הרב עמאר בכנס
הרב עמאר בכנסצילום: ללא

רבה של ירושלים, הראשון לציון הרב שלמה משה עמר, שב מביקור בבחריין, שם נועד עם מנהיגי דת מרחבי העולם.

בריאיון היום (רביעי) בתוכנית "בחצי היום" בכאן רשת ב, סיפר הרב לאסתי פרז: "זה היה כנס בין-דתי בהזמנת המלכות שם. הפגישה עם ראשי הדתות הייתה מאוד מוצלחת. מרגש לראות שמכל העולם כל אחד בא, רוצה תמונה, ברכה. מעניין מאוד שה' נותן חן ליהודים. אני הייתי היהודי היחידי בין כל הקהל הזה. היו הרבה מוסלמים, נוצרים, הודים - מרחבי העולם".

הרב הוסיף כי תוכננה לו גם פגישה עם המלך, אך היא לבסוף לא יצאה אל הפועל בשל עומס בלוחות הזמנים של השניים.

האזינו לריאיון בכאן רשת ב

הרב עמאר העיד כי למרות שהתפלא למשמע היוזמה, נענה לה. "ההזמנה באה דרך רב עיר מארצות הברית שיש לו קשרים עם המלך. הוא אמר לי שהמלך מזמין", אמר. "התייעצתי כאן עם בכירים שלנו שאמרו לי שאין שום סיבה לדאגה, ושזה אפילו מאוד חשוב לקידום היחסים שמנסים לנרמל. היו התלבטויות אצל המארגנים אם לנסוע דרך ירדן, בסוף נסענו דרך טורקיה".

מטרת הכנס הייתה, לדבריה הרב, שיח של שלום בין העמים. "עצם הקשר וההופעה הפומבית של רב ראסמי מישראל עושה את החשיבות שלה. ההתיידדות שנוצרת במצבים כאלה מקדמת את הקשרים. אנשי הדת לא יכולים לעשות שלום, זה שייך למדינאים ולממשלות. אבל אנשי הדת יכולים לארוג את השטיח שעליו יעשו את השלום. כשהמון העם רואה את ראשי העם שלו נפגשים ודנים - זה מייצר רגע שאחריו באים המדינאים ויכולים להרשות לעצמם לצאת בגלוי ולקדם את השלום".

"עיקר הדיונים היה על כך שאנשי דת צריכים לדבר שלום. דיברתי חזק שזו חובה גדולה ומי שלא עושה את זה הוא נכשל בתפקידו ומכשיל את הציבור שלו. צריכים לגנות כל דבר שהוא נגד האנושות. הזכרתי את דברי הנביא ישעיהו 'ככל העמים ילכו איש בשם אלוהיו, ואנחנו בשם אלוהינו'. יש בדברים האלה קירוב של הכרה שידעו שעם ישראל שוחר שלום ולא מחפש מלחמות".

רבה של ירושלים נכנס לבחריין עם דרכון ישראלי וויזה מיוחדת שהוצאה במקום. "נכנסו ויצאנו בלי שום בעיה", העיד. "לא הרגשתי חשש. אמרו לי להתנהג רגיל ושהכול מסודר. הלכנו שעה בתוך השוק בלי שמירה, בתוך ההמונים. היה לנו מלווה, אבל לא ראינו שם שום דבר מדאיג".

בביקורו גילה הרב כי ישנה קהילה קטנה של 40 יהודים במדינה. "הם מועטים ואין להם שם עתיד. הם לא בולטים, ומתייחסים אליהם שם בכבוד. הלכתי לבית כנסת, אבל לצערי הוא כבר לא פעיל. הבנים שלהם כבר לא יושבים שם".

עם חזרתו ממשימתו לקדם את השלום מחוץ לגבולות ישראל, התייחס הראשון לציון גם לצורך בשלום פנימי. "אנחנו בזמן של ליקוי מאורות", אמר. "אני לא מבין גדול בפוליטיקה, אבל מתפלל לה' שיהיו ישועה וגאולה, ושיימצאו הדרכים הנכונות. מצער מאוד שירדנו למדרגה ששמחים לאיד שאדם נופל. צריכים לכבד כל אדם. ה' יעזור שנתרומם מעל כל המידות הרעות ושנמצא דרך להיות יחד בכבוד ובהדר ולהמשיך את תפארת מדינת ישראל בצורה מכובדת. מתפלל לה' שיסיר את השנאה בינינו".