נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
נתניהו בפתח ישיבת הממשלהצילום: חזקי ברוך

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הבוקר (חמישי) לבג"ץ כי בכוונתו להתפטר מכל תפקידי השר בהם הוא מחזיק עד לתאריך ה-1 בינואר 2020.

את ההודעה מסר נתניהו לבג"ץ בעקבות עתירת התנועה לאיכות השלטון שהוגשה בנושא, ובה נטען כי על פי הלכת דרעי-פנחסי שר שהוחלט על הגשת כתב אישום נגדו אינו יכול להמשיך ולכהן בתפקידו.

בתגובה לעתירה טען נתניהו כי לא חלה עליו כל חובה שבדין להתפטר, לא מצד הלכת דרעי-פנחסי שלטענתו לא חלה במקרה הזה ולא משום סיבה אחרת, אך למרות זאת בכוונתו להתפטר מכל תפקידיו כשר עד ל-1 בינואר.

הסיבה שבגללה נקב נתניהו דווקא במועד זה קשורה ככל הנראה לפריימריס הצפויים על הנהגת הליכוד ב-26 בדצמבר, ולאפשרות שתוצאותיהם ישליכו על הצעדים בהם ינקוט.

נזכיר כי לאחרונה העביר נתניהו את תיק הביטחון, בו החזיק מאז התפטרות אביגדור ליברמן מהתפקיד, לשר נפתלי בנט.

אולם, גם כיום נתניהו מחזיק בתיק הבריאות, בתיק העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, בתיק התפוצות, ובתיק החקלאות (במעמד של ממלא מקום).

ההערכות הן כי לשר הבריאות יתמנה סגן השר ליצמן המשמש כסגן שר במעמד שר במשרד זה. עדיין לא ברור מי ימונו לשרים במשרדים הנוספים.

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר, "צר לנו שראש הממשלה בחר ביודעין להפר את הדין משך שבועות ארוכים והודיע על ההתפטרות רק בעקבות העתירה לבגץ שהגישה התנועה. אנו קוראים לבית המשפט להורות לראש הממשלה להתפטר לאלתר מכל תפקידיו, גם כראש ממשלה. נתניהו צריך להילחם על חפותו כאדם פרטי ולא מתוך לשכת ראש הממשלה. אוי לנו אם ראש הממשלה יגרור את המדינה כולה יחד איתו אל ספסל הנאשמים".