ניו ג'רזי
ניו ג'רזיצילום: istock

המשטרה זיהתה את אחד החשודים שחוסלו באירוע הירי במרכול הכשר בג'רזי סיטי כדייויד אנדרסון, אשר השתייך בעבר לקהילת בני ישראל העבריים השחורים.

מי זו התנועה הזו והאם הם יהודים?

בני ישראל העבריים השחורים הם אמריקנים ממוצא אפריקני, שמקיימים מצוות מסוימות וטוענים שהם צאצאיהם של בני ישראל התנ"כיים. התנועה נוצרה כחלק מזרם לאומיות שחורה בסוף המאה ה-19 שדגל ברעיון לפיו האפריקנים-אמריקנים הם צאצאיהם האמיתיים של העבריים הקדומים.

לפי הערכות, ישנם עשרות אלפי בני ישראל עבריים שחורים, וחברי הקבוצות השונות נבדלים זה מזה בעיקר ביחסם ליהודים: קצתם רוצים להתקבל לקהילה היהודית המרכזית, ואחרים חשים כי זהותם נפרדת מהיהדות.

התנועה התהוותה כחלק מהכנסיה הפנטקוסטלית הדרומית. לפי אמונתם, עם חורבן ממלכת ישראל, הוגלו היהודים לאפריקה. במרוצת השנים, נמכרו יהודים אלה ללבנים אשר לקחו אותם לשמש עבדים באמריקה. התנועה מאמינה כי העבדים השחורים בארצות הברית לא היו אפריקנים שנבחרו באקראי על ידי סוחרי העבדים, אלא צאצאי בני ישראל שחיו ביבשת.

התנועה מורכבת מזרמים רבים שאינם קשורים לארגון מרכזי. לצד הזרם המרכזי שמאמין כי חבריו הם בני ישראל אבל אינו מטיף לשנאה, צצו במאה ה-20 קבוצות אחרות של שחורים עבריים. אחת מהן דגלה באלימות נגד לבנים (וגם באמונה שכדור הארץ מרובע ושישו המשיח ישוב בשנת 2000), ואחרות הכלילו גם מסרים אנטישמיים כחלק משנאתם ללבנים.

כיום מפוזרים חברי הקהילה ברחבי ארצות הברית, ורובם מתרחקים מהזרם האנטישמי או מהקיצונים שמטיפים לאלימות נגד לבנים.

האם הם אנטישמיים?

לרוב לא. ארגון SPLC אשר עוקב אחר פעולות קבוצות שנאה בארה״ב מסווג חלק מבני ישראל העבריים השחורים כקבוצת שנאה ובעיקר פלג אחד, הכנסייה העברית של אלוהים בישו הקדוש. דו"ח שפרסם הארגון בשנת 2008 הזהיר כי ההקצנה בתוך התנועה גוברת.

"אמנם רוב בני ישראל העבריים אינם גזענים או אנטישמיים במפורש ואינם תומכים באלימות, אך ישנו פלג קיצוני בתוך התנועה שחסידיו מאמיניו שהיהודים הם מתחזים מרושעים. חברי פלג זה מתבטאים בגלוי נגד לבנים כהתגלמות הרוע הראויים רק למוות או לעבדות", נאמר בדוח של SPLC.

האם הם צועקים בפינות הרחוב?

לפעמים. ניתן למצוא את בני ישראל העבריים הקיצוניים בפינות רחוב כשהם מקללים עוברים ושבים וצועקים את המסרים שלהם אשר כוללים הכחשת שואה, שנאת נשים ואמירות פוגעניות כלפי הקהילה הלהטב"ית. הנוכחות שלהם בולטת במיוחד בערים גדולות בצפון-מזרח ארה"ב כגון ניו יורק, פילדלפיה, וושינגטון הבירה ובולטימור, וכן בפלורידה ובכמה מדינות בדרום.

אין לבני ישראל העבריים השחורים קהילה בדרום ישראל?

כמה מחברי תנועת בני ישראל העבריים השחורים הרחבה יותר החלו להגיע לישראל בסוף שנות השישים והתיישבו בדימונה. בהתחלה היו מתחים בין הקבוצה לרשויות בישראל, אך הם נפתרו ברובם. בשנים האחרונות הכושים העבריים הפכו לאזרחים והשתלבו בסצנת המוזיקה בישראל. הם אינם שייכים לפלג האנטישמי בתנועה.

האם בן דודה של מישל אובמה הוא מבני ישראל העבריים השחורים?

כן. הרב קייפרס פוניה, שעמד בראש מועצת הרבנים של מועצת בני ישראל הבינלאומית הוא בן דודה של הגברת הראשונה לשעבר. פוניה משמש כרב הראשי של הקהילה השחורה היהודית. הוא גם עומד בראש בית הכנסת האתיופי בית שלום בני זקן בשיקגו. בשונה מרבנים אחרים שבאו מתנועת בני ישראל, פוניה אימץ את האמונות של הזרם המרכזי ביהדות ומטפח קשרים עם הקהילה היהודית המרכזית בארה"ב.

מה הקשר ללאומנות לבנה?

אין קשר. בני ישראל העבריים השחורים הקיצוניים שונאים לבנים, אך יש הטוענים כי עלייתן של קבוצות הימין הקיצוניות בארה״ב עוזרת לחזק גם את הקיצונים השחורים.

הקיצוניות השחורה, אמרו באחרונה נציגי SPLC לעיתון ה״פורוורד״, ניזונה מעלייתה של הקיצוניות הלאומנית הלבנה ומושכת חברים חדשים. טום מצגר, מנהיג בזרם העליונות הלבנה, כינה בעבר את התנועה "מקבילינו השחורים".