ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטיןצילום: רויטרס

החלטה בפה אחד. הסוכנות העולמית למניעת סימום בספורט הודיעה היום (שני) כי החליטה בפה אחד להשעות את רוסיה מכל פעילות ספורטיבית הקשורה אליה.

ההחלטה של הסוכנות העולמית מגיעה לאחר שנאספו עדויות רבות לפיהן הרשויות ברוסיה השתמשו במעבדה בבירה מוסקבה על מנת להסתיר מאות מקרים של שימוש בסמים בספורט המקומי, הציגו נתונים מזוייפים ואף ניסו להפנות את האשמה כלפי חושפי התרמית.

כזכור, כבר לפני 4 שנים נתפסה רוסיה כשהיא מעודדת ספורטאים להשתמש בסמים על מנת לשפר את יכולותיהם ותוצאותיהם, כשאז נחשף כי הדבר נעשה בעידודו ותמיכתו של לא אחר מאשר ראש הממשלה - ולדימיר פוטין.

היום הודיעה הסוכנות למניעת אלימות בספורט כי רוסיה נתפסה שוב דואגת להשתמש בדרכים שאינן כשרות בכדי לשפר את יכולותיהם של ספורטאיה ומשכך הוחלט כי זו תושעה מכל פעילות ספורטיבית למשך 4 השנים הקרובות.

משמעות הדבר היא כי רוסיה לא תוכל להשתתף במשחקים האולימפיים בקיץ הקרוב בטוקיו ובמונדיאל 2022 בקטאר.

האפשרות היחידה של ספורטאים רוסים להשתתף במשחקים האולימפיים בטוקיו 2020, תהיה אם יוכלו להוכיח שאין להם קשר לשערוריית הסמים, ויתחרו תחת דגל ניטרלי, ללא ההמנון הרוסי או סימני המדינה.

בכל הקשור להשתתפות באליפות אירופה בכדורגל בקיץ הקרוב ואירוח משחקים באצטדיון שבסנט פטרסבורג כמתוכנן, תוכל רוסיה לעשות זאת, מאחר שאופ"א לא מוגדרת כ"מארגנת של אירוע מרכזי" בכל הנוגע להחלטות של הגוף למלחמה בסמים. משמעות הדבר היא כי גם תוכל להשתתף ככל הנראה במוקדמות המונדיאל, אך לא בטורניר המונדיאל עצמו באם תעפיל אליו.

מדובר במכה אנושה לרוסיה ולנשיאה פוטין, כשזה עמל רבות על מיצוב רוסיה כאימפריית ספורט ולאחר אירוח אולימפיאדת החורף בסוצ'י 2014 ומונדיאל 2018, נראה היה כי רוסיה חוזרת להיות המעצמה הגדולה של ספורט שהייתה לפני פירוק ברית המועצות.

ברוסיה אגב טוענים כי מדובר בניסיון של מדינות המערב לפגוע בהם וכי הנתונים שלא סופקו על ידי המעבדה הרוסית הם אך ורק בגלל כשלים טכניים.

בסוכנות למניעת סימום בספורט שלחו גם מסר מרגיע לספורטאים הרוסים כשאמרו כי לא יורחקו מהזירה העולמית כתוצאה ישירה מהענישה, אלא אם כן הם היו חלק מהשערורייה שנחשפה, זאת בניסיון להגן על ספורטאים שלהם אין שום קשר לשערורייה ולא להחיל עונש קולקטיבי על חפים מפשע.