סיפור לשבת
סיפור לשבתצילום: איסטוק

הוריו יעקב ואוגניה דויטל היו ניצולי שואה שנישאו בשנית. האב איבד את כל בני משפחתו. כשלוש שנים לפני כן הביאו הוריו לעולם את בתם רינה.

בדיוק ביום העצמאות ה-12 של מדינת ישראל, ה' באייר תש"כ (מאי 1960), עלו לארץ האם אוגניה ושני הילדים, ואילו האב יעקב נשאר לבדו בקרקוב. כאשר נפרד מהם הוא קיווה שיעלה ארצה בתוך כמה שנים.

האם גיבורת החיל, שעלתה לישראל עם בריאות רופפת ועם שני ילדים צעירים, החלה את צעדיה הראשונים בארץ באולפן עציון בירושלים ואת ילדיה סידרה בפנימייה של עליית הנוער. וכך הגיעו אדם ורינה לכפר הנוער ניצנים, פנימיית ילדים שהייתה ממוקמת על אדמות קיבוץ ניצנים שבדרום הארץ, אי שם בין אשדוד לאשקלון. הם מצאו את עצמם בארץ חדשה ובסביבה לא מוכרת, בלי הורים לצידם אך שמחים ומאושרים להיות בארצם.

כחצי שנה אחרי שעלו לארץ, האב יעקב נפטר מהתקף לב ונקבר בקרקוב הקרה והרחוקה. לצערם הרב של בני משפחתו בישראל, הם לא קיבלו דבר מעיזבונו של האב, אפילו לא תמונות. אולם שבועות אחדים אחרי פטירתו של האב הודיע להם במפתיע מנהל הפנימייה כי הקהילה היהודית בקרקוב שלחה לישראל ספר תורה שהיה שייך לאביהם.

בניסי ניסים ספר התורה הגיע לפנימייה. אדם ורינה זכו לראותו כשהוא עטוף בטלית ומונח בתחתית ארון הקודש בבית הכנסת בניצנים. מסתורין גדול היה מנין לאדם פשוט, ניצול שואה, ספר תורה? הספר לא היה בביתם בקרקוב והם לא ידעו עליו מאומה.

מנהל הפנימייה שהראה לילדים את הספר, הציע להם שיתרמו אותו לבית הכנסת. הוא הבטיח שיתקיים טקס הכנסת ספר תורה והוא יוקדש לזכר אביהם, ושהבת רינה תרקום את המעיל לספר. אך מה שקרה לאחר מכן הוא שלא היה טקס הכנסת ספר תורה, הבת לא רקמה ולא היה כלום...

כשמונה חודשים אחרי פטירת האב גם האם הלכה לעולמה ממחלה קשה ונקברה בירושלים. אדם ורינה התמודדו עם יתמותם והמשיכו בחייהם, לא שאלו ולא חקרו מה קרה לספר התורה של אביהם ז"ל.

אדם ממש הדחיק מזיכרונו את סיפור ספר התורה במשך יותר מעשרים שנה. לקראת סוף שנות הארבעים שלו, בזמן שחי בארצות הברית, הוא החל במסע של חזרה בתשובה, ובגיל חמישים לערך חזר ארצה. מאז התחזק באמונה, בלימוד התורה ובדבקות באלוקי ישראל ובתורת ישראל.

בשנים האחרונות החל להרהר רבות בספר התורה, שבפלאי פלאות ירש מאביו ואשר הלך לאיבוד. הוא שיער שהספר הזה בוודאי נמצא באיזה בית כנסת ומפאר את ארון הקודש באיזו קהילה ישראלית. לצערו הרב מנהל הפנימייה ואנשים אחרים שהיו יכולים לדעת פרטים על ספר התורה שהגיע מפולין כבר אינם בין החיים, וממילא לא היה קצה חוט לאתרו.

אדם חש בבטחה שהספר שירש מאביו והיה נסתר ממנו הגן עליו והביא לו ניסים גדולים בחייו ובמסעו הרוחני המיוחד, מסע שבו יש לו חיבור פלאי לשמיים, מסע שבו מגלים לו סתרי תורה ואורות חדשים ומופלאים עוברים דרכו, והוא מודה על הכוח וההשראה לכתוב ולהרצות עליהם ולהפיצם בישראל.

אדם מתגורר כיום בתל אביב. הוא חבר בקהילה קדושה ומיוחדת שנקראת 'נחלת אבות', אשר שוכנת ברחוב בורוכוב ומנוהלת על ידי אנשים צדיקים שבמעשיהם ובמאור פניהם מקרבים את כל הבאים בשערי בית הכנסת לשורשים האמיתיים של עם ישראל, לתפארת העיר תל אביב וכל עם ישראל.

לאחרונה זכה אדם לממש את המצווה הגדולה של כתיבת ספר תורה. הספר החדש נכתב בעיר מעלה אדומים על ידי סופר סת"ם מומחה, ויוכנס ברוב עם בטקס הכנסת ספר תורה בבית הכנסת 'נחלת אבות' ביום פטירתו של יעקב בן אביש ז"ל במוצאי זאת חנוכה, ג' בטבת תש"פ, בדיוק 59 שנים לאחר פטירתו.

אדם הרגיש כי בחסדי שמיים הוא זוכה לסגור מעגל חשוב בחייו, לתרום ולו במעט להאדיר את תורת ישראל, את הקדושה ואת מסורת ישראל בעיר תל אביב. הוא מספר כי ספר התורה החדש יהיה הספר שבנגלה, שקיבל את כוחו מהספר הנסתר, שמקום משכנו לא נודע לו. וברוח ימי חנוכה שאנו חוגגים, הוא מאמין שספר התורה הזה עתיד להטות את הכף לצד הקדושה המאירה כעת בראש כל חוצות.

ליצירת קשר לסיפור בעל מסר יהודי שחוויתם: [email protected]