הסרת הלוטל מעל המצבה בקבר האחים
הסרת הלוטל מעל המצבה בקבר האחיםצילום: אגודת אהלי צדיקים

שיתוף פעולה מיוחד בין 'מרכז רבני אירופה' ואגודת 'אהלי צדיקים', הביא במהלך השבוע האחרון לאיתור והקמת מצבות על קברי יהודים שנרצחו במהלך השואה ונקברו יחד בבורות הריגה המוניים.

ברחבי אוקראינה וסביבתה קיימים עשרות בורות קבורה יהודיים המוניים כאלה, ובימים אלה כאשר מלאו 80 שנה לפרוץ מלחמת העולם השניה וחורבן יהדות אירופה, פועלים יחדיו 'מרכז רבני אירופה' ואגודת 'אהלי צדיקים', להנצחת זכרם באמצעות הקמת מצבות זכרון על גיא הריגתם של הקדושים.

במהלך השבוע שעבר התקיימו שלשה מעמדים נרגשים של הסרת הלוט באתרי קברי אחים באוקראינה שאותרו בתום מחקר ממושך בו שיתפו פעולה 'מרכז רבני אירופה' ואנשי אגודת 'אהלי צדיקים'.

האירוע הראשון התקיים לזכרם של יהודי פיראטין במחוז פולטבה, בראשות מנכ"ל 'מרכז רבני אירופה' הרב אריה גולדברג ויו"ר אגודת 'אהלי צדיקים' הרב ישראל מאיר גבאי, רב העיר ומחוז פולטבה הרב יוסף יצחק סגל, רב העיר ז'יטומיר ומערב אוקראינה הרב שלמה וילהלם, ראש העיר פיראטין וראשי הקהילות היהודיות בפיראטין ובאזור.

יממה לאחר מכן התקיים אירוע דומה לנספי יהודי מחנובקה שנרצחו על קדושת השם בימי המלחמה והפוגרומים בשנת תש"א-תש"ב. בטקס הסרת הלוט ממצבת הזיכרון ליהודי מחנובקה, השתתפו אישי ציבור נכבדים שנטלו חלק גם באירוע המרשים בפיראטין, אליהם הצטרפו שגריר ישראל באוקראינה מר יואל ליאון, הרב שאול הורביץ רב העיר ויניצא והמחוז, ראש העיר מחנובקה וראשי הקהילות היהודיות.

יצוין כי במחנובקה קיימים שני קברי אחים יהודיים גדולים ועל שניהם הוצבו מצבות זיכרון.

ביום רביעי האחרון הוסר הלוט ממצבת הזיכרון שהוקמה לזכרם של יהודי קוזובה והמחוז, שנטבחו על קדושת השם בימי המלחמה והפוגרומים בשנת תש"א-תש"ג.

במעמד זה השתתפו בנוסף לכל הפמליה הכבודה המלווה את כל המעמדים, הרב יוסף טייטלבוים רב העיר חמילנצקי, ראש העיר קוזובה וראשי הקהילות היהודיות באזור.

מנכ"ל מרכז רבני אירופה, הרב אריה גולדברג, אמר במעמד גילוי המצבות כי 'מרכז רבני אירופה', המונה יותר מ-700 רבנים ברחבי היבשת, נרתם למשימה ומצוי כעת בעיצומו של מבצע איתור והקמת מצבות על קברי אחים נוספים של יהודים שנטבחו על אדמת אוקראינה. "אנחנו אוספים עדויות כל עוד ניתן לעשות כן מהקשישים – יהודים ואוקראינים שעדיין זוכרים, מאתרים את קברי האחים ורק לאחר שצוות מומחים מאשר את הממצאים, אנחנו מקימים מצבות לזכר הנספים".

יו״ר 'מרכז רבני אירופה' ו'איגוד הארגונים היהודיים באירופה', הרב מנחם מרגולין, אמר כי שבעים וחמש שנה חיכו אלפי נשמות טהורות שנספו באכזריות על ידי הנאצים ועוזריהם עד להקמת מצבות ראויות ולתפילות לעילוי נשמותיהם שייאמרו במקום מנוחתם. "אי אפשר לפעול להמשך החיים היהודיים באירופה ללא הבטחת זיכרון הולם לבעלי המסירות נפש שנספו ביבשת אירופה".

יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים' הרב ישראל מאיר גבאי, שיחד עם אנשי 'מרכז רבני אירופה' עמלו בחודשים האחרונים למפות את האזורים ולהציב את מצבות הזיכרון בפיראטין, מחנובקה וקוזובה, מסר כי הוא מברך בכל פה ובכל לב את שיתוף הפעולה הפורה בין 'מרכז רבני אירופה' לאגודת 'אהלי צדיקים', שזכו לברך על המוגמר בשעה טובה ומוצלחת, להציב שם ושארית לאותם יהודים אומללים שלא זכו להגיע לקבר ישראל עם מצבה פרטית לכל אחד, אולם לכל הפחות זכו לכך שזכרם אינו מש מאיתנו ובמעלות קדושים וטהורים יזהירו כזוהר הרקיע עד בוא עת תחיית המתים.

ראשי מרכז רבני אירופה, יחד עם הרב ישראל מאיר גבאי שיגרו ברכת תודה לנשיא הארגון הגרמני ESJF הרב יצחק שפירא, שהקים גדר בבתי הקברות של שלשת המקומות בהם נמצאו קברי אחים המוניים שמצבות הונחו עליהם השבוע. "מדובר במיזם חשוב שמסייע רבות בשמירה על המקומות הקדושים ליהדות, כאשר הגדר הנבנית סביב המתחם מונעת מפגעי הזמן ומפגעי המקומיים להתקרב ולחדור לאזור המגודר", ציינו הרב מרגולין, הרב גולדברג והרב גבאי.