יצחק הרצוג
יצחק הרצוגצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, הגיב הבוקר (ראשון) לפיגוע בעיר מונסי בניו יורק, בו נפצעו חמישה יהודים באירוע הדלקת נר חנוכה.

"מדובר בניסיון טבח ביהודים בדם קר בלב קהילה יהודית חמה ותוססת שהסבה להדלקת נרות", ציין הרצוג.

לדבריו, "חגי ישראל הפכו בשנה האחרונה מחגים של אור לחגים של חושך ופחד עבור יהודים ברחבי העולם והאור של חנוכה הפך לחג של שפיכות דמים".

"רשויות אכיפת החוק בארה"ב עושות מאמץ עצום להגן על הקהילה היהודית, אך יש לפעול בנחישות ובמלחמת חורמה אל מול העליה האדירה והקשה של גילויי אנטישמיות קשים וכואבים", ציין הרצוג.

"יהודי חובש כיפה אינו יכול להיות בטוח ברחובות ניו יורק הוא אינו מצב מתקבל על הדעת. זה תמיד מתחיל ביהודים אבל אף פעם לא נגמר ביהודים", טען הרצוג.

זירת הפיגוע במונסיAron Spielman

שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, אמר בעקבות הפיגוע, "ביום שבו אנו חוגגים את חג החנוכה אנו עדים לעוד התקפה נפשעת נגד יהודים. זו העת למעשים ולא לדיבורים, זו העת לאכיפה שתרתיע את מחוללי השנאה באשר הם".

דנון הוסיף, "לאנטישמיות אין גבולות היא מרימה את ראשה בארה״ב, באירופה ובשאר העולם. על אומות העולם להתאחד במאבק נגד גל השנאה".

יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין מסר, "הזדעזעתי לשמוע על הפיגוע האנטישמי בעיצומה של מסיבת חנוכה בניו יורק - אירוע חמור ביותר שדורש טיפול שורש מצד הרשויות האמריקאיות. לבי עם הפצועים, משפחותיהם והקהילה. אני בטוח שהממשל האמריקאי יפעל בנחרצות נגד הדוקר השפל ונגד כל פושע שמרים ידו נגד יהודי".

יו"ר כחול לבן, רא"ל (מיל') ח"כ בני גנץ, מסר "אני שולח איחולי החלמה מהירה לפצועים במתקפת השנאה במונסיי, ניו יורק. אנו עדים לריבוי מתקפות נגד יהודים בעולם, והאירוע המזעזע הזה במהלך מסיבת חנוכה, הוא עדות נוספת לבעיה העולמית שאנו ניצבים בפתחה. אין לי ספק שהרשויות בארה"ב ששמו את ידם על הדוקר, ינהגו בו באפס סובלנות ויעשו הכל בכדי לגדוע את התופעה".

יו״ר ש"ס, השר אריה דרעי, ציין, "הזדעזעתי לשמוע הבוקר על ההתקפה האנטישמית בבית רב בניו יורק, בעת הדלקת נרות חנוכה. האנטישמיות מרימה ראש בארה״ב, באירופה ובמקומות נוספים בעולם ועלינו להשמיע קול חזק ולהיאבק נגדה בעזרת מנהיגי המדינות. איחולי החלמה לפצועים וחיבוק גדול לקהילה היהודית בניו יורק".

סגן שר הבריאות ויו”ר יהדות התורה, ח”כ יעקב ליצמן, מסר, "הפיגוע הקשה שקרה במונסי שבניו יורק בעיצומו של מעמד הדלקת נרות חנוכה, גורם לתדהמה בעולם היהודי. זה מצטרף לשורת מקרי אנטישמיות נוראיים באחרונה בארה”ב ובעולם. מזעזע לראות שוב ושוב שאנשים תמימים חפים מפשע נפגעים ונרדפים רק בשל היותם יהודים. זהו מצב נוראי שמנהיגי המדינות והרשויות בארה”ב ובכל העולם נדרשים לשים לו סוף ולגדוע את הנגע הממאיר. אנו מתפללים לרפואת הפצועים ומחזקים את ידי הקהילה במונסי ומשפחותיהם".

שר החינוך, הרב רפי פרץ, מסר "יהודים המקיימים מצוות הדלקת נרות חנוכה ומסיבה קהילתית אצל הרב המקומי מותקפים באכזריות. ‏המראות האלו נוגעים בכל יהודי באשר הוא. ‏התגברות מקרי האנטישמיות ברחבי ארה״ב ובעולם כולו צריכה להדיר שינה מעינינו, