רבקה נסימיאן
רבקה נסימיאןצילום: דוברות הדסה

רבקה נסימיאן, בת 32 תושבת שכונת פסגת זאב בירושלים, התחילה לסבול בעשור האחרון מבעיות בתפקוד הכליות, עד שאלו קרסו לחלוטין.

בשנה האחרונה היא עברה טיפולי דיאליזה שלוש פעמים בשבוע, עד שזכתה להשתלה מוצלחת של כליה בגופה בהדסה עין כרם בזכות תורם אלטרואיסטי שתרם לה את אחת מכליותיו ונתן לה הזדמנות לחיים.

ההזדמנות הזו לחיים חדשים מופיעה בפעם השנייה. בשנת 2001 כשהייתה בת 15, נפגעה רבקה בפיגוע בגבעה הצרפתית בירושלים כשמחבל פתח בירי לאוטובוס בו ישבה. "בגלל הפגיעה אני נמצאת במעקב מתמיד בקופת החולים, יש לי עד היום רסיסים בריאות", היא מספרת.

"באחת הבדיקות הופיעו סימנים של בעיות בכליות שלאט לאט החמירו, עד שיום אחד הכליות קרסו והודיעו לי שאני חייבת להתחיל טיפולי דיאליזה. אז נכנסתי לרשימת המתנה לתרומת כליה בארגון 'מתנת חיים' של הרב הבר - כדי לקבל בעצם כליה בתרומה, והתחלתי לעבור טיפולי דיאליזה. שנה שלמה עברה ולא נמצא לי תורם, עברתי טיפולים שלוש פעמים בשבוע, דבר קשה מאוד".

"בוקר אחד כבר התייאשתי, כי החיים עם דיאליזה הם סיוט. הגוף מותש, ההתאוששות קשה, ויש לי 3 בנות בנות בבית שאני צריכה לטפל בהן. הייתי באפיסת כוחות והחלטתי שאני מפסיקה ללכת לדיאליזה, התעייפתי כל כך. מספר ימים אחרי, קיבלתי את הטלפון לו ייחלתי. זה היה הנס האמיתי שלי.

על הקו הייתה נטע מלכה - מתאמת ההשתלות מבית החולים הדסה עין כרם שביקשה ממני ללכת לבצע בדיקות התאמה וכן לעבור ועדות רפואיות. היא אמנם לא הבטיחה שנמצא עבורי תורם, אבל הבנתי בין השורות שאני צריכה ללכת להיבדק. לא סיפרתי לאף אחד!" היא מספרת בהתרגשות. "פחדתי להתאכזב וידעתי שזה תהליך ארוך וכל רגע הכל יכול להשתנות".

התחושות של רבקה היו נכונות. האדם שנמצא מתאים הוא תורם אלטרואיסטי שבחר לתרום כליה לאדם שאינו מכיר, פשוט מתוך הרצון לעשות מעשה טוב – והוא פנה לארגון "מתנת חיים" כדי שדרכם יאתרו עבורו חולה שיתאים מבחינה רפואית לכלייתו. אחרי בדיקות רבות שעברו נמצאה התאמה בין רבקה והתורם.

רבקה והתורם שלה נפגשו במחלקה הכירורגית בית החולים מספר ימים לאחר התרומה. "זה היה אחד מהרגעים הכי עוצמתיים ומרגשים שחוויתי", מספרת רבקה.

"החיים שלי ניצלו בזכותו" מוסיפה רבקה. "אני עדיין לא מאמינה שאני לא הולכת לטיפולי דיאליזה, שאני קמה בבוקר לבנות שלי עם כוחות, זה מדהים. אני מודה לתורם ולבני משפחתו שהעניק לי את החיים שוב, ולכל צוות בית החולים בהדסה שליוו אותי במהלך הבדיקות ובהשתלה. המנתחים והרופאים מדהימים והטיפול אחרי הניתוח היה יוצא מן הכלל. חוויה טובה מכל כיוון שרק אסתכל עליו. השנה בהחלט קרה לי נס!".