הקונגרס בארה"ב
הקונגרס בארה"בצילום: Amos Ben Gershom/ GPO

הקונגרס האמריקני יעלה לדיון ולהצבעה היום (שישי) החלטה שנויה במחלוקת התומכת בפתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-הפלסטיני.

ההצעה, החלטה מספר 326, קובעת כי הקונגס האמריקני תומך בהקמת מדינה פלסטינית ובעצם קוראת תיגר על תכנית השלום האמריקנית שנכון לעכשיו אינה כוללת החלטה מפורשת בנושא.

הדמוקרטים פעלו במהלך הימים האחרונים והכניסו תיקונים בהצעה כדי שתזכה גם לתמיכה רפובליקנית, אלא שרק מספר קטן מאוד, פחות מעשרה חברי קונגרס מהצד הרפובליקני, הביעו שביעות רצון מהתיקונים, איש מהם לא הבטיח להצביע בעד. מרבית המחוקקים מהצד הזה הביעו בפומבי את דעתם ואמרו כי מדובר בצעד מיותר וקנטרני.

אגב, בין הדמוקרטים יש מי שחושבים שההחלטה לא מספיק טובה. כך לדוגמה ראשידה טאליב שאמרה כי "אף תיקון לא יספיק אם ההחלטה לא תגדיר את ישראל ככובשת שטחים פלסטיניים. אני אצביע בעדה אבל אשמיע את מחאתי".

חברים דמוקרטים אחרים טענו כי הכנסת התמיכה בסיוע לישראל כחלק מההחלטה, לא נכונה. הצעד מלמד כנראה על הקצנה נוספת במפלגה הדמוקרטית, כפי שהיא ניכרת מצד המועמדים לראשות המפלגה.

לי זלדין, מחוקק רפוליקני המייצג את ניו יורק הביע שאט נפש מהכוונה להצביע על ההחלטה. "זו אחת ההצבעות המיותרות ביותר אי פעם בתולדות בית הנבחרים. יש תמיכה דו מפלגתית בישראל והקיצוניים בצד הדמוקרטי מנסה לפגוע בכך שוב ושוב".

מי שהעלה את ההצעה במקור, המחוקק הדמוקרטי אלן לוונטל טוען בתגובה כי המטרה היחידה היא פשוט לייצר תקווה.

"ליבת הצעת החוק היא לעודד את שני הצדדים לא לעשות דברים שיובילו אותם לנקודת אל חזור", טען.

ההסתדרות הציונית באמריקה אמרה לקראת ההצבעה, "הדמוקרטים מנסים להפריע למדינת ישראל, להתערב בהחלטותיה ובריבונותה".

"לאחר שתי מערכות בחירות ישראליות כשהסיכויים לשלישית הולכים וגדלים, זה לא הולם שבית הנבחרים האמריקני יתערב בסוגיות פוליטיות ישראליות כמו הסכסוך עם הפלסטינים", נאמר בתגובת הארגון.