המתמודד האמיתי

הרב חגי לונדין בדבר תורה לפרשת וישלח על שמותיו הסותרים של יעקב אבינו.

ערוץ 7 , י"ג בכסלו תש"פ

הרב חגי לונדין
הרב חגי לונדין
צילום: ערוץ מאיר

בפרשת וישלח אנו פוגשים שני שמות של יעקב שנראים סותרים אחד את השני. מצד אחד השם 'יעקב' - שם שמבטא שפלות וענווה. עקב הרגל הוא האבר הנמוך ביותר בגוף.

לעומת זאת יעקב אבינו מקבל בפרשה שם נוסף - ישראל; שם שמבטא התמודדות ומאבק. 'שרית עם אלוהים ואנשים ותוכל'.

ענווה ושפלות אין כוונתן אפסות של האדם אלא הפתיחות שלו מול גודל. 'עקב' משמעותו שבסיס כל הגוף נשען על העקב, להיות מחובר לקרקע; להבין היכן אנחנו ומתוך כך לאן ניתן להתקדם.

רק מי שמרגיש עצמו עקב זוכה להיות ישראל. רק מי שמלא ענווה מסוגל ל'שרות' ולהתמודד. יעקב אבינו, אומרים חז"ל, 'לא מת'. רוחו של יעקב חיה לנצח בתוכנו; 'ענווים', אומר דוד המלך - 'ירשו ארץ'. דווקא הם ישארו בסוף לרשת את המציאות.