איילת שקד
איילת שקדPhoto by Avshalom Sassoni/Flash90

שרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד, טוענת כי האשמה בהליכה למערכת בחירות שלישית מוטלת על כתפי רשימת "כחול לבן" והעומדים בראשה.

בראיון לעיתונאי גדעון אלון שפורסם הבוקר (שני) בעיתון "ישראל היום" אמרה שקד, "האשמה מוטלת על 'כחול לבן'. אינני מבינה מדוע הם לא קיבלו את מתווה הנבצרות שיזם הנשיא, זה ממש לא מתקבל על הדעת. לא היה שום נושא הרה גורל שהיה במחלוקת".

לדבריה, "כחול לבן כבר היו מוכנים לשבת בממשלה אחת עם כל הגוש הימני-דתי. הייתה להם בעיה עקרונית לכהן תחת ראש ממשלה עם כתב אישום, אבל סעיף הנבצרות פתר את הבעיה הזו".

האם נטלת חלק במאמצים למנוע קיום הבחירות?

"ניסיתי לעשות ככל יכולתי בכוחי הדל למנוע בחירות. ישבתי לכמה שיחות עם אביגדור ליברמן ועם בני גנץ כדי לנסות לשכנע אותם שנתניהו יקיים את ההסכם ואין סיכוי בעולם שהוא לא יעשה זאת, בגלל הערובות שהוא וגם כל סיעות הגוש נתנו להם".

כיצד קיומן של שלוש מערכות בחירות תוך פחות משנה משפיעה על יחסו של הציבור למערכת הפוליטית?

"זה איום ונורא. זו הפעם הראשונה שאני מתביישת בהיותי פוליטיקאית. זו פגיעה אמיתית של המערכת הפוליטית בכל הציבור. בגלל שהמערכת המשפטית שיתקה את ממשלות המעבר יש כעת פגיעה קשה באנשים. מערכת הבריאות נפגעה בשל אי העברת תקציבים, המגזר השלישי נפגע ועקב כך הרבה מאד עמותות אינן מקבלות את תקציביהן".

סקר שנערך בשבוע שעבר ופורסם באתר "כיפה" קבע שאם יתקיימו פריימריס למפלגה דתית ציונית מאוחדת, ח"כ שקד תזכה במקום הראשון עם 84% תמיכה, לפני בנט, סמוטריץ והרב פרץ.

בתשובה לשאלה האם היא תומכת בהקמת מפלגה דתית מאוחדת, השיבה שקד "עלינו לראות מה יותר נכון לעשות, האם ללכת ברשימה דתית אחת כפי שעשינו במערכת הבחירות הקודמת במסגרת ימינה או ללכת בשתי רשימות נפרדות כדי להגדיל את הגוש. אני בהחלט נוטה לתמוך ברעיון של רשימה אחת גדולה ובימים הקרובים נצטרך להכריע בעניין זה".

המעבר מתפקיד שרת משפטים בעלת סמכויות רבות וחברת קבינט לח"כית מהשורה איננו מתסכל?

"החיים הפוליטיים הם כמו גלגל. כל מי שנמצא בחיים הפוליטיים צריך לדעת שזו ריצת מרתון. יש תקופות שהן יותר טובות ויש תקופות פחות טובות. יכולתי להיות עכשיו שרה אחרי שנתניהו הציע לנו שני תיקים או שנקבל את תיק הביטחון. אני העדפתי שבנט יקבל את תיק הביטחון כי זה נראה לי יותר חשוב. גם אחרי שהייתי שרת משפטים מאד משפיעה, אסור שהשתן יעלה לראש ואפשר לחזור לעבודה של ח"כ בכנסת כי כל עבודה פרלמנטרית היא רצינית וחשובה".

את חוששת שהימין עלול לאבד את השלטון בבחירות הקרובות?

"אני מאד מודאגת לעתיד שלטון הימין. אנחנו נמצאים במערכת בחירות מאד לא פשוטה. נעשה הכל כדי שהימין יישאר בשלטון".