Bac Bleu Blanc

אירוע הסיום של פרויקט "שמיניסטים בכחול לבן" (Bac Blue Blanc) שיזמה 'החווייה הישראלית', הזרוע החינוכית של הסוכנות היהודית, נערך במוצאי שבת האחרון בבנייני האומה.

השנה הפרויקט התמקד בעידוד עלייה לארץ לנוכח האתגרים והתגברות האנטישמיות שהצעירים היהודים מתמודדים איתם בצרפת בימים אלה.

פרויקט "שמיניסטים בכחול לבן" מביא מידי שנה מעל אלף תלמידים יהודים מ-26 בתי ספר בצרפת. מאז היווסדו בשנת 2003 הגיעו במסגרתו כ- 15 אלף משתתפים עד כה. השנה, הגיעו תלמידים מאזורים מגוונים כמו שטרסבורג ובולון, מהפרברים הקשים של פריז סרסל וכרתיי וכן ממרסיי. בנוסף, הגיעו גם תלמידים יהודים דוברי צרפתית ממדינות ערב.

בין הסיפורים והסרטונים של בוגרים שהוקרנו במהלך הערב, היה סיפורו של אליוט מימון, בן 21 שעשה עליה, התגייס לשריון והשנה הדריך את הסיור בו השתתפה אחותו נועה (17) שהביע תקווה שאחותו תצטרף אליו ולאחותו הגדולה שכבר גרה בארץ ותעלה גם היא לישראל.

"בהתחלה פחדתי להגיע לישראל מאחר וחשבתי שזו ארץ שתמיד נמצאת במלחמה. אחרי שאחותי עלתה לארץ התחלנו לבוא לבקר בחופשות בקיץ", מספר מימון בסרטון שהתחנה הראשונה לאחר שעלה לישראל הייתה לימודים בתכנית מיוחדת במכון מאיר, לאחריה התגייס לצבא.

מימון אומר שהוא אוהב את האווירה בישראל ולמרות המנטליות הקשה "ההרגשה הכללית היא שאתה אף פעם לא לבד. כשראיתי כמה המדריכים של הפרויקט נותנים מעצמם לתלמידים שלהם, אמרתי לעצמי שיום אחד אני אלמד אחרים מה שהם לימדו אותי. הם תרמו להחלטה שלי לעשות עלייה ועזרו לי המון".

מימון סיכם שהוא רואה את עתידו בישראל וקרא לאחותו הקטנה נעה להצטרף אליו ולאחותו סלומה בישראל. במהלך האירוע, נתן מנכ"ל 'החוויה הישראלית', עמוס חרמון, לאליוט ואחותו מזוזה ואמר שהוא מקווה שאחותו תעלה בעתיד הקרוב.

במהלך האירוע עלה לדבר סגן יו"ר הסוכנות היהודית, ד"ר דיוויד בריקסטון, שהתמקד בשיחתו בישראל ועודד את המשתתפים לעשות עליה. "כמובן שהייתי שמח לראות את כולכם עושים עלייה", אומר בריקסטון, אבל אני מאמין שלכל יהודי בעולם יש את הזכות, אפשרות וחובה להשתתף בבנייה של מדינת ישראל".

בריקסטון הוסיף שהוא מקווה שבמהלך ימי הביקור נחשפו התלמידים לאינספור הזדמנויות בחינוך, צבא ותעסוקה "כדי להפוך את ישראל לביתכם". בריקסטון סיים את נאומו בהתייחסות לחג החנוכה המתקרב.

"מחר אתם חוזרים לביתכם באירופה, אך מחר אנחנו גם מדליקים נרות חנוכה. אני מקווה שכל אחד ואחת מכם רואים את עצמכם כאור, זורח למען ישראל ברחבי העולם. אתם, הדור הנפלא הזה, אתם המכבים של דורנו".

השמיניסטים מצרפת ביקרו במספר מוסדות לימוד כגון האוניברסיטה העברית והטכניון בחיפה, שם פגשו בוגרים של התוכנית שהשתלבו במוסדות אלה. מעבר לביקורים במוסדות להשכלה גבוהה, נפגשו התלמידים עם עולים מצרפת שהשתלבו בתעשיית ההיי-טק הישראלית. כאשר עד כה, עלו לישראל במשך השנים מעל 50% ממשתתפי הפרויקט.

עמוס חרמון, מנכ"ל 'החוויה הישראלית', סיכם כי "בשנים האחרונות אנחנו רואים עלייה במגמת האנטישמיות באירופה כולה ובצרפת בפרט. 'החוויה הישראלית' פועלת לעודד את בני הנוער בצרפת להכיר טוב יותר את ישראל, ולשמחתנו רבים מחליטים לעלות".