נפתלי בנט
נפתלי בנטPhoto by Yonatan Sindel/Flash90

שר הביטחון נפתלי בנט קיים סדרת דיונים עם גורמי המקצוע במשרדו במטרה לבצע שינוי מרחיק לכת בעבודת המנהל האזרחי ביהודה ושומרון: עבודתו של קצין המטה לענייני קרקעות תוכפף למשרד המשפטים הישראלי.

בנט הנחה את אנשי לשכתו לבחון מנגנון משפטי שישנה את שיטת העבודה הנוכחית, כך שתושבי ההתיישבות יקבלו מענה בתחום הקרקעות בדומה לתושבים הישראלים שבתוך הקו הירוק.

כיום, פועל במנהל האזרחי קצין מטה לענייני מקרקעין, אשר כפוף ברמה המנהלתית למשרד המשפטים אך פועל באופן שוטף כחלק מהמנהל האזרחי, שהוא גוף צבאי הכפוף למתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש).

תושבי ההתיישבות בשטחי C אשר רוצים להקים מבנים חדשים, נדרשים להגיש בקשה למשרד הקמ"ט, וזו מטופלת בהליכים פרוצדוראליים ארוכים שיכולים לקחת לעיתים גם מספר שנים.

ניהול הליכי הקרקעות ביהודה ושומרון ע"י גוף צבאי, שפועל בפרוצדורה מסורבלת, הקשה לאורך שנים על פיתוח ההתיישבות ביו"ש והוביל לכמה מן העתירות המורכבות יותר בנושא קרקעות לאורך השנים סביב שאלת הבעלות על הקרקע, ביניהן נתיב האבות ועמונה.

המהלך עליו שוקד בנט כעת אמור להוביל לביטול שיטת העבודה הנוכחית של הקמ"ט, והכפפתו למדור הטאבו במשרד המשפטים. באופן מיידי, מדובר על קיצור זמני ההמתנה בהגשת תכניות בנייה לתושבי יו"ש ומתן מענה מיידי וזמין בדומה לשאר ערי ישראל.

בדיון שנערך בלשכת השר בשבוע שעבר, הנחה בנט את הלשכה המשפטית במשרד הביטחון לבחון את הנושא בחיוב ולהציג בפניו בהקדם מספר מנגנוני פעילות שיסדירו את הנושא.

"מדובר בפועל על החלת ריבונות פרוצדורלית בלבד, ריבונות מלאה היא בסמכות הדרג המדיני, אבל זהו צעד בכיוון הנכון. אין סיבה שתושבי יו"ש ימשיכו להיות מופלים לרעה, אנחנו צריכים לעצור את זה. תושבי בית אל ואריאל לא פחות ציוניים מתושבי כפר סבא ותל אביב. הם משלמים מיסים ומשרתים בצבא, וצריכים לקבל את אותם שירותים מהמדינה", אמר בנט בשיחות סגורות.