זיו מאור
זיו מאורצילום: אלירן אהרון

הדיפלומטיה היא אחד מתחומי הפעילות החשובים ביותר שבהן עוסקות ממשלות. כאן בישראל עינם של האזרחים פקוחה על הצבא, על המשטרה, על מערכת המשפט ועל התחבורה - בעוד משרד החוץ פועל כמעט ללא כל ביקורת ציבורית.

זה מצב מעט מוזר משום שהנושא שבאופן מסורתי משסע את החברה הישראלית באופן העמוק ביותר - הסכסוך הישראלי ערבי - הוא בעצם דיפלומטיה.

הסכמי אוסלו וההתנתקות היו שניהם פעולה דיפלומטית, וגם ההסבר לכך שחאן אל-אחמר עדיין עומד - חשש מהליכים בבית הדין הבינלאומי בהאג - הוא דיפלומטי.

אחד המורים הגדולים ביותר לדיפלומטיה בכל הזמנים הוא הנרי קיסינג'ר. ספרו בעל השם היומרני "דיפלומטיה" מספר את ההיסטוריה של הדיפלומטיה בערך מאז היווסדה במאה ה-17, עידן שבו יחסים בינלאומיים חדלו להיות בין חצרות מלכים וכנסיות והחלו להיות בין מדינות.

לפי קיסינג'ר, מאז תחילת המאה ה-20 שולטות בכיפה הדיפלומטית שתי גישות מתנגשות, ובפרק החדש של הפודקאסט "על המשמעות" מנסה עו"ד זיו מאור בשיחה עם תמיר דורטל להסביר כל אחת מהן ולגזור מהן לקחים חשובים לימינו.

בחלק השני של השיחה מסביר עו"ד מאור איך המריץ וודרו וילסון את רעיון המדינה הפלסטינית, ולמה זה רע ש"דיפלומטיה" הפכה למילה נרדפת לנימוסים.

על המשמעות

פודקאסט 'על המשמעות' עוסק ברעיונות ובהוגים שמעצבים את פני החברה.

מטרת הפודקאסט היא ליצור דיון מעמיק בנוגע לסוגיות הבוערות ביותר בחיינו. אנו מעוניינים לברר את ההיקף הראוי של חירות הפרט, המהווה הישג ייחודי לתרבות המערב, הישג שקשור באחריות אישית ומעורבות אזרחית.

הפודקאסט עוסק בין היתר במשמעות המסורת היהודית לחיינו המודרניים, היהודים ושמרנות ליברלית, ונושאים אקטואליים בישראל ובעולם – עתיד המשפחה, עתיד מדינת הרווחה, ביטחון, לאומיות, מסורת וחופש בפילוסופיה, בתיאולוגיה ובספרות המערב, דת ומדינה, משבר אירופה המודרנית, רוח הקפיטליזם הדמוקרטי, משילות, משפט ודמוקרטיה, אקטיביזם שיפוטי, המזרח התיכון, תרבות האיסלאם ועוד.

עריכת הסאונד באדיבות רועי סלמון, מהנדס סאונד