אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: Thinkstock

האם שימוש בתרופה מסוימת היא שהובילה לזיהום בעיניהם של שמונה חולים במספר בתי חולים שונים בישראל?

על פי דיווח ב'ידיעות אחרונות' הזיהום המדובר התגלה בבתי החולים איכילוב ואסותא בתל־אביב, שערי צדק בירושלים, בילינסון בפתח־תקווה ושיבא תל־השומר. המטופלים לוקים במחלת עיניים דומה בשם 'בצקת מקולרית על רקע סוכרת'.

התרופה החשודה כזו שהובילה לזיהום היא Eyelea של חברת באייר הניתנת בזריקה כנגד מחלות רשתית. העיתון מציין כי היא ידועה בשמה הרפואי "אפליברספט" והיא מיועדת לטיפול בפגיעה בראייה הנגרמת ממחלות רשתית. מדובר בתרופה הכלולה בשירותי הבריאות הנוספים של קופות החולים ונמצאת בסל הבריאות עבור חולים הסובלים מ"בצקת מקולרית על רקע סוכרת".

בעקבות המקרים הופץ מכתב לכלל רופאי הרשתית בישראל, בו דווחו על ההתרחשויות ונדרשו לזהירות יתרה בשימוש בתרופות מסוג זה.

ב'ידיעות אחרונות' מובאים דבריו של פרופ' דני געתון, יו"ר איגוד רופאי העיניים בישראל, מומחה לרפואת עיניים בשירותי בריאות כללית: "יש מחלות עיניים שפוגעות ברשתית שגורמות לשתי תופעות שונות: צמיחת כלי דם חדשים וקטנים בקצב מהיר, מהצורך של חמצן ברשתית, שגורמים להרס הרשתית ולכן צריך להילחם בהם באמצעות תרופות. תופעה שנייה היא בצקת של מרכז הראייה, כלומר הצטברות נוזלים ברשתית שנגרמת לרוב כתוצאה ממחלת הסוכרת. הדבר גורם לפגיעה ועיוות של הראייה",

מחברת באייר נמסר בתגובה: "באייר מחויבת לבטיחות המטופלים ועומדת מאחורי הבטיחות והיעילות של מוצרינו. דלקת תוך־עינית היא תופעת לוואי מוכרת של הזרקה תוך־עינית, וכל דיווח שמתקבל בבאייר ישראל בנוגע לתופעות לוואי מועבר למשרד הבריאות כנדרש בחוק. המקרים שהתייחסת אליהם דווחו למשרד הבריאות. בבדיקות איכות שנערכו עד כה במרכז הייצור בבאייר לא זוהו פגמים בתהליך הייצור והאריזה. כמו כן לא חלה כל עלייה בשיעור הדיווחים על תופעת לוואי זו במדינות אחרות שבהן שווקה התרופה מאותה אצווה. שיעור הדיווחים על דלקת תוך־עינית מצוי בתחום ההיארעות כפי שמפורט בעלון התרופה וכפי שנצפה במחקרים קליניים נרחבים".

במשרד הבריאות הגיבו לדברים: "משרד הבריאות קיבל עדכון והנושא נמצא בבדיקת צוות רב־מקצועי של המשרד".