נתן שרנסקי
נתן שרנסקיצילום: הלל מאיר/TPS

קרן פרס בראשית הודיעה היום (רביעי) כי אסיר-ציון לשעבר, פעיל זכויות האדם והמדינאי נתן שרנסקי הוא חתן פרס בראשית השביעי, לשנת 2020. שרנסקי נבחר לאור מאבקו ארוך השנים למען זכויות אדם, חופש פוליטי, וכן שירותו לעם היהודי ולמדינת ישראל.

הפרס, שזכה לכינוי "הנובּל היהודי" על ידי המגזין "טיים", יוענק לו בטקס חגיגי שיתקיים בבניני האומה בירושלים, ב-18 ליוני, 2020.

יו"ר ועדת הבחירה של פרס בראשית, ומי שירש את מקומו של שרנסקי כיו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג: "נתן שרנסקי הוא גיבור יהודי ואישיות יהודית יוצאת-מן-הכלל. כסמל למאבק היהודי למען הזכות לחירות ולחופש, הוא תרם רבות לחיזוק המדינה היהודית, הזהות היהודית, והקשר בין ישראל ליהדות התפוצות. אני מברך את חברי נתן על היבחרו, אין אדם ראוי ממנו".

שופטת בית המשפט העליון בדימוס טובה שטרסברג כהן, ראש ועדת פרס בראשית: "השנה יוענק פרס בראשית לאישיות גדולה, ייחודית, ומיוחדת במינה, בעלת יושרה וענווה, נתן שרנסקי. נתן גילה לאורך דרכו נאמנות ודבקות בשורשיו היהודיים במורשתו היהודית, שהם גאוותו. נתן הקדיש את חייו, בתנאים קשים ביותר, למען האדם היהודי, העם היהודי, מדינת ישראל ותיקון עולם. פעילותו רבת השנים למען זכויות האדם, כבודו וחרותו, מהווה מודל לאומץ לב ואצילות נפש. בגין כל אלה ועוד, מוענק לו השנה פרס בראשית בטקס חגיגי בירושלים, בה הגשים את חלום חייו."

קרן פרס בראשית מעניקה מדי שנה את "פרס בראשית" - פרס שנתי, המעלה על נס אנשים יוצאים מגדר הרגיל שהערכים על פיהם הם פועלים, וההישגים שלהם, מהווים השראה לבני הדור הבא של העם היהודי. שרנסקי הוא חתן הפרס הראשון שמתגורר בישראל.

כמו קודמיו, גם שרנסקי בחר להקדיש את המענק הכספי שמגיע עם הפרס, העומד בסך מיליון דולר, לטובת מטרה שעומדת בראש סדר היום היהודי-ישראלי. יחד עם קרן הפרס בחרו השנה להתמקד בחיזוק הקשר שבין מדינת ישראל ליהדות התפוצות.

"זהו כבוד גדול עבורי. אני מודה לוועדות הבחירה של פרס בראשית שבחרו בי, בראשות שופטת בית המשפט העליון לשעבר, טובה שטרסברג כהן ויו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג". הגיב בנרגשות נתן שרנסקי. "במהלך שנותיי המוקדמות, כיהודי בברית המועצות – ישראל עזרה לי לגלות את יהדותי ואת שייכותי לעם היהודי. הקשר הזה לישראל הוא שנתן לי, ולמסורבי עלייה אחרים, את הכוח להילחם למען כל מי שנמנעים ממנו זכויות בסיסיות. היום, כשהאנטישמיות נמצאת במגמת עלייה, חשוב מאוד לשמור על אחדות העם היהודי ועל חיבור יהדות התפוצות לישראל. עלינו להתאחד ולהילחם בכל האנטישמיות ובמאמצי הדה-לגיטימציה למדינת ישראל כעם אחד."

קרן פרס בראשית תעניק את הפרס הכספי בשיתוף פעולה עם עמותת "מתן-משקיעים בקהילה", שתנהל את תחרות המענקים כפי שעשתה בשנים קודמות: בשילוב אנשים בעלי מוגבלויות בלימודי מוזיקה ותרבות (יצחק פרלמן), בהעצמת נשים וקידום שוויון מגדרי (רות' ביידר גינזבורג), ובימים אלו – בתחרות המענקים לארגונים הנאבקים באנטישמיות הגואה ובמאמצי הדה-לגיטימציה למדינת ישראל (רוברט קראפט).

אהובה ינאי, מנכ"לית מתן – משקיעים בקהילה: "מאז היווסדו, מענקי פרס בראשית הוענקו ליותר מ- 60 ארגונים ישראלים בתחומים שונים. בזכותם, היכולת של אותם ארגונים ליצור אימפקט חברתי משמעותי בישראל הולכת וגדלה.