אני ''מהפכן שלטוני''?
נאומו המלא של פרקליט המדינה שי ניצן בוועידת מקור ראשון

נולדתי למשפחה דתית לאומית. לאחר לימודים ב"נתיב מאיר" שרתתי בצנחנים, לחמתי בלבנון ולמדתי משפטים. זו תעודת הזהות המקצועית שלי

שי ניצן , י' בכסלו תש"פ

שי ניצן
שי ניצן
צילום: שריה דיאמנט

קהל נכבד ערב טוב.

לאחרונה מוטחות בראשי מערכת אכיפת החוק האשמות אישיות.

בהפגנות, בכלי התקשורת, ברשתות החברתיות, מועלות שוב ושוב טענות כגון:

היועץ המשפטי לממשלה –אביחי מנדלבליט - נסחט.

פרקליט המדינה – שי ניצן - לחקירה.

פרקליטת מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) ליאת בן ארי – לכלא.

השמצות אלה, לצד חרפות וגידופים נוספים, הן שיאו – עד כה – של תהליך ממושך לקעקוע של אמון הציבור בגופי אכיפת החוק בכלל, ובראשיו בפרט.

כבר בפתח דבריי אבקש להדגיש – בין ביקורת עניינית, לה יש ויהיה מקום תמיד, לבין הטענות המוטחות לאחרונה, אין שום קשר.

בנאומי מעל במה חשובה זו, אולי דווקא בבמה זו, ועל סף סיום תפקידי, אבקש להשיב בתמצית לטענות כאילו יש זדון, כביכול, בפעולותיי. בפעולותינו.

הטעם העיקרי לבחירתי זו שלא להחריש הוא כי המשך מסע השיסוי נגד מערכות אכיפת החוק מסוכן הוא לכולנו. לכולנו. ייחוס מניעי זדון להחלטתנו בענין ראש הממשלה הוא מופרך מן היסוד, וסופו שיביא להפלת יסודות הבית – ביתנו הלאומי.

אעיר כבר בפתח דברי - מי שבאמת מבקשים להביא לתיקון המערכת, אינם פועלים לריסוקה. מי שבאמת מבקשים להעביר ביקורת עניינית, יודעים היטב כי מה שמתחולל בעת האחרונה בארץ בוודאי לא יוביל לתיקון פגמים. אין המדובר בביקורת בונה. מדובר בביקורת שתכליתה להרוס. להרוס את אמון הציבור במערכת עד היסוד, כדי להפוך לבלתי לגיטימית החלטה בתיק מסוים.

על מנת לתקן יש לאפשר הקשבה והכלה. רק כך, ולא באמצעות השמצות וגידופים שקריים ניתן לקדם תהליכים, מקום בו הדבר דרוש. רק כך - ולא על ידי שיח מופרך על "הפיכה שלטונית" שאנו כביכול מנסים לבצע פה, ניתן לתקן את הטעון תיקון.

כידוע, לפני כשבועיים, הודיע היועץ המשפט לממשלה ברבים כי החליט להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה. בכך אימץ היועץ את המלצתי והמלצת פרקליטים רבים אחרים.

בתגובה, נטען ברבים כאילו הגשת כתב האישום היא בגדר "נסיון להפיכה שלטונית". לא פחות. אני, ועמיתי עימי, הואשמנו כאילו אנו מנסים לחולל במדינה "הפיכה שלטונית".

טענה זו מופנית גם נגדי, שהקדשתי למעלה ממחצית חיי לשירות המדינה. כדי להבהיר עד כמה מופרכת הטענה, אבקש לספר לכם בתמצית על פעילותי בשלושים השנים האחרונות, בשני מישורים. המאבק המשפטי להגנה על בטחון המדינה והמאבק המשפטי בשחיתות מכל קצוות הקשת הפוליטית.

אכן, כבר בפתח דבריי אודה כי אני חש חוסר נוחות מסויימת בהצגת עיקרי עשייתי כאן בפניכם, שנועדה לשמוט מבסיסה את טענת "ההפיכה השלטונית" כביכול. אלא, שכל מה שאומר מייד נכון בעיקרו לכל משרתי הציבור המסורים שנטלו חלק במלאכה. איש איש בפועלו, איש איש במעשיו – כולם כאחד לטובת העם והמדינה. אנשים שבחרו להקדיש את מיטב שנותיהם להמשך תיקון ובניין החברה הישראלית בשדה המשפטי, מגלים לפתע פתאום כי הם, דוקא הם, פועלים כביכול נגד המדינה. המקרה הפרטני שלי משמש דוגמא למופרכות הטענה הכללית שהועלתה נגד כל מי שהיתה לו יד ורגל בהחלטה להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה.

