היכל השמות ביד ושם
היכל השמות ביד ושםcourtesy Yad Vashem

אנחנו מגיעים לכאן יחד, לומדים, מדברים על התכנים, מבטיחים אחד לאחר כי לעולם לא עוד. אנחנו נמצאים כאן היום כדי לחזק אצל כל אחד מכם את מה שאתם כבר יודעים, את מה שכל מאמן חייב לחנך אתכם על פיו, כל מורה, כל הורה - כולנו שווים. בכיתה, בחדר ההלבשה, על המגרש. ללא הבדל דת, גזע, מין או צבע. אנחנו כאן כדי להזכיר לכם את האחריות העצומה שמוטלת על כולנו לוודא שאף אדם, אף חברה, אף עם, לא יחווה טרגדיה כה נוראית כמו שעמנו חווה".

את הדברים הללו אמר היום (רביעי) יו"ר ההתאחדות לכדורגל שינו זוארץ במהלך הסיור המסורתי של נבחרות הנוער של ישראל וגרמניה בכדורגל, במוזיאון 'יד ושם' שבבירה.

רגע לפני שייפגשו מחר על כר הדשא במסגרת טורניר החורף על שם גברי לוי ז"ל, ערכו היום נבחרות הנוער של ישראל וגרמניה את הסיור המשותף ביד ושם.

"הביקור המשותף של נבחרות גרמניה וישראל ביד ושם הפך למרכיב מרכזי בטורניר החורף", אמר יו"ר ההתאחדות הישראלית שינו זוארץ.

"אנחנו כאן יחד, ישראלים וגרמנים. יהודים, מוסלמים, נוצרים - מאוחדים, מחוייבים, מרכינים ראש בפני עבר נוראי ומרימים אותו לטובת הווה ועתיד משותפים ומבטיחים".

עוד אמר זוארץ, "בחרנו לקדם ערכים נאצלים של שוויון, סובלנות, ספורטיביות, מאבק בלתי מתפשר בגזענות ובשנאת הזר, דרך הכדורגל. אתם נבחרות הייצוג של שני עמים שעל אף הטרגדיה הנוראית מתעקשים לצמוח מחדש יחד. לעולם לא שוכחים, אבל תמיד זוכרים שצריך לעבוד קשה בכל רגע, בכל יום, כדי שכולנו נצא מנצחים".

גם נשיא התאחדות הכדורגל הגרמנית, פריץ קלר נשא דברים בסיור המרגש כשאמר: "אני מודה על ההזדמנות להיות כאן, במקום כל כך מיוחד. אנחנו חסרי מלים אל מול מה שראינו גם אם אף אחד מהנוכחים כאן אינו אשם בזוועות העבר".

הנשיא הגרמני אמר כי "בכדורגל הגרמני יש כיום שחקנים מלאומים שונים ואנחנו עושים הכל כדי להבטיח להם ולנו את הזכות להיות שווים. הנבחרות הלאומית חייבות להבטיח שהעבר לא ישכח. אנחנו מתמודדים היום עם גילויי אנטישמיות בכדורגל שלנו ונילחם בזה בכל דרך. יחד ננצח".