הרב דוד לאו
הרב דוד לאוPhoto by Miriam Alster/Flash90

במכתב לרב צבאי במילואים, התייחס הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הרבני הרב דוד לאו, למצב הרוחני בצה''ל והתריע על "כרסום במספר נושאים שהם מיסודות הדת ופשו בקרב מחננו", כלשונו.

במכתבו לרב שי הירש, רב צבאי במילואים וראש מכון "תורת שלמה" להפצת משנתו של הרב גורן זצ"ל, כתב הרב הראשי: "גדולי ישראל בעיני הבדולח שלהם, ראו וידעו לבטא את תחושותיהם לגבי הצבא העברי שקם בארץ ישראל, שיעודו העיקרי הוא להגן על תושביה ולשמור על אדמתה. יחודו של הצבא הישראלי אינו רק בכוחו אלא בעיקר ברוחו, 'לא בחיל ולא בכוח כי אם ברוחי אמר ה' '. וכלי המלחמה של העם היושב בציון מאז ומתמיד, היו עוז רוחו ואמונתו באלוקיו. משום כך, הציווי 'והיה מחניך קדוש' - זהו צו אלוקי שמחייב אותנו לשמור על גדרי ההלכה במסגרת הצבאית".

הרב הראשי הוסיף והתריע על השפעת ארגוני חוץ אשר פוגעת בחיילים דתיים: "לצערי, בעת האחרונה עדים אנו לכרסום במספר נושאים שהם מיסודות הדת ופשו בקרב מחננו. דברים שיש בהם פגיעה קשה בתורת ישראל, ויותר מכך, ישנם גורמים רבים שמשפיעים על זכותם של שומרי תורה ומצוות לקיים אורח חיים כאמונתם בעת שירותם. ברור שמנהיגי הצבא מבקשים לסייע לכל אחד לשרת בלי סתירה לאורח חייו, אבל עדיין יש מקום לשיפור", חתם הרב הראשי.

יו"ר 'צו אחד' הרב עמיחי אליהו מסר "הרבנות הראשית לישראל ערה למתרחש בצה''ל. הרב הראשי לישראל שליט"א מבטא את רחשי ליבם של כלל רבני ישראל, המקבלים יום יום פניות מחיילים ומודאגים מהתהליכים שלא היו בעבר בדגש על 'פקודת השירות המשותף' והאווירה הלא-הולמת שמגיעה בחלק מהבסיסים למצבים בלתי אפשריים. אני קורא לרב הראשי לצה"ל לתקן את הנדרש לחיזוק קדושת המחנה. לרמטכ"ל כוכבי חשוב כל חייל וחייל ואנו מאמינים ביכולתו לתקן".

למכתבו של הרב לאו