דני דיין במקום הפיגוע
דני דיין במקום הפיגועדוברות הקונסוליה הכללית בניו יורק

קונסול ישראל בניו יורק, דני דיין, מספר הערב (חמישי, שעון ישראל) לערוץ 7 על הרושם הקשה שהותיר בו הביקור בזירת הפיגוע האנטישמי בג'רזי סיטי בו נרצחו ארבעה בני אדם, שניים מהם יהודים.

"זה היה ביקור קשה ושני דברים נחרטו אצלי בזיכרון ויישארו שם לנצח. האחד הוא מראה המכולת נקובה בכדורים בכל פינה", פותח דיין את תיאור הביקור.

"לא פחות מכך, אזכור את הקומה השנייה של בית הכנסת הסמוך. פועלת שם ישיבה ותלמוד תורה שבו התקבצו באותו זמן 53 ילדים יהודים ללמוד תורה. הם נדחסו והתחבאו בתוך חדר קטן מרוחק מהקיר המשותף עם המרכול. שם חיכו באימה 53 ילדים כדי שחלילה המפגעים לא יגיעו אליהם והכדורים שרקו מכל עבר".

"הסיטואציה כמובן שונה ואין מקום להשוואות, אבל המחשבה על 53 ילדים יהודים שמתחבאים מאימת מבקשי נפשם מעוררת אסוציאציות מאוד קשות", מוסיף דיין.

לדברי הקונסול הישראלי, הנגע האנטישמי חייב להיעצר. "היום בארה"ב ובכלל בעולם קשה לדבר על אזורים שהאנטישמיות יותר או פחות נפוצה. אין ספק שהאנטישמיות כלפי יהודים חרדים הלבושים בצורה שונה מסביבתם היא 'קלה יותר', כי קל לזהותם כיהודים, אבל האנטישמיות בכל העולם מרימה ראש".

"אני הייתי נאיבי וחשבתי שאחרי המחיר הכבד כל כך שהאנושות שילמה על הטירוף האנטישמי של הגרמנים במאה הקודמת, נזכה למאה שנים ויותר ללא אנטישמיות. היום אנחנו יותר מנוסים מאשר אחינו אז ואנחנו צריכים להפנים וגם להחצין שאת האנטישמיות צריך להרוג כשהיא קטנה כי אחר כך היא מתפתחת למימדים שהרבה יותר קשה להתמודד איתם".

לדברי דיין, "כמדינת ישראל אינה לנו סמכות לפעול מחוץ לגבולותינו, אבל זה לא אומר שאין לנו אחריות. יש לנו אחריות ואנחנו ממלאים אותה גם בחיבוק לקהילות שמותקפות וגם בפניות החד משמעיות לשלטונות הפדרליים כאן – גם ברמה העירונית וגם ברמה הארצית – לפעול בנחרצות יתירה בתחום אכיפת החוק והמניעה וגם בתחום החינוך".

'יזכור' במקום הפיגוע בניו ג'רסידוברות הקונסוליה הכללית בניו יורק

הקונסול הישראלי מגיב גם לצו הנשיאותי עליו חתם הנשיא טראמפ ועוסק במאבק באנטישמיות בקמפוסים ברחבי ארה"ב.

"זהו צו חשוב ביותר שאני מברך עליו, לא רק בתוקף תפקידי כנציג של מדינת היהודים בארה"ב, אלא כאב לסטודנטית באוניברסיטה מובילה בארה"ב שבה האנטישמיות משתוללת. אני רק מיצר על דבר אחד – שהיה צורך בצו הנשיאותי הזה".

"אני חושב שרוב נשיאי האוניברסיטאות ברחבי ארה"ב מעלו ומועלים בתפקידם בכך שלא נלחמו ביוזמתם באנטישמיות ולכן נדרש צו נשיאותי. הייתי מצפה ממנהיגי האקדמיה במדינה נאורה כארה"ב שיטלו יוזמה גם בלי האיום הכספי שנשיא ארה"ב שם מעל לראשיהם", מסכם דיין.