אלעזר שטרן
אלעזר שטרןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

האלוף במיל' וחבר הכנסת אלעזר שטרן (כחול לבן) שוחח הבוקר (חמישי) עם מגישי תכנית 'הקבינט' ב- 103fm על החשיפה לפיה צה"ל זייף את נתוני גיוס החרדים ופרסם נתונים גבוהים במאות אחוזים מהאמת.

צה"ל תחת מתקפה, אולי בצדק. מה קרה שם בנוגע לגיוס החרדים?

"יכול להיות שקצין למטה עשה טעות".

ואין מי שיבדוק את הקצין?

"לפי מה שאני יודע, בדקו קצין למטה, הדברים עלו למעלה והתחילו לטפל בהם".

זו טעות של שמונה שנים.

"הטעות היא לא של שמונה שנים. כנראה בתקופה האחרונה הייתה טעות של מאות בודדות, לא אלפים ולא מאות אחוזים".

300 במספר.

"שזה 10%. לפי ההגדרה שקבע המחוקק חרדי הוא מי ששהה בישיבות לתקופה של שנתיים בין הגילאים 14-18. זו הגדרה שהייתה נוחה לחרדים. תתארו לכם שאותו ילד בן 16 עוזב את הישיבה והולך לשבת על הברזלים, הוא עדיין מוגדר כחרדי. אנחנו אמרנו למנהיגות החרדית שקודם כל יביאו לצבא את אלו שלא לומדים בישיבות. אנחנו יודעים שיש אלפים רבים שרק רשומים בישיבות. עכשיו הצבא מגייס אותם בזכות הפעילות של הצבא. אני בכלל תוהה למה גיוס של יותר חרדים הוא אינטרס של הצבא?"

למה גיוס נשים זה אינטרס של הצבא?

"אם אתה שואל אותי – זה לא אינטרס של הצבא".

אז למה הצבא באג'נדה להכניס לנשים לצבא?

"כי הצבא רוצה כמה שיותר חיילים".

אז אותו הדבר לגבי החרדים.

"הצבא גם עושה פעילות לגיוס בבתי הספר. הצבא מעורב בעידוד הגיוס אך על פניו זה אתגר של החברה. כשמתפרסם דו"ח של איזה בית ספר מגייס יותר חיילים קרביים, האתגר הוא של אותו מנהל בית הספר, ככה החברה הישראלית רואה את זה, וכשאתה מסתכל על גיוס החרדים אתה מאשים את הצבא. המנהיגות החרדית הרי מתנהלת נגד הגיוס. הפתרון הוא לקחת את הכסף שנותנים למי שלא מתגייס ולתת אותו לחיילים משוחררים. תסית את המשאבים לשם. לצערי מסיבות פוליטיות עושים את ההיפך ואז מאשימים את צה"ל. אנחנו המדינה מקשים על הצבא לגייס חרדים כי אנחנו נותנים למוסדות שפועלות נגד הגיוס יותר כסף. בואו נטפל בזה באמת.

אתם בישיבות צריכים לעודד את הגיוס לצה"ל. הבעיה של צה"ל הייתה שהוא הוציא דוחות לא מדויקים. המכסות שהגדירו היום הם לא רלוונטיות?

"רלוונטיות מאוד אך בפועל אנחנו פועלים נגדם. אם ממשלת ישראל תסתכל על המכסות האלה כאתגר שכולם צריכים לעמוד בו
אז יסיתו את המשאבים לטובת אלו שמשרתים וכמות המתגייסים תעלה. אם יתנו פחות לישיבות שלא מעודדות גיוס אז לאותן ישיבות יהיה אינטרס שלא להילחם במי שמתגייס לצה"ל כי בזכות החרדים שמתגייסים יש גם חרדים שיכולים ללמוד תורה".

לא שברו כאן את החומה של החרדים. גם אם מתגייסים כל מיני חוזרים בשאלה זה לא פרץ את הגבולות.

"זה קורה לאט לאט. יש תהליכים שלוקחים זמן. גם הכישלונות שלהם באקדמיה וגם אי הגיוס ההמוני לצה"ל זה בגלל שבחמש שנים האחרונות הממשלה הזאת הסיתה את המגמות בכך שנתנה לחרדים את הכל, לא משנה אם יתגייסו או לא. בגלל זה הם חברים בבלוק הפוליטי, כי הוא נותן להם הכל, כולל אי גיוס לצה"ל".

לפי הפרסומים גם אתם הבטחתם להם הכל.

"זה שקר. אל תאמינו. לא הבטחנו להם הכל".

אם המשותפת הסכמתם לשבת.

"זה גם שקר. לא הסכמנו לשבת עם המשותפת. זה שאומרים משהו שלוש פעמים זה לא הופך אותו לאמת".

אז למה גנץ אמר שבגלל יועז והאוזר הוא לא ראש ממשלה?

"יכול להיות שהם לא הסכימו לתמיכה מבחוץ. לא דובר על לשבת עם המשותפת. אזכיר לך שבנימין נתניהו באמצעות התמיכה של המשותפת הקדים את הבחירות ובחר את מבקר המדינה".