על רקע דברים אלה אבקש לספר מקצת שבמקצת מקורותיו המקצועיות של אותו "מהפכן שלטוני" לדוגמא, ולהציג בפניכם את "תעודת הזהות" המקצועית שלו.

נולדתי בירושלים למשפחה דתית לאומית. ציונית ושורשית. לאחר לימודים בישבת "נתיב מאיר" שרתתי בצנחנים ולחמתי בלבנון. לאחר שהשתחררתי למדתי משפטים ולאחר מכן התחלתי לשרת בפרקליטות המדינה וחלק נכבד משירותי עשיתי במחלקת הבגצים.

מחלקת הבגצים אמונה על ייצוג עמדות המדינה בפני בית המשפט העליון בכל תחום שבא בפניו. היא מייצגת את הממשלה – כל ממשלה – ומגנה על מדיניותה, ובלבד שמדובר במעשים הנעשים במסגרת החוק.

במסגרת תפקידי במחלקת הבגצים הגנתי על עמדת המדינה באלפי עתירות. חלק נכבד מהן היו בתחום הבטחון. כך למשל, הגנתי על שיטת הסיכול הממוקד בעתירה קשה ביותר, ובית המשפט קיבל את עמדתנו כי מדובר בצעד חוקי. לדעת גורמי הבטחון, השימוש בסיכולים ממוקדים – שאושר על ידי בית המשפט העליון - היה אחת הסיבות העיקריות להצלחת המדינה בהדברת האינתיפאדה השניה.

הגנתי בבגצ, באותה תקופה קשה בטחונית, על עשרות רבות של החלטות גורמי הבטחון להרוס בתי מחבלים לפי תקנה 119 לתקנות ההגנה. אם זכרוני אינו מטעני, כל העתירות הללו – בהן הגנתי על עמדת המדינה – נדחו על ידי בגצ. היום, מתוקף תפקידי כפרקליט המדינה, אני נדרש לאשר אישית כל החלטה על הריסת בית שכזו ולוודא כי היא עומדת בדרישות המשפטיות. אכן, הריסת בתי מחבלים פוגעת לרוב פגיעה קשה גם בחפים מפשע המתגוררים בבית, אך כיוון שגורמי הבטחון סבורים שצעד זה הוא חיוני למאבק בטרור, סברתי אז ואני סבור גם כיום, כי מדובר בצעד שיש לספק לו הגנה משפטית. לא עשיתי זאת בחדווה, כפי שאמרתי רק לפני מספר ימים, ובניגוד לקולות שנשמעו על ידי גורמים שונים, אני לא מוצא כל מקום לשמוח על נקיטת צעדים דרמטיים כגון זה, בהם נפגעים לא פעם גם חפים מפשע. אולם עשיתי זאת מתוך אמונה מלאה בצדקת הדרך, תוך הבנה שבגלל צורכי הביטחון, הדבר דרוש, ומשמעותי, כדי למנוע פיגועים נוספים ושכול נוסף.

במאות עתירות נוספות הגנתי על החלטות של גורמי הבטחון במגוון נושאים. הגנתי על עשרות רבות של מעצרים מנהליים, על עשרות רבות של החלטות למניעת פגישת עצורים עם עורכי דינם מטעמי בטחון, על החזקת לבנונים בישראל כ"קלפי מיקוח" כדי שישמשו במו"מ להשבת רון ארד, על הפעלת אמצעי לחץ בחקירות השב"כ, על הטלת סגרים על ישובים פלסטינים, על בנייה של חומת ההפרדה, ועוד ועוד. ברוב גדול מאד של התיקים הללו, עמדת המדינה - שיוצגה על ידי- התקבלה. בחלק מהמקרים נקבעו תקדימים והלכות חדשות ששירתו ומשרתות עד היום את גורמי הבטחון במאבק בטרור.

כמדומני שבעשרות השנים האחרונות לא היה עוד פרקליט במדינה שהגן בעתירות כה רבות על מערכת הבטחון. אני גאה על עמדותי ותרומתי בתחום הבטחון. זו היתה דרכי שלי לתרום להגנה על המדינה ועל אזרחיה מפני ארגוני הטרור הקמים עלינו לכלותנו. בהגנה המשפטית על מערכת הבטחון תרמתי לבטחון המדינה לא פחות, אלא הרבה יותר, מאשר כצנחן בסדיר ובמילואים.

במהלך 16 השנים האחרונות, בהן כיהנתי כמשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים וכפרקליט מדינה, עסקתי רבות גם במאבק בהסתה לאלימות והסתה לגזענות. אישרתי והוריתי להגיש כתבי אישום רבים מאד שכללו עבירות אלה.

כך למשל, אישרתי להגיש כמה כתבי אישום נגד השייח ראאד סאלח, ראש הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית, שכללו עבירות הסתה ועבירות נוספות. רק לפני כשבועיים הורשע השייח סאלח בעבירות שכאלה ודינו ייגזר בקרוב. זאת לאחר שבעבר כבר נדון לעונשי מאסר משמעותיים בכמה תיקים. זוהי רק דוגמא אחת מני רבים לכתבי אישום שהחלטתי להגיש בגין הסתה של ערבים נגד יהודים. במקביל, הוגשו כמובן גם כתבי אישום בגין הסתה של יהודים נגד ערבים.

הייתי שותף מרכזי במתן חוות הדעת המשפטית לממשלה, שבעקבותיה החליטה ממשלת נתניהו על הוצאת הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית אל מחוץ לחוק. הייתי שותף מרכזי גם במתן חוות הדעת המשפטית לממשלה, שבעקבותיה החליטה הממשלה להוציא את תנועת "כך" אל מחוץ לחוק.

על פי המלצותי הוגשו כתבי אישום נגד חה"כ בסאל ג'טאס, ממפלגת בל"ד, בעקבות הברחת טלפונים לאסירים בטחוניים, שבגינה הורשע ונשלח לשנתיים מאסר; נגד חה"כ סעיד נאפע ממפלגת בל"ד, בגין עבירה של מגע עם סוכן זר בסוריה, שבגינה הורשע ונשלח לשנת מאסר; נגד חה"כ חנין זועבי מבל"ד, בגין עבירה של העלבת שוטרים, שבגינה הורשעה ונדונה לששה חודשי מאסר על תנאי; ועוד ועוד.

אני יכול להמשיך ולפרט צעדים משפטיים אין ספור עליהם החלטתי במסגרת תפקידי, שמטרתם להגן על המדינה ועל אזרחיה מפני איומי טרור והסתה, אך נדמה לי כי די במה שאמרתי.

זוהי תעודת הזהות ה"משפטית" בתחום הבטחוני - של אותו "מהפכן שלטוני".

בתחום המאבק בשחיתות השלטונית החלטתי בשש שנות כהונתי כפרקליט מדינה להגיש כתבי אישום רבים. מעולם לא שקלתי שיקולים פוליטיים ובודאי שמעולם לא לקחתי בחשבון את דעותיו הפוליטיות של הנאשם.

ההחלטה הדרמטית והחשובה ביותר שקיבלתי בשנתי הראשונה כפרקליט מדינה היתה לבקש מבית המשפט העליון – באופן תקדימי – להחזיר לבית המשפט המחוזי לדיון מחודש את עניינו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שזוכה כמעט כליל בבית המשפט המחוזי בירושלים מעבירות שחיתות. הבקשה הוגשה לאחר שהדיון בעניינו בבית המשפט העליון כבר הסתיים וכולנו המתנו לפסק דין. כך ביקשתי, לאחר שהחלטתי לחתום על הסדר עד מדינה עם שולה זקן, במסגרתו הסכימה זקן לספק למדינה הקלטות שלה עם אולמרט. שימו לב. מעולם לא הוגשה לפני כן בקשה שכזו על ידי המדינה, המדובר היה בצעד תקדימי, אך סברתי כי יש לו הצדקה מלאה ועל כן הוריתי להגיש את הבקשה. בית המשפט העליון קיבל את בקשתי החריגה, התיק חזר לבית המשפט המחוזי, המשפט נוהל מחדש ואולמרט הורשע ונשלח למאסר. ערעורו לבית המשפט העליון- נדחה.

השתייכותו הפוליטית של אולמרט והעובדה שאולמרט היה ראש מפלגת קדימה , לא נלקחה בחשבון כמלוא הנימה בהחלטתי.

במשך שש השנים האחרונות החלטתי להגיש כתבי אישום לא מעטים נגד ראשי עיריות ורשויות מקומיות, שכן אישורו האישי של פרקליט המדינה נדרש להגשת כתבי אישום שכאלה. ראשי הרשויות באשקלון, עמנואל, אור יהודה, מטה יהודה, תמר, ועוד, הורשעו בעקבות כתבי אישום שהוגשו על פי החלטתי. עונשיהם של ראשי הערים בבת ים, נצרת עילית, ועוד, הוחמרו בעקבות ערעורים שהוריתי להגיש לבית המשפט העליון. מעולם לא שאלתי ולא עניין אותי לאיזו מפלגה שייכים הנאשמים. הדבר היחיד שעניין אותי הוא המבחן המשפטי הטהור. הראיות, האינטרס הציבורי ומדיניות הענישה הנכונה. לא למותר לציין כי סגרתי גם תיקים רבים של ראשי רשויות מקומיות, מכל קצוות הקשת הפוליטית, מחוסר ראיות או מחוסר אשמה.

לאחרונה קיבל היועץ המשפטי לממשלה את המלצתי שהתבססה על המלצת צוות פרקליטים רחב, בתיקי האלפים, להעמיד לדין בעבירות שוחד והפרת אמונים את ראש הממשלה נתניהו. מכאן עיקר הביקורת, זוהי ה"הפיכה".

לצד זאת, החלטתי בשבוע החולף לאמץ את המלצת אנשיי ובראשם ליאת בן ארי, ולשקול הגשת כתבי אישום בפרשת הצוללות נגד שורה של בכירים בשירות המדינה ואחרים, בכפוף לשימוע. בפרשה זו החלטנו על בסיס התשתית הראייתית - ועל בסיסה בלבד - שלא לחקור כחשוד את ראש הממשלה נתניהו.

וישאל השואל – מה יכול היה להיות יותר טוב לאותם מהפכנים, לפרקליטות שבתוך הפרקליטות, "מלתפור" את ראש הממשלה גם אל תוך תיק זה?! להענות לדרישה ציבורית רחבה ולחקור גם את ראש הממשלה באזהרה בתיק זה?!

אך הנה – הפלא ופלא. החלטנו שאין מקום לעשות זאת וספגנו בגין כך ביקורת רבה מהצד השני של המפה הפוליטית. החלטתנו מדברת בעד עצמה. הדבר נובע כמובן מכך שהחלטתנו התבססה על הראיות בלבד ואלה לא הצדיקו לחקור באזהרה את ראש הממשלה.

זוהי תעודת הזהות ה"משפטית", בתחום המאבק בשחיתות השלטונית - של אותו "מהפכן שלטוני".

ואני שואל אתכם. אתכם ואת הציבור הישראלי כולו:

האם כך נראה מהפכן?!

הרי אין זה מתקבל על הדעת שאדםשכל חייו המקצועיים התנהלו כפי שתואר לעיל, בשירות המדינה והממשלות השונות, יקום יום אחד וינסה לבצע "הפיכה שלטונית" נגד השלטון במדינה!

הרי אין זה מתקבל על הדעת שאדם שהקדיש את חייו המקצועיים למאבק המשפטי בטרור; למאבק המשפטי בשחיתות השלטונית מכל קצווי הקשת הפוליטית; למאבק המשפטי בארגוני הפשיעה; למאבק על ערכיה של המדינה היהודית דמוקרטית - יקום בוקר אחד וינסה לבצע כאן "הפיכה שלטונית" נגד השלטון במדינה!

דומני שלכל מי שבוחן את הדברים עניינית התשובה ברורה מאליה. לא כך נראה מהפכן. לא כך נראית הפיכה.

המדובר בטענה מופרכת מאין כמותה וחסרת כל יסוד.

כך ביחס אליי. כך ביחס לשותפיי –

שותפי ל"הפיכה השלטונית" הנטענת, הינם – לפי הנטען- רוני אלשיך, סגן ראש השב"כ ומפכ"ל המשטרה לשעבר, תושב לשעבר ביהודה והשומרון, שהקדיש את כל חייו לבטחון המדינה ולאכיפת החוק; הד"ר אביחי מנדלבליט, אלוף בדימוס בצה"ל, הפצ"ר לשעבר, מזכיר ממשלת נתניהו לשעבר, היועץ המשפטי לממשלה, , שהקדיש את כל חייו לשירות המדינה ולבטחונה הצבאי והמשפטי; וליאת בן ארי, פרקליטה נאמנה ועובדת מדינה למופת, שהובילה, בין היתר, את תיק אולמרט והביאה להרשעתו ולהרשעת רבים אחרים בפרשת הולילנד.

האמנם, אלשיך, מנדלבליט, ובן ארי – שהקדישו את כל חייהם למדינה, לביטחונה, לתיקונה ולביצורה - קמו יום אחד והחליטו מטעמים פוליטיים להפיל את השלטון?!

התשובה ברורה מאליה. מדובר בטענה מופרכת מאין כמותה וחסרת כל יסוד.

אגב, גם מנדלבליט וגם אלשיך מונו לתפקידיהם על ידי ממשלת נתניהו, בשל הרקורד המקצועי העשיר שלהם ואיכותם האישית. גם אני מוניתי לתפקידי על ידי ממשלת נתניהו.

שותפים נוספים להפיכה השלטונית הנטענת, הם שני ראשי אגף החקירות - הניצבים מני יצחקי וגדי סיסו; שני ראשי יאח"ה – תתי הניצבים כורש בר נור ויואב תלם; ועוד עשרות קציני וחוקרי משטרה והרשות לניירות ערך- שאין לי שמץ מושג מהי השקפתם הפוליטית. לפי הטענה, כולם, כולם חברו יחדיו ל"קשר הנורא" להפיל את השלטון.

יחד עימם חברו לקשר גם משנים ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליט המדינה וכעשרים פרקליטים ופרקליטות נוספים – דתיים וחילוניים – שאין לי מושג מה השקפתם הפוליטית- שבחנו את תיקי האלפים וסברו כולם – כולם - גם לאחר השימוע – כי נכון הוא להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה. היו בינינו חילוקי דעות מסוימים באלו עבירות יש להגיש כתב אישום, ובאלו פרשות- כפי שפורסם רשמית על ידינו; אך לא היה איש מכל הפרקליטים – ולו אחד - שסבר שיש לגנוז את כל התיקים ולא להגיש כתב אישום.

הרי אין זה מתקבל על הדעת שעשרות קציני משטרה ועשרות פרקליטים אלה- כולם חברו יחדיו להפלת השלטון!

גם כאן - המדובר בטענה מופרכת מאין כמותה וחסרת כל יסוד.

חיפשתי וחיפשתי את המניע של כולנו לאותה "הפיכה שלטונית" נטענת. יגעתי ויגעתי – ולא מצאתי.

מדובר בסיסמא חסרת תוכן בלבד. בהטחת האשמה חמורה מאין כמותה שאין לה ולו שמץ ראיה או הוכחה. בטענה המכוונת ל"גופו של אדם" ולא "לגופו של עניין". האשמות אלה ואחרות חוזרות באופנים שונים כלפי כל אנשי המערכת.

צר לי על כך. צר לי מאד.

ואם תגידו, כמקובל בימינו – מוטב שתקשיבו לביקורת - אשיב כפי שאמרתי בפתח דבריי – כי לביקורת יש מקום תמיד ואני וחברי בהחלט מקשיבים לה. כשצריך, אנו מפיקים לקחים ומשנים התנהלות. אך אין כל קשר בין השמצות, חרפות וגידופים לביקורת עניינית. משימת חיי הייתה ועודנה לפעול להמשך בניינה של הארץ. לפעול לכינון מדינה מתוקנת שהחוק שולט בה. זוהי משימתי וזוהי גם משימת כל חבריי משרתי הציבור במערכת אכיפת החוק.

מאחר ואני סמוך ובטוח שעשינו מלאכתנו נאמנה, אני מאמין בלב שלם כי סופה של האמת לנצח