גם רבי נחמן היה בחיפה. ידעתם?

סיורים מיוחדים בניצוחו של הגרעין התורני בשכונת הדר שבחיפה מציפים מחדש את עברה היהודי של העיר שהתקבעה בתודעה כאדומה.

שמעון כהן , י"ב בכסלו תש"פ

סיורים יהודיים בחיפה
סיורים יהודיים בחיפה
צילום: חגי שטרן

בגרעין התורני 'הדר להדר' שבחיפה מבקשים להחזיר למודעות את עברה היהודי של העיר שכולם מדברים על מגוון התרבויות שבה ומעט שוכחים את ההיסטוריה והמורשת היהודית שבה.

הרב שמואל ששון, רב הגרעין מספר על סיפורה היהודי של העיר והמאמצים לחשוף אותו לקהל הישראלי הרחב, אך מדגיש כי פעילותו התוססת של הגרעין מתמקדת בחינוך וזהות יהודית כחלק מהעבודה הפנימית ומתוך כך הדברים יוצאים ומשפיעים החוצה.

בין השאר "מגיעות קבוצות שמסיירות כאן וכהן שנכנסות חושבים על חיפה כ"חיפה אדומה", אבל כשיוצאים התחושה היא של חיפה בכחול לבן", אומר הרב ששון. "אנחנו רוצים להחזיר לימי המשנה, ימי רבי יהודה הנשיא, ימי תקופת הגאונים ולאורך כל ההיסטוריה חיפה היא מוקד גדול של עולם תורה חי ותוסס".

"אנחנו מביאים אותם לאל עתיקא (המערה), שם ציון קבר הרמב"ן שחי בעכו ונקבר לפי אחת המסורות העיקריות בעיר חיפה. אנחנו מפגישים אותם כך עם גדול ישראל שאנחנו נשענים על הפסקים שלו. זו נקודה משמעותית. אנחנו מחברים אותם גם דרך השמש של רבי יהודה הנשיא שמוזכר שהיה בחיפה".

בדבריו מזכיר הרב ששון את עמידתם האיתנה של יהודי חיפה, יחד עם המוסלמים בעיר, אל מול דורסנותם של הצלבנים שהגיעו לכיבוש העיר ולמעשה הפתיעו את הפולשים ברוח הלחימה שלהם. "אלו דברים מרתקים שאנשים לא כל כך ערים להם".

"זה ממשיך עם גדולי ישראל שגרו פה. בחיפה היה קיבוץ יהודי גדול, גם בחיפה וגם בשפרעם. בדורות האחרונים אנחנו יודעים שרבי נחמן עושה את ראש השנה בחיפה. מסתבר שלא באומן אלא בראש השנה...", מוסיף הרב ששון בחיוך ומספר על ביקורו של רבי נחמן בעיר: "ב'חיי מוהר"ן' מוזכר שאת הסליחות הראשונות רבי נחמן עשה במערת אליהו ובראש השנה הוא היה כאן. יש מחלוקת אם היה בבית הכנסת 'הדרת קודש', שבו היה גם הרב קוק, בית הכנסת האשכנזי, או בבית הכנסת הטוניסאי 'עידן' שבעיר התחתית".

"ידוע שמי שמגיע לארץ ישראל מקבל בלילה הראשון נשמה חדשה, אז גם רבי נחמן שנשמתו גדולה זכה בוודאי לעילוי נשמה כשהגיע לארץ ישראל דרך חיפה".

נקודה נוספת בהיסטוריה של העיר היא ביקורו של הרב קוק בחיפה במסגרת מסע המושבות. "הייתה אז בחיפה קהילה מבוססת עם בית דין מבוסס. הרב קניאל, שהיה תלמיד של הרב קוק והיה רב העיר, מתכתב עם הרב קוק באגרות שמופיעות באגרות הראי"ה. יש כאן בתי כנסת שהארון לא מכוון נכון והוא שואל את הראי"ה אם צריך להזיז את ארונות הקודש או שזה לעז על הראשונים. כבר אז נאבקו בחיפה על השבת. הרב קוק נאבק שלא תהיה תחבורה ציבורית בשבת בחיפה. לצערינו נקבע שתהיה תחבורה ציבורית כי העיר מעורבת".

בדבריו מזכיר הרב ששון את חבר הגרעין חגי שטרן שהחל את תופעת הסיורים היהודיים בעיר. "הוא נושא בעול כבר הרבה שנים, רץ לפני המוחנה ומייבש ביצות בסיורים שהתחיל עם 3 ו-10 אנשים ועבר כבר את המאתיים אנשים. הוא מביא לכאן קבוצות מגוונות, דתיים וחילוניים, מבוגרים ותלמידי בית ספר, עם משחקי ניווט ושידרוגים שונים".

"יש כאן הרבה עולמות של חיבורים. מגיעים הרבה חילוניים לחיפה ורוצים לטעום טעם של שבת ונכנסים לשכונה החרדית בהדר, נכנסים לסערט ווויז'ניץ, נכנסים לבית חרדי ופוגשים משפחה והדבר פותח את הלבבות משחרר ומוריד חומות בנחת ובשמחה גדולה".

עוד מספר הרב ששון על פתיחתם מחדש של בתי כנסת בשכונת הדר לאחר שהאוכלוסייה הדתית התדלדלה בעבר. התופעה חוזרת על עצמה בשכונות נוספות ובדבריו קורא הרב ששון לעוד משפחות צעירות להצטרף לגרעינים ולקהילות שברחבי העיר.