקרים מחמיאים. עוצמה יהודית שווים שני מנדטים שבדרך כלל נזרקים לפח. בשיחות עם חבריי הבנתי שרבים מהם לא מתכוונים להצביע למפלגות הציונות הדתית. היו כאלה שאף אמרו שאולי כדאי פעם אחת לחטוף ולא לעבור את אחוז החסימה, כדי שהפוליטיקאים ילמדו. רק שאין לנו את הפריבילגיה לחנך את הפוליטיקאים על חשבון עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל.

המשימה שעומדת בפנינו היא החזרת אמון הציבור. הירידה באמון הציבור ובמנדטים החלה בכך שמפלגות האיחוד הלאומי והבית היהודי לא עמדו בהבטחת הבחירות שלהן לקיים איחוד מלא לאחר הבחירות והמשיכה בכך שהימין החדש התפלג. כדי להחזיר את אמון הציבור עלינו לתת לאנשי הציונות הדתית לבחור את נבחריהם, לקיים פריימריז פתוחים שיגרמו לציבור להרגיש שותף ולבחור את הנבחרת הטובה ביותר.

נכון, הציונות הדתית מגוונת - יש את אנשי ההר ואנשי העיר, יש את הכיפות הקטנות, הגדולות והשקופות, הליברלים והשמרנים, ויש גם את החילונים שמזדהים עם ערכי הציונות הדתית. אלא שרב המשותף על המפריד. לא נסכים על הכול, אך במפלגות גדולות ודמוקרטיות אחרות כמו הליכוד יש אנשים בעלי אידיאולוגיות מגוונות אפילו יותר. מה שהציונות הדתית צריכה הוא מפלגה אחת שיש בה את כל הגוונים, ולא תת מפלגות או שריונים למקובלים.

אני לא מתעלם מכך שיש מאבק דו-ראשי על ראשות הממשלה שבעקבותיו הציבור נוהר למפלגות הגדולות, אבל דווקא עכשיו, כשהוכח סוף סוף שלא גודל המפלגה קובע אלא גודל הגוש, זו ההזדמנות שלנו להציע אלטרנטיבה להנהגת המדינה.

להצטרפות לחצו כאן

הכותב הוא ממובילי המחאה לאיחוד מפלגות הציונות הדתית וקיום פריימריז פתוחים