פחות אנוכיות, יותר נתינה. 'הכול בחסד'
פחות אנוכיות, יותר נתינה. 'הכול בחסד'צילום: ערוץ מאיר לילדים

בעידן שבו הריאליטי שולט בכל פינה, וכבר בגיל צעיר יש לא מעט ילדים שצופים יחד עם הוריהם בתוכניות כמו 'האח הגדול' או 'המרוץ למיליון' וחולמים להשתתף בהן, טוב שיש מי שדואג לריאליטי קצת אחר. העונה השלישית של התוכנית 'הכול בחסד' בערוץ מאיר לילדים תופסת בדיוק את המשבצת הזאת ומזכירה את הערך בעשיית חסד.

מדובר בשעשועון משימות וידע בהנחיית יהונתן רוזנהק ('ניידת החלומות'). מה שמייחד את התוכנית משאר תוכניות הריאליטי, פרט לעובדה שהמשתתפים הם ילדים צעירים, הוא שהכסף שהם צוברים תוך כדי ביצוע המשימות לא הולך לכיסם הפרטי אלא נתרם למטרת חסד שמגדירים מראש. היעד הנכסף הוא גם זה שמסייע לצוות ההפקה לבחור את המתמודדים. מבין מאות פניות נבחרים בכל עונה רק 15 ילדים שמצטרפים לאולפן הנייד והחביב רוזנהק, שיוצא אל השטח.

מטבע הדברים התוכנית משתכללת מעונה לעונה, ובעונה החדשה המשימות קצת יותר מאתגרות (ספוילר: צניחה חופשית!). כמו כן, לאור העובדה שהילדים הגיעו מוכנים לשאלות, גם הם הלכו והשתפרו. במהלך שתי העונות הקודמות ארגוני החסד שנבחרו היו שגרתיים יחסית. כמו גמ"ח כלות, פינה לחיילים, תרומה לארגונים כמו 'זיכרון מנחם' ו'ידידים' או שכן שחולה בניוון שרירים. אך ככל שמתקדמת התוכנית, היצירתיות גוברת.

התוכניות מצולמות בשיתוף פעולה עם הארגונים, שדואגים להסביר לצופים הצעירים על הפעילות השוטפת שלהם. כך שפרט לצמד הילדים שמשתתפים בתוכנית עצמה ומבצעים משימות חסד שקשורות בדרך כלל לארגון, הבשורה מגיעה רחוק הרבה יותר. הפרק הראשון של העונה החדשה הוקדש לשתי ילדות שאִמן הקימה גמ"ח לציוד טיולים. המטרה של האחיות בהשתתפות בתוכנית היא לגייס את ההכנסות לטובת קניית ציוד נוסף לגמ"ח.

הקונספט בנוי משילוב בין שתי תוכניות ריאליטי פופולריות: 'מונית הכסף' ו'המרוץ למיליון'. השילוב בין שעשועון טריוויה במגוון נושאים שאותם יכולים המתמודדים לבחור בעצמם באולפן ובין משימות שטח, פלייבק עצמי למשימה ובעל הגמ"ח שאליו רצים המתמודדים בסוף המשימה יחד עם הסכום שהצליחו לגייס - מצליח להפיג קצת את הרצף בין השאלות ולהקליל את האווירה. לדוגמה, כאשר נתקעו צמד הבנות במענה על אחת השאלות וביקשו רמז, הן התבקשו לבצע משימה ולהקים מאהל שמורכב מהציוד בגמ"ח בתוך זמן קצוב. המשימה הייתה חביבה לכשעצמה, אך לא דרמטית במיוחד. לכן התפלאתי מאוד שהתשובה האם הבנות הצליחו לעמוד במשימה בתוך פרק הזמן שנקצב להן חיכתה לצופים בפרק הבא, ששודר לאחר שבוע תמים. למקרה שתהיתם, צמד האחיות סיימו את התוכנית עם 775 שקלים לטובת הגמ"ח.

פרק נוסף הוקדש למען חיות הבר, ובו התבקשו המתמודדות לנקות את הכלוב של התוכים, לשחרר את מטבע החסד שהיה כלוא בתוכו ולבצע את המשימה כשלכל אחת מהן יש תוכי על הכתף. התוכים, יש לציין, לא ממש אהבו את השהות על הכתף וניסו ללא הרף לחזור לכלוב. גם המשימה השנייה לא הייתה קלה במיוחד וכללה האכלת הציפורים במזונן הטבעי, קרי תולעים חיות, במקביל למציאת מטבע באחת הקערות והכול, כמובן, במרוץ נגד הזמן. התוצאה: 575 שקלים לטובת התוכים.

על אף שמדובר בתוכנית שמצולמת זמן רב מראש, נעשים לא מעט מאמצים כדי שהיא תשמור על רלוונטיות. יודעי דבר מגלים לי שאחת התוכניות הבאות תוקדש לגיוס כספים למושב מבוא מודיעים שנשרף כליל לפני כמה חודשים. הפרקים קצרים יחסית ולא ממש ממצים את עצמם, אך הקניית המידות הטובות היא ללא ספק גולת הכותרת שנצרכת כמו אוויר לנשימה בתוך ים הריאליטי האנוכי הסוער.