דוד ביטן
דוד ביטןצילום: אסתי דזיובוב/TPS

"פעילי הליכוד עובדים על פי אמוציות. נתניהו לא תקף את סער", אמר ח"כ דוד ביטן ביום שאחרי הניצחון הגדול של ראש הממשלה בפריימריז לראשות הליכוד.

בהמשך הסביר מדוע היה נגד קיום הפריימריז בעת הזו: "המתקפות הללו לא עזרו לקראת קמפיין הבחירות במרץ. אם התומכים של גדעון סער ימנעו את החסינות - הם סיימו את הקריירה בליכוד, ולכן הם לא יעשו את זה".

אפשר לגשר עכשיו בין נתניהו לסער, לאור המתקפות הקשות והחריפות שסער חטף מצד אנשי הליכוד ופעילי הליכוד?
"מה זה קשור? פעילי הליכוד עובדים על פי אמוציות ותקפו את סער, אבל זה לא ביבי, ביבי לא תקף אותו כמעט. מי שתקף את ביבי זה יותר סער מאשר ביבי את סער".

זאת אומרת נתניהו לא יודע כלום, כרגיל, הוא לא יודע כלום שתוקפים את סער ומכניסים לו מתחת לחגורה.
"מה זה יודע, הוא רואה את זה כמו כולם יכול להיות".

אבל הוא לא בעניין.
"ברור שלא, אתה לא מבין מה קורה בקבוצות הליכוד ובאינטרנט? כל אחד כותב מה שהוא רוצה. גם כשאני אומר משהו שלא מוצא חן בעיני האנשים אז תוקפים אותי בלי הפסקה, זה המצב. זה לא קשור לנתניהו בכלל, זה קשור לאנשים".

אני שואל אותך על סער, שנכשל כמובן, אבל יש לו גוש של 6 חברי כנסת...
"נכון, זאת בדיוק הבעיה, אבל לא יישארו לו כל ה..."

הגוש הזה יכול למרר את חייו של נתניהו.
"זה נכון, למרר את חיי הליכוד בכנסת. זאת בדיוק הבעיה שנוצרה כתוצאה מהבחירות האלה שאני התנגדתי להן - גם מתקפות שמשאירות משקעים וגם קבוצה שמתאחדת סביב הבחירות שלה, המאבק שלה ועכשיו סביב זה שהפסידו. לכן אחרי הבחירות יבוא סער לביבי ויגיד לו 'אני רוצה א', ב', ג' בשביל הקבוצה שלי'".

זאת תהיה קבוצת לחץ חזקה שתוכל להוציא מביבי מה שהיא רוצה.
"נכון".

אני אתן לך דוגמה, החסינות למשל, אם החבורה הזאת...
"אני לא סבור ככה, אני שמעתי את הפרשנים אתמול וחייכתי. בנושא של החסינות, שים לב, אם הקבוצה הזאת תנסה למנוע מנתניהו חסינות, היא גמרה את הקריירה בליכוד, אז לכן הם לא יעשו את זה".

אתה רוצה שהם יצביעו נגד מצפונם?
"כולנו מצביעים נגד מצפונינו בהרבה מאוד דברים".

אבל פה זה משהו ערכי.
"זה לא ערכי, אם הם יתנגדו לחסינות של נתניהו, אם הוא יבקש אותה, הוא עדיין לא ביקש".

אתה עושה צחוק ממני?
"סביר להניח שהוא יבקש. אם הם יתנגדו לחסינות אז הם גמרו את הקריירה בליכוד, כולל גדעון סער, אין להם שום סיכוי בליכוד יותר לשום דבר, לכן הם לא יעשו את זה. שונה הדבר כשמדובר בתפקידים. יכולים לבוא אליו, הרי גם אם הליכוד יוציא 61 מנדטים, ואני מאמין שהפעם הוא כן יכול להוציא".

איך? מאיפה תיקח 61?
"יש הרבה מאוד קולות שחוזרים לליכוד עכשיו".

איפה ראית אותם? בסקרים לא רואים.
"ברור שבסקרים אתה לא תראה, אבל לאט לאט זה יצטבר גם בסקרים. אנשים מדברים איתי, ואני אומר לך שהפעם בניגוד לעבר יש לנו סיכוי, זה לא דבר שהוא בטוח".

בהמשך התייחס ביטן למחנה סער: "שונה הדבר בקשר לתפקידים, יבואו ויגידו לו 'אדוני הנכבד, יש לנו מספר מנדטים, אנחנו רוצים שר לזה, סגן לזה, יו"ר ועדה לזה, זה כן יהיה. זה בדיוק מה שקרה פעם בשיטת המחנות בליכוד, ובעצם זה מה שיקרה".

אז גדעון סער בעצם ניצח ניצחון מרשים בכך שהוא יצר קבוצת לחץ שתלחוץ את נתניהו, ואתה יודע שנתניהו הוא סחיט, היא תסחוט ותקבל תפקידים ככל העולה על רוחה, ראה בנט ושקד.
"לא ככל העולה על רוחה, באופן סביר, זה לא אותו דבר, זה לא מישהו שבא מבחוץ. נכון, בנושא הזה של קבוצת לחץ, הוא הצליח לייצר לעצמו קבוצת לחץ. היא לא תהיה 6, כיוון שחיים כץ ואתי עטיה לא יהיו חלק מהדבר הזה, הוא בפני עצמו, אבל 4 יהיו. זה הרבה, 2 זה הרבה, לא צריך יותר מ-2".

שופטי בית המשפט העליון ידונו האם לאפשר לנשיא להטיל הרכבת ממשלה אם יש לו כתבי אישום, מה אתה אומר על האפשרות שבית המשפט העליון יתערב כאן?
"זה כבר מעבר להתערבות הקיימת של בית המשפט העליון, לכן אני לא מאמין שבאמת בית המשפט העליון יעשה את הטעות הזאת כי הוא תמיד הולך על חבל דק ולא קורע את החבל. פה זו קריעת חבל וזה גם יגרום לזה שהציבור יבין שנתניהו צדק ושיש איזושהי הפיכה משפטית, מדוע? כי לפחות 1 או 2 מכתבי האישום שקשורות לפרשיות הן תקדימיות והם אומרים את זה גם, עכשיו פתאום אחרי זה, באים ואומרים לו, 'אתה לא יכול להרכיב ממשלה', כשהחוק הוא ברור. לדעתי זה לא יקרה".

אני מזכיר לך שאהרן ברק לקח את החוק וקידם אותו עוד צעד בהלכת דרעי-פנחסי.
"יש הבדל. לגבי דרעי-פנחסי לא היה חוק שאומר ששר יכול להמשיך לכהן בתפקידו אז הם נכנסו לנישה הזאת והחליטו את מה שהחליטו. פה יש חוק ברור שראש ממשלה יכול לקיים את תפקידו, עכשיו מה קורה פה? הרי אף פעם הכנסת לא חושבת על כל הסיטואציות האפשריות, אז מהדלת האחורית, הם אומרים, 'זה מדבר על ראש ממשלה מכהן, לא על מי שצריך להרכיב ממשלה', עזוב. מה שקובע זו מהות החוק והרעיון המרכזי בחוק".

מה אתה אומר לשופטי העליון הבוקר?
"אני אומר להם אל תתערבו. להתערב במי יהיה ראש הממשלה במדינת ישראל, זה דבר מאוד חריג. תעשו חושבים ותנהגו באופן נכון, ואתה יודע מה, באופן סביר מה שנקרא, שהם יתנהגו פעם אחת באופן סביר. ואני אומר לך, בלי קשר לזה, לא אלמן ישראל, גם אם הם יחליטו יש לנו פתרונות גם לעניין הזה".

איך?
"אני לא אגיד עכשיו מה הפתרונות, אבל כשזה יגיע, יהיו פתרונות".

פסקת ההתגברות?
"לא, אני בניגוד לחבריי חושב שאם אנחנו נחוקק את פסקת ההתגברות, אז בית המשפט העליון גם אותה יבטל בטענה שזה פוגע בדמוקרטיה".

אז איזה פתרונות? תפגינו מול בית המשפט העליון?
"לא, פתרונות מאוד יצירתיים. אבל עזוב את זה עכשיו, זה לא רלוונטי. אני לא מאמין שבית המשפט העליון יעשה את הטעות הזאת".