הליכוד
הליכודצילום: יוני קמפינסקי

הערב (ראשון) יתכנס מרכז הליכוד לדיון אודות הבחירות המקדימות, הפריימריז. זאת כאשר זה מול זה יתייצבו מחנה נתניהו מול מחנה סער. על הצפוי בכינוס ולאחריו שוחחנו עם חברת מרכז הליכוד ומזכירות ונשיאות הליכוד עו"ד איילת גלילי.

לנוכח הבלבול הגובר סביב כינוס הועידה הערב מבהירה עו"ד גלילי כי מדובר בישיבה שתעסוק ברשימת המפלגה ולא בבחירת יו"ר המפלגה, ולמעשה מדובר בישיבה שנדחתה מיום חמישי האחרון.

על הלבטים לכאן ולכאן היא מסבירה כי הדיון עוסק בשאלת הקפאת רשימת המפלגה כפי שהיא או בקיום פריימריז כפי שלכאורה קובעת חוקת הליכוד המחייבת קיום בחירות מקדימות לפני מערכת הבחירות הכללית, ואולם מנגד עולה הטענה שחברי הכנסת שנבחרו בפריימריז הקודמים עדיין לא כיהנו בכנסת ראויה אלא בכנסת מעבר.

כמו כן מזכירה עו"ד גלילי את המערבולת הפנימית והכלכלית שאליה נכנסת מפלגה ברגע בו מוחלט על קיום פריימריז, וכאשר היעד הוא ניצחון בבחירות ואיסוף מירב המנדטים הרי שכל עיסוק במחלוקות הפנימיות עשוי רק לפגוע במפלגה עצמה.

לזאת מוסיפה גלילי ומעירה כי נכון לעכשיו יש לאפשר את המשך המגעים בשלושת הימים שעוד נותרו לבחינת אופציית ממשלת האחדות, גם אם הסיכוי לכך נראה קלוש, "יש עוד סיכוי קל לממשלת אחדות, אבל ככל הנראה אם תהיה מערכת בחירות כל רשימה תצטרך לעסוק במערכת הבחירות ובשאיפה למנדטים וכל מערכת שתסיט למקום אחר עלולה לפגוע".

באשר לעמדת מתנגדי הפריימריז, לכאורה באופן המנוגד לחוקת הליכוד, אומרת גלילי כי אמנם חוקת הליכוד וסעיפיה ברורים אך "יש מצבים לא צפויים ואנחנו במצב ללא תקדים שאין התייחסות לגביו. גם אם תתקבל החלטה שונה מהמשך הרשימה הקיימת, אני מניחה שיהיו עתירות לכאן ולכאן בבית הדין של הליכוד".

ומה באשר לראשות המפלגה? גלילי ממליצה לעבור את משוכת הבחירות לרשימה ורק לאחר מכן לעסוק בראשות המפלגה שלפי שעה אינו סופי. להערכתה "אם יוחלט שמקיימים שתי מערכות בחירות ינסו לעשות זאת בתאריך אחד".

בדבריה היא מוסיפה את התקווה להתעשתות של הרגע האחרון מצידו של חבר הכנסת בני גנץ, ברגע בו יבין שאכן הולכים לבחירות והמשמעות עשויה להיות עבורו אבדן כהונת ראש הממשלה הניתן לו כעת ברוטציה.

עוד שאלנו אודות האפשרות לפיה במידה ויוחלט על בחירות גם לראשות המפלגה, האם אז אכן צפויים להצטרף למירוץ גם יו"ר הכנסת ח"כ אדלשטיין, חבר הכנסת דיכטר ואולי גם השר ישראל כץ. גם כאן ממליצה לנו גלילי להמתין בסבלנות להתפתחות האירועים ביממות הקרובות. "לא שמעתי על מועמדות של דיכטר, אבל הכול פתוח. קודם שתתקבל החלטה על פריימריז".

בניגוד לדיווחים לפיהם מרכז הליכוד ידון גם על החוק הנורבגי שמשמעו התפטרות השרים מהכנסת וכניסתם של ח"כים אחרים מהמשך הרשימה, סבורה גלילי כי נושא זה כלל אינו רלוונטי לשעה זו, שכן מדובר בסוגיה שניתן להכריע בה גם בעתיד, כאשר פני הדברים יהיו ברורים בהרבה הן בסוגיית הרשימה והן בסוגיית בחירת היו"ר.