בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: קובי ריכטר/TPS

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' פנה בסוף השבוע במכתב לראש הממשלה נתניהו ולשר הביטחון בנט, תחת הכותרת, "מניעת מחטף במנהל האזרחי שיפגע אנושות בפיתוח ההתיישבות ובזכויות המתיישבים".

בפתח המכתב מספר סמוטריץ', "הגיע לידי מסמך טיוטת 'הנחיית נציב שירות המדינה בנושא הסדרי ניהול משאבי אנוש של עובדי המנהל האזרחי ועובדי מת"ק עזה' המצ"ב".

לדבריו, "המסמך גובש לכאורה על רקע אנומליה בכפיפותם של עובדי המנהל האזרחי בין המנהא"ז לבין משרדי הממשלה הרלוונטיים ולמיטב ידיעתי הוא גובש עם נציגות העובדים וההסתדרות, לכאורה במסגרת טכנית של הסדרת יחסי ותנאי עבודה. אלא שאין מדובר בעניין טכני כלל ועיקר".

"בחסות הטכנית כביכול של הסדרת יחסי העבודה מבקשת ההנחיה לנתק עוד יותר את הזיקה בין עובדי המנהל האזרחי, המעניקים שירותים למאות אלפי אזרחי ישראל תושבי ההתיישבות, ממשרדי האם ולהכפיף אותם עוד יותר מן הבחינה הניהולית למנהל האזרחי", מציין סמוטריץ'.

שר התחבורה מוסיף ומציין, "ההנחיה מבקשת 'להעביר את הסמכויות הביצועיות בתחום ניהול משאבי אנוש ממשרדי האם למנהל האזרחי'. למרות שההחלטה קובעת לכאורה כפיפות מקצועית של עובדי המנהא"ז למשרדי האם, הרי שניסיון החיים מוכיח שהכפיפות הניהולית היא הקובעת. משרד אם שלא מוגדר כמעסיק של העובד יתקשה מאוד לאכוף על העובד את מימוש מדיניותו".

"מושכל יסוד הוא כי ללא סמכות אין אחריות", קובע סמוטריץ', "מדובר במגמה מסוכנת, הפוכה במאה ושמונים מעלות מתהליך הנורמליזציה שלאחר למעלה מחמישים שנה הגיע העת לקדם ביחס להתיישבות. מתיישבי יהודה ושומרון הם אזרחים לכל דבר ועניין והאחריות על ניהול חייהם ואספקת השירותים הממשלתיים שהם זכאים להם. אזרחי ישראל שמשרתים בצבא ובמילואים, משלמים מיסים, ומתייצבים ביום הבחירות בקלפי בכדי לבחור את הכנסת והממשלה שתנהל את חייהם. מצב בו לא הממשלה והכנסת הנבחרות מנהלות את החיים האזרחיים ביהודה ושומרון אלא מערכת צבאית, לא דמוקרטית, הוא בלתי מתקבל על הדעת והוא מפלה לרעה את המתיישבים ביחס לייתר אזרחי ישראל".

"ככל שיש לפתור את כפל הכפיפות של עובדי המנהל האזרחי הרי שיש לעשות זאת בכיוון ההפוך", טוען סמוטריץ', "יש לחזק את זיקתם וכפיפותם של עובדי המנהל האזרחי למשרדי האם. שם יש את הידע המקצועי, הזיכרון הארגוני, והכלים להענקת שירותי הממשלה בצורה מיטבית. מהלך זה יחזק את אחריותם של משרדי הממשלה להתיישבות ולמתיישבים, ישפר ללא ספק את השירות שהם זכאים לו, ויקדם את הנורמליזציה והלגיטימציה של ההתיישבות".

"אני קורא לכם לעצור את פרסום ההנחיה לאלתר ולהורות לנציב שירות המדינה לגבש הסדרים ברוח האמור לעיל. אני קורא לכם לזמן דיון בעניין בממשלה, לקבוע את העקרונות שעל פיהם יקבעו מנגנוני העבודה ומערכות היחסים בין המנהל האזרחי למשרדי הממשלה, כל משרד בתחומו. לא ניתן לבצע שינוי כה דרמטי לרעה במעמדה של ההתיישבות בכסות של הליך טכני לכאורה בתחום יחסי העבודה", חותם סמוטריץ' את מכתבו.