מאיר שמגר
מאיר שמגרצילום: Nati Shohat/Flash90

מכון ז'בוטינסקי מקיים הערב (חמישי) כנס מיוחד לזכרו של השופט מאיר שמגר ז"ל, נשיא בית המשפט העליון שסובב בעיקר סביב דמותו כלוחם אצ"ל לשעבר.

יוסי אחימאיר, יו"ר מכון ז'בוטינסקי ועורך ביטאון האומה מספר לערוץ 7 מדוע הוחלט לערוך את הערב המיוחד הזה.

"אנחנו במכון ז'בוטינסקי מוקירים את האישים הדגולים והגדולים שתרמו למדינה כל אחד בשדה פעילותו ובמיוחד אישים שהיו קשורים בדרך זו או אחרת למורשתו של זאב ז'בוטינסקי. השופט מאיר שמגר ז"ל ראה את עצמו כממשיך את מורשתו של זאב ז'בוטינסקי".

"צריך לזכור שיותר מאשר הוא היה חבר באצ"ל ועל כך הוא שילם מחיר בהגליה, הוא היה ז'בוטינסקאי בראש ובראשונה. הוא העריך את ז'בוטינסקי כמנטור שלו, כאדם שלאורו ובהשראתו צריך לפעול בהדר וביושר, אפילו בזכות על ארץ ישראל כולה בצורה חכמה ונכונה. בהרבה מובנים הוא האיש, בהא הידיעה, שיישם את דרכו ומורשתו של זאב ז'בוטינסקי", מוסיף אחימאיר.

הנואמת המרכזית באירוע תהיה נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, השופטת מרים נאור ואחימאיר נשאל כיצד משלים הימין שנתפס כממשיכו של האצ"ל – עם דרך שכביכול מנוגדת לו של נשיאי בית המשפט שמגר ז"ל ונאור.

"ברגע שאתה בכיר במערכת המשפט מה שמניע אותך זה לשפוט ולהחליט על פי כללי המשפט, לא חשוב מאיזה רקע באת. זה מה שנקרא יושרה משפטית וממלכתיות. מערכת המשפט היא ענף חשוב מכל מערכות השלטון בישראל. נכון שיש היום חיכוכים בין הכנסת והממשלה למערכת המשפט – אולי כי המערכת המשפטית גלשה לאקטיביזם שיפוטי – יש על זה הרבה ביקורת".

"בסופו של דבר, גם מאיר שמגר ז"ל וגם מרים נאור כיבדו את הממשלה והכנסת וצריך לכבד את בית המשפט העליון כמו שאמר מנחם בגין: 'יש שופטים בישראל'. יש כמובן מקום לעצב מחדש את מערכות היחסים בין הממשלה, הכנסת ומערכת המשפט לאור התקלות שהיו לאחרונה, אבל דווקא בתקופתם הדברים התנהלו בצורה ראויה", הוא מסכם.