ואנונו
ואנונופלאש 90

בג"ץ דחה היום (שני) את עתירתו של מרדכי ואנונו, "מרגל האטום הישראלי", נגד ההגבלות שהוטלו עליו מאז שוחרר מהכלא לפני כ-15 שנה.

בין ההגבלות שמוטלות על ואנונו: איסור על יציאה מן הארץ; חובת דיווח למשטרה במקרה של החלפת מקום מגורים, 48 שעות מראש; איסור על שהייה, ללא אישור מראש, בטווח של 500 מטר ממספר מקומות המפורטים בצו, אשר דרכם ניתן לצאת משטח ישראל.

כמו כן נאסר על ואנונו לקיים קשר עם אזרחים או תושבים זרים, למעט שיחות מזדמנות וחד-פעמיות שאורכן לא יעלה על 30 דקות.

בעתירתו טען ואנונו כי צווי ההגבלה אינם עומדים בתנאי פסקה ההגבלה הקבועה בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, שכן הם פוגעים באופן בלתי-מידתי בליבת זכויותיו החוקתיות – חירותו, פרטיותו, חופש הביטוי, חופש התנועה, חופש הדת.

ואנונו הוסיף כי עם חלוף הזמן, עוצמת הפגיעה בזכויותיו, שהיא חריפה ממילא, גוברת, בעוד שהמסוכנות הנשקפת ממנו – פוחתת.

המדינה טענה מנגד כי קיימת הסתברות ברמה של קירבה לוודאות, כי אם יוסרו המגבלות, יפעל ואנונו לחשיפת מידע סודי רלבנטי האצור במוחו, חשיפה שתפגע בצורה קשה בביטחון המדינה.

בהקשר זה צוינו מספר פוסטים שפרסם ואנונו בחשבון הפייסבוק שלו, אשר מעידים לכאורה על כוונה מפורשת מצדו לפעול לחשיפת המידע שבו הוא מחזיק.

שופטי בג"ץ דחו כאמור את העתירה וקבעו "על-פי החומר שהוצג לפנינו, ובהתאם לעמדת גורמי הביטחון, אוצר ואנונו במוחו מידע סודי ורגיש שטרם נחשף. הסכנה הנובעת לביטחון המידע, אם יחשוף ואנונו את המידע האמור, היא מוחשית, שרירה וקיימת, על-אף הזמן הרב שחלף מאז שנחשף למידע".

עוד נקבע בפסק הדין, "הראיות שהציגו המשיבים מלמדות בהצטברותן על שאיפתו של ואנונו להוציא לאור את המידע שבו הוא מחזיק, ומקימות חשש ברמה של ודאות קרובה, כי בהעדר מגבלות – יעשה כן. כך נלמד מפרסומיו בחשבון הפייסבוק שלו, לצד מסקנות שהסיקו המשיבים על סמך הפרותיו של ואנונו את הצווים בשנים עברו, ובשים לב להערכות של שירותי הביטחון לגביו".

עם זאת, בסיום פסק הדין צוין, "נוכח הזמן שחלף, במהלך הדיון שהתקיים לפנינו אמרנו למשיבים להמשיך ולנסות לאתר דרכים שבהן ניתן להקל על ואנונו בתחומי הארץ, מבלי שתגבר הסכנה הנשקפת ממנו. חזקה על המשיבים שכך אכן יעשו".