הטכנולוגיה בשירות הספורט, והכסף

היכרות אישית של קבוצות ספורט עם אוהדים, איצטדיונים חכמים, אימונים ממוקדים בדרך לספורטאי המושלם. הטכנולוגיה היא חלק מהספורט.

שמעון כהן , ז' בכסלו תש"פ

אילוסטרציה
אילוסטרציה
מאור יפרח

בשבוע הבא יתקיים במרכז האקדמי רופין כנס 'ספורט-טק' שיעסוק בקשר המתהדק והולך בין טכנולוגיה לספורט. שוחחנו עם אחד הדוברים בכנס, אסף נבו, מייסד ומנכ"ל חברת PICO על התופעה התופסת תאוצה ונפח ענק גם בכלכלה העולמית.

החברה שלו, הוא מסביר, מעניקה לקבוצות ספורט פלטפורמה המאפשרת להם תקשורת אישית מול האוהדים. "במקום שהקבוצה תציע לכלל האוהדים הנחה כלשהי של 25 אחוזים, תוצג הצעה ספציפית למה שהאוהד אוהב ומעוניין", הוא נותן דוגמא ומוסיף:

"הבעיה הגדולה ביותר של קבוצות ספורט היא שמצד אחד מדובר באוהדים מעורבים רגשית והדוקים, אבל מצד שני יש פער לעומת מה שהקבוצה יודעת על האוהדים. האוהדים יהיו בטוויטר או באתר של הקבוצה, אבל לא במאגר המידע של הקבוצה מעבר למכירת כרטיסים. הנהלת הקבוצה רוצה לייצר תחושה אישית. אם מישהו כבר מנוי עונתי אין צורך להראות לו פרסומת שקוראת לו להיות מנוי, ואם אתה לא מנוי הקבוצה רוצה לדעת למה".

"התעשייה הולכת לכיוון של היכרות עם האוהדים, ובהמשך איך זה משפיע על רווח ועוד", אומר נבו המציין כי הידוק קשריה האישיים של קבוצה עם אוהדיה יניב גם צפייה בשידורי הטלוויזיה של הקבוצה, ולכל אלה בין השאר גם השלכות כלכליות.

על המעורבות הכוללת של טכנולוגיה בענפי הספורט מציין נבו כי החדשנות העכשווית מציבה בפני עצמה כיעד את הבנת השחקן וצרכיו האישיים, "היום מבינים טוב יותר מי מהשחקנים צריך איזה אימון. הבינו שלא נכון לתת לכל השחקנים את אותו אימון, כי אחד ישן טוב בלילה ואחד לא, לאחד כואבת הברך ואחד לא וכו'. בנוסף יש הרבה חברות שמתעסקות בפיתוח השחקן האולטימטיבי". כל אלה לבד מהתחום בו החברה שלו עוסקת, תחום הקשר בין הקבוצות והאוהדים שלדבריו תופס תאוצה של ממש בשנים האחרונות. זאת בין השאר גם לנוכח המציאות בה אוהדי קבוצות אינם נותרים בתחומי מדינתם אלא חוצים מדינות ויבשות באהדת קבוצות גדולות. הקבוצות, הוא מסביר, מכירות טוב יותר את האוהדים בני ארצן ופחות את אלה שאוהדים מרחוק.

"בארה"ב רואים שינוי באיצטדיונים ומושקע הרבה כסף באיצטדיונים חכמים, קישור לאינטרנט, נושא הבטיחות באיצטדיונים ועוד. רואים את השינוי של מערכות הטלוויזיה וה-VAR, הנגשת השידורים", מזכיר נבו.

על סוגיית איסוף המידע על אוהדים בידי קבוצות שאלנו את נבו אם איסוף המידע מוגבל בהנחיות או תקנות אתיות כאלה ואחרות, שכן לא כל אוהד מעוניין שהקבוצה תדע על העדפות הבילוי שלו או כל תחום אישי. "הנושא מאוד מוסדר כמו כל נושא הפרטיות. יש מדיניות הגנת הפרטיות מאוד מתקדמת בארה"ב ובאירופה. גוף ספורט שאוסף מידע עושה את זה רק באישור שלך כדי שלא לעבור על החוק. גוף ספורט גם לא ימכור את המידע לצד שלישי".

לדבריו הדברים אינם תלויים רק במגבלת החוק אלא גם בחששן של הקבוצות להכעיס את אוהדיהן. בקבוצות יודעים היטב שאם יתפסו באיסוף מידע לא מאושר או בהעברת מידע אישי לחברה אחרת הדבר יפגע בהן בעתיד, כך שגם ללא חוק לא יקחו שם את ההימור.


‫הצעות והערות ניתן לשלוח לדואר אלקטרוני: neri@inn.co.il