אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

התובעת הכללית של מדינת ניו יורק מאשימה עיירה בצפון המדינה באפליה, בשל מאמצי התושבים לסכל פיתוח נדל"ן שהיה מושך לישוב תושבים יהודים אורתודוקסים.

במסמכים שהוגשו ביום חמישי האחרון לבית המשפט של המחוז הדרומי בניו יורק, האשימה לטישיה ג'יימס את ראשי העיירה צ'סטר ומחוז אורנג' במה שכינתה "מאמץ מרוכז ושיטתי" למנוע ממשפחות של יהודים חרדים להתיישב בעיירה.

"הניסיון לסכל את בניית הבתים כדי למנוע מקבוצה דתית להתיישב בקהילה מהווה אפליה בוטה", אמרה ג'יימס. "הקמפיין שנועד למנוע את אכלוס הבתים בידי חברי הקהילה היהודית אינו רק הפרה ברורה של חוקי המדינה, זה עומד בניגוד מוחלט לערכים הבסיסיים שלנו כחברה, וזו אנטישמיות בוטה. ניו יורק ידועה זה שנים רבות במחויבות שלה לשוויון בדיור עבור כל תושביה - ללא קשר לגזע, למגדר או לזהות הדתית שלהם - ואנחנו נדאג לכך שהמחויבות הזו תיושם".

משמעות הגשת המסמכים לבית המשפט היא שמעתה מדינת ניו יורק גם היא צד בתביעה שהוגשה בחודש יולי האחרון על ידי קבלנים תבעו את העירייה בטענה שהיא בולמת את פרויקט הבניה שלהם מתוך כוונה למנוע כניסה של תושבים יהודים נוספים.

על פי כתב התביעה, חלקת אדמה של 473 דונמים בצ'סטר הוכשרה לפיתוח כשכונת מגורים בידי הבעלים הקודמים. בשנת 2017 קנתה את החלקה קבוצת The Greens at Chester, שנמצאת בבעלות חלקית של יהודים אורתודוקסים ואז החלו פרנסי העיירה לאכוף הגבלות שנועדו לעכב ואפילו לסכל כליל את הפרויקט - צעדים שעל פי כתב התביעה הם הפרה בוטה של החוק הפדרלי לדיור הוגן.

"אנחנו מודאגים מאוד מהאנטישמיות הבוטה שמפגינים תושבי מחוז אורנג'", אמר ביום חמישי אוון ברנסטין, המנהל המחוזי של הליגה נגד השמצה, בראיון לסוכנות AP.

בכירים ברשות המקומית הכחישו כי שנאת יהודים עמדה מאחורי המהלכים שלהם. "אנחנו לא עיירה של אנשים צרי-אופק, ובטח לא של אנטישמים", טען בראיון לניו יורק טיימס אלכסנדר ג'יימיסון, חבר מועצה לשעבר שנאשם גם הוא בתביעה. "זו רק שאלה של גודל הבתים. כל השאר זו אחיזת עיניים. זו הסחת דעת".