משה: מפלגה אחת גדולה לציונות הדתית

יו"ר סיעת 'הבית היהודי' בירושלים, חגית משה, מתייחסת בראיון לערוץ 7 לקריאה הציבורית הגוברת לאיחוד בין מפלגות הציונות הדתית.

"לי מאוד מאוד ברור שצריכה להיות מפלגה דתית לאומית אחת במדינת ישראל, לא חיבורים של שתי מפלגות שרצות יחד ברשימה משותפת. הסיפור הזה הוא פארסה שצריך להפסיק אותה. חייבת להיות מפלגה דתית לאומית אחת שמתפקדת בקול אחד ובחיבור אחד ואומרת שאנחנו שותפים לדרך והולכים יחד".

עוד מוסיפה משה ואומרת כי על אנשי הציונות הדתית לבחון את הדרך הנכונה ליצירת רשימה אטרקטיבית, כזו שבה יוכל להתמודד כל מי שחש שהוא חלק מהציונות הדתית "לא רק למי שיש כיפה סרוגה על הראש, אלא מי שמבין מה משמעות הובלת מפלגה דתית לאומית בישראל. לא רק ממשלת ימין אלא מפלגה שגם מרימה את כל דגלי הציונות הדתית".

לשאלה אם ברשימה זו צריכה להיכלל גם 'עצמה יהודית', משיבה משה בסימן שאלה. היא מציינת שאמנם מדובר במפלגה שאנשיה שייכים לציונות הדתית אך לא בטוח שדגלי הציונות הדתית ומטרותיה הם מטרותיהם. "זו לא האג'נדה שלהם. אני רוצה שמי שרוצה לקדם את הציונות ואת הדת במדינת ישראל באופן כזה שבא יחד יצטרף לבית היהודי החדש, או כל שם אחר שייבחר".

האם הדרך הנכונה לכך היא פריימריז? משה סבורה שאכן זו השיטה הנכונה והראויה ביותר, אך במציאות שבה אין די זמן לפריימריז יש לתכנן מנגנון שבו יוכלו ההמונים להביע את אמונם בנבחרים. "צריך לחשוב על זה. אנחנו בדיונים עם השרים וחברי הכנסת של המפלגות".

על החלטתו של השר נפתלי בנט לריצה נפרדת אומרת חגית משה כי להערכתה הדבר לא יפגע בהתמודדותה של מפלגת הציונות הדתית. "אם נפתלי בנט היה רואה את עצמו חלק מהציונות הדתית הוא לא היה עושה את מה שהוא עשה".

עם זאת כשהיא נשאלת אם בנט אינו חלק מהציונות הדתית בעיניה, משיבה משה ואומרת כי "הקריאה היא לכל מי שרואה את עצמו נציג של הציונות הדתית על כל גווניה ורבדיה, צריך להתמודד ברשימה אחת. אין מקום לחלקיקי מפלגות של ציונות דתית אחרת".

לדבריה על הנהגת הציונות הדתית לא לחשוש מהמונח 'סקטוריאלי' שכן "סקטוריאלי מבחינתי זה לדאוג שמדינת ישראל תצבע את עצמה כמדינה ציונית דתית. לא כל מי שהיה פעם בבני עקיבא הוא ציונות דתית. ציונות דתית זה לקדם את ערכי הציונות הדתית במדינת ישראל בכל התחומים".

על המחלוקות בין קבוצות הציונות הדתית לבין עצמם קובעת משה כי המשכן יוביל לכך שלא תהיה ציונות דתית במדינת ישראל. "שם המשחק הוא להתאחד למפלגה אחת מאוד מגוונת עם פנים רבות מחרד"ל ועד כיפה קטנה או כיפה שקופה, אבל עם מסרים גדולים. אחרת, נלך כמו בארה"ב למפלגה כמו הליכוד וניבלע שם. ממילא יש שם הרבה בעלי כיפות סרוגות, אבל הערך המוסף של מפלגה ציונית דתית היא בהיותה מגוונת ומאוחדת".