אהרון ברק: כך אני מפרש את החוקיםועידת מקור ראשון

נשיא בית המשפט העליון לשעבר פרופ' אהרון ברק שוחח הבוקר (ראשון) בוועידת מקור ראשון לחברה, כלכלה וחדשנות עם הפרשן המשפטי של העיתון יהודה יפרח.

פרופ' ברק אמר כי הוא מוכן לבטל את עילת הסבירות. "גם אני לא חסיד של הסבירות. השאלה מה יבוא במקום זה. מוכן לבטל את עילת הסבירות ,היא מילאה תפקיד חשוב אבל אולי הגיעה זמנה וצריכה להחליפה המידתיות".

עם זאת, הוסיף ברק כי המבחן המרכזי של המידתיות הוא "האיזון הראוי בין התועלת שבחוק לבין הנזק שבזכות האדם - להלן הסבירות".

הוא התייחס בהרחבה לנושא פרשנות החקיקה, כפי שהוא מבוצע על ידי השופטים. "יש לי תורת פרשנות שהיא לא רק סובייקטיבית שלי אלא מקובלת גם בעולם הגדול. כיצד יש לפרש חוק, האם לפי כוונת המחוקק בלבד או לפי ערכים מחוץ לכוונת המחוקק או משהו באמצע. חוק צריך לפרש קודם כל לפי כוונת המחוקק".

לדבריו, לא צריך לפרש את החוק לפי דברי ההסבר שלו. "ישנו קושי בגילוי הכוונה של הכנסת. גם אלה שהם מאוד בעד כוונה , הם אומרים שצריך לפרש את החוק כפי שהכוונה עולה מתוך הטקסט. לא מכיר אנשים שאומרים שצריך לפרש חוק כפי דברי ההסבר".

ברק אמר כי אחוז ההחלטות הערכיות שמקבל בית המשפט הוא נמוך מאוד. "רוב רובן של ההחלטות הן החלטות ששיקול הדעת שלהן הוא שיקול דעת בדרגה נמוכה יותר. רוב רובן של ההחלטות יש בהן רק פתרון אחד. אחוז ההחלטות השיפוטיות שמקבל בית המשפט העליון שיש בהן צורך לקבל החלטות ערכיות הוא מעט מאוד ואלה הם לא הערכים של השופט אלא של החברה".

ברק ציין כדוגמאות לכך את חוק כבוד האדם וחירותו ואת מגילת העצמאות. "הערכים שאני מפעיל אותם הם לא מחוץ למשפט אלא ערכים שבתוך המשפט".