הרב שוגרמן
הרב שוגרמןצילום: שלומי כהן

הדבר הכי נכון לציונות הדתית במערכת הבחירות הקרובה זה איחוד פוליטי בין האיחוד הלאומי של סמוטריץ' ואופיר סופר לבין הימין החדש של בנט ושקד.

הגעתי למסקנה הזו לאחר זמן רב של חשיבה והרהור בנושא. אנחנו נמצאים פסע מהמציאות של שנת 2012, בה סקרים הראו שהבית היהודי של אז בהנהגת הרב דניאל הרשקוביץ לא עברה את אחוז החסימה. משהו היה חייב להשתנות. רוחו החדשה של בנט בצירוף איילת שקד וחבריהם הנוספים הזרימו דם חדש בעורקים.

נכון, גם הם לא חפים מטעויות. הם עזבו את הבית היהודי והשאירו אותו ללא הנהגה ממש רגעים לפני מערכת בחירות, הם נמנעו תדיר מלעסוק בסוגיות דת ומדינה, בניגוד מוחלט למה שהיה מצופה מהם.

בהקשר הזה לא נאמרו אמירות חשובות ונצרכות שמדגישות את ערכי הציונות הדתית. הם נקטו בצעדים שנחשבו אז בעייתיים ועוררו עליהם גלים של ביקורת. כיום הם מודים שעשו דברים מסוימים בצורה לא טובה. אין מה להתעסק בעבר, חייבים לחשוב קדימה.

הנהגת הבית היהודי הנוכחית לא טובה לציונות הדתית. היא לא מצליחה להוכיח את עצמה, ולצערי פוגעת יותר מדי בתוכנו פנימה עד שאי אפשר יותר להישאר אדישים לכך.

החיבור בין עוצמה יהודית שפורסם ביום שישי היה עוד אבן בחומה שמנסים בבית היהודי לבנות, אך בפועל זו חומה בלי בסיס אמיתי או יציב.

העובדה שהרב דרוקמן, הסמכות הרבנית של הבית היהודי וכן חה"כ מוטי יוגב שהוסמך על ידי הנהגת הבית היהודי לחתום על הסכם עם האיחוד הלאומי, לא עודכנו על ההסכם עם בן גביר מראש מוכיחה כי מדובר פה ברצף של כישלונות שכבר קשה לומר שהן נעשות בטעות או בלי כוונה.

איילת שקד ובצלאל סמוטריץ' היו צמד חזק מאד בכנסת שעברה. היה להם חיבור טוב ויכולת להזיז הרים וגבעות. נפתלי בנט הוכיח כי יש לו כישורי הנהגה והובלה מצוינים. האיחוד הלאומי היא מפלגה עם אידיאולוגיה ברורה ומצפן תורני ורוחני. הגיע הזמן לחשוב מחוץ לקופסה.

בוודאי יהיו כאלה שיכעסו שאני כותב שורות אלה, אבל אני מבין את גודל השעה וכמוני רבים. העובדה שבמשך כשמונה שנים לא נחתם איחוד בין שתי המפלגות שמייצגות את הציונות הדתית, היא זו שהביאה אותנו למצב הנוכחי. אם כך, אולי עדיף שהאיחוד הלאומי ימצא לעצמו פרטנר פוליטי אחר, שהוא גם קרוב מאד לערכיו ולאידיאולוגיה שלו.

במשך השנה האחרונה הציונות הדתית מנסה להחזיק את הראש מעל המים. אין סיבה שזה יהיה כך. הגיע הזמן שהימים היפים של בחירות 2013 יחזרו בגאון.

הרב אמנון שוגרמן הוא ראש ישיבת הגולן