השריפה, אתמול
השריפה, אתמולצילום: חנן אור חן

שריפות הפסולת האלקטרונית באזור חבל לכיש ממשיכות מדי יום. אתמול (ג') בערה שריפה שכזו בצמוד לגדר ההפרדה ליד המושב שקף, במשך כשעה.

מדובר בתופעה המתקיימת בעשור האחרון באזור חבל לכיש. הפסולת האלקטרונית המדוברת מגיעה בצורה שיטתית מתוך ישראל לכפרים הערבים הסמוכים לחבל לכיש, בניהם אידנא ובית עווא, שם היא נשרפת במטרה להפריד את המתכות היקרות מהפסולת ולמוכרן.

ארגון הפורום לישראל ירוקה נלחם נגד התופעה, תיעד את מעבר הפסולת מישראל ליהודה ושומרון וכן תיעד את שריפת הפסולת. בנוסף, פנו בארגון עם החומרים למשרד להגנת הסביבה, אך התופעה לא פסקה. לאור זאת, הגיש לאחרונה הפורום עתירה לבג"ץ נגד הארכת האישור שנתן המשרד להגנת הסביבה למפעל המחזור דרכו עוברת הפסולת האלקטרונית לכפרים.

חנה אור חן, תושבת המושב שקף תיארה את השריפה הנראית ממרפסת ביתה. "התרגלנו, אבל יש שריפות שלפעמים אי אפשר. לא נראה שמישהו מתקרב ושמשהו קורה. יש צריבות בעיניים, לשון מעקצצת, הכנסנו מהר את הנכדים פנימה. האש ענקית. פשוט קטסטרופה".

גלעד אך, מנכ"ל הפורום לישראל ירוקה, מסר: "כעמותה ששמה לה למטרה להילחם בזיהום האוויר בכלל ובמפעל ה"מיחזור הפיראטי" באזור הכפר אידנא בפרט, אנו רואים בחומרה את המשך שריפת הפסולת האלקטרונית במקום מידי יום. אנו קוראים למנהל האזרחי ולמשטרת ישראל לעצור את השריפות ולהביא לדין את האחראים למעשים".