רחלי קפלן
רחלי קפלןצילום עצמי

נקודת הבחירה החדשה של הבת היא צעד ראשון בדרך לחיים עצמאיים מלאים בבחירות ואפשרויות. ולכן קודם כול זה מרגש ומשמח, וחשוב להיכנס לתהליך הבחירה מתוך שמחה ביכולת להירתם לשליחות ולנתינה.

בשירות הלאומי עיקר האחריות היא על הבת: איך היא תעמוד באתגרים שהשנה הזאת תזמן, האם ועד כמה תצליח לתת, האם היא תמשיך להשקיע בעולמה הרוחני ותשמור על הרמה התורנית כמו שהייתה באולפנה, האם היא תיצור חברויות חזקות ובעלות ערך והאם השנה הזאת תוסיף קומה חיובית לבניין האישיות שלה.

להורים יש חלק משמעותי בתהליך הבחירה, ועליהם להתנהל, כמו בסוגיות נוספות בהורות, ברגישות ובזהירות מתוך עמדה של כבוד לרצונותיה ושאיפותיה של הבת מצד אחד, והצעה של ניסיון חייהם, רצונותיהם ומחשבותיהם מהצד השני. חשוב שההורים ילוו בכל צומת וימשיכו להיות כתובת להתייעצות בבחירה הזאת ולהבא, בצמתים המשמעותיים של החיים. ההורים חייבים להיות מספיק חכמים לסייע, לשאול שאלות ולא תמיד לתת תשובות, לכוון היכן עוד אפשר למצוא תשובות, לחדד נקודות חשיבה והעיקר לזכור: זו החלטה של הבת והתשובות צריכות לבוא ממנה.

כשבאים לחשוב על מקום לשירות משמעותי יש לקחת בחשבון כמה עקרונות מנחים. ראשית, אין מקום אחד מתאים. יש ב"ה מקומות שירות רבים וטובים שמתאימים וצריך למצוא אחד מהם. עיקרון זה יכול לעזור בהפחתת הלחץ והמתח שבתהליך המיון והקבלה. שנית, כאשר היציאה לשירות היא מתוך תודעת שליחות ורצון לנתינה, מגיעה ההבנה שאין צורך לרוץ למקומות המבוקשים שבהם יש 200 מעומדות על שלושה תקנים. השאלה היא איפה צריך אותי ולא מה המקום הנחשק ביותר. בנוסף לכך, חשוב שהמקום יהיה בעל סביבה תורנית תומכת שתאפשר התחזקות תורנית, וחברת בנות עם שאיפות דומות שתאפשר שמירה על הרמה הקיימת והתקדמות.

ועכשיו, איך בוחרים מקום? קודם כול יושבים ביחד וחולמים על הכיוון: חינוך, בריאות, רווחה. לאחר מכן עוברים לשאלות ממוקדות בתחום הנבחר. לדוגמה, אם חינוך אז לאיזה גיל? האם חינוך מיוחד? לאחר שחתמנו את תחום העיסוק הגיע הזמן לחשוב על פרטים טכניים: מיקום - האם מתאים לבת לשרת רחוק מהבית, להכיר קצת את קריית שמונה ואילת או עד שעה נסיעה מהבית? יש בנות שבכלל יעדיפו להגיע הביתה כל ערב. כדאי לחשוב גם על השבתות. האם הבת מעדיפה לעשות את השבתות בבית, או שאולי יש נכונות להיות בחוץ לעשייה הכרוכה גם בשבתות.

שעות עבודה ואופי התקן – האם מתאים שילוב עם גרעין, האם התקן מספק, האם הבת צריכה שעות מוגדרות או מקום פתוח שבו אפשר להוסיף שעות בהתנדבות? האם היא רוצה לשלב מדרשה וללמוד תורה פעם או פעמיים בשבוע? האם היא רוצה להגיע עם חברות לשנת השירות (דבר מומלץ שמקל על העשייה ועל המעבר) או שהיא רוצה לצעוד לבד בדרך חדשה?

לאחר שצמצמנו את האפשרויות אפשר להתחיל לחפש, וכשמחפשים חייבים לבדוק! אין תחליף להתרשמות בלתי אמצעית: לפגוש את האנשים ולשמוע מהם, להכיר את הרכזת ולהתרשם ממנה, לראות מי הבנות שמגיעות לאותו מקום והחשוב ביותר - לברר ולשאול בנות שהיו שם בשנה-שנתיים האחרונות. כדאי לבדוק דברים כמו האם העבודה משמעותית ומתאימה ליכולות, מה יחס הצוות, מי אוכלוסיית הבנות במקום ומה הקשר ביניהן, מה תנאי המגורים ועוד. תמיד כדאי להצליב מידע בין מה שאומרים במקום השירות ובין מה שמספרות בנות ששירתו בו לאחרונה.

והכי חשוב לזכור לאורך התהליך: הרבה אמפתיה ותפילות שבעזרת ה' כל אחת תמצא את מקומה הנכון, שבו תתרום תרומה משמעותית לעם ישראל ותזכה בעצמה להתרומם ולהתפתח.

רחלי קפלן

ראש אולפנת צביה מעלה אדומים

לשאלות ומכתבים למדור: [email protected]