ארכיון
ארכיוןצילום: פלאש 90

בדיקה שנערכה על ידי כתבי העיתון 'ידיעות אחרונות' העלתה כי ממדי הטרגדיה שהכתה בלוחמי השייטת שהתאמנו בקישון ולקו בסרטן הלכו וגדלו במרוצת השנים.

לקראת פרסומה בסוף השבוע של כתבה מקיפה על הגילויים מפרסם העיתון תקציר של הנתונים והעדויות, "מצאנו לוחמים מופקרים לגורלם שנאלצים לנהל מלחמה לא רק על חייהם, אלא על כבודם ועל אחריות המדינה כלפיהם", כותבים ענת טלשיר וצדוק יחזקאלי.

לדבריהם, "לוחמים נמעכים על ידי מערכת פקידותית חשדנית וקרה. הם עוברים מסכת תלאות משפטית וכספית, מושפלים בסחבת ובניירת, מוכרחים לעמוד מול ועדות רפואיות מתישות ונידונים לכך שגורלם נקבע על ידי 'רולטת סרטן': אם חלית בסרטן כזה, טופלת ואולי ניצלת. ואם חלית בסרטן אחר, ננטשת. תתמודד עם זה לבד".

על פי הנתונים שהעלו השניים כבר לא מדובר בעשרות לוחמים. המספר עומד כיום על כ־500 חולים וכ־100 מתים.

"קשה היה להבקיע את שתיקתם של אנשי הדממה. בשייטת לא מדברים. במשך שבועות דיברנו עם עשרות לוחמים. חלקם שתקו, אחרים היו נבוכים להודות: חלינו. בתוך שבועות התקבלה תמונה מדאיגה: גילינו 30 חולים, בני 20 עד 50, מחציתם כבר מתו".

"אריק רוזנטל היה בין הנועזים שהפרו את השתיקה. לנגד עינינו הוא דעך בהוספיס ולצידו בנו הפעוט עומר. שלום חנוך הגיע עם הגיטרה לנגן לו שיר אהוב. אריק ישב עטוף בשמיכה, חיוור ונרגש, וסביבו חבריו לשייטת. כמה שבועות אחר כך מת. הוא היה רק בן 31.

רוזנטל וחבריו מהשייטת ומיחידות הצלילה האחרות נשלחו לצלול באזור הקישון. התחקיר שלנו חשף שזה היה אחד הנחלים המזוהמים בעולם. לנחל הזה הוזרמו במשך שנים כמויות אדירות של שפכים כימיים ואורגניים משבעה מפעלים באזור חיפה. מצאנו שבמים אורבים חומרים מסרטנים, בהם ארסן, בנזן, ניקל, כרום, כספית וקדמיום".

במשרד הביטחון אומרים כי "המשרד מוקיר את פועלם של הצוללים בקישון ומטפל בהם ובמשפחותיהם במסירות ובמקצועיות רבה. לצוללנים אלו נקבע מסלול הכרה ייחודי ומהיר: ‘מסלול ירוק’. זאת למרות פסק דין של ביהמ"ש העליון מספטמבר 2015 שניתן בתביעות הנזיקין שהגישו הצוללים, שבו נקבע כי אין קשר סיבתי בין הפעילות בקישון לבין המחלות הממאירות בהן לקו".

מדובר צה"ל נמסר: "מאז החלטות ועדת שמגר, פותח מנגנון מתקדם אשר כולל בדיקות תכופות של מקורות המים במדינה. טרם כניסת הצוללים למים נדרש מפקדם לבדוק את מפת הזיהומים, על מנת לוודא שלא נשקפת סכנה לצוללים. בנחל קישון לא מתקיימות צלילות מאז ועדת שמגר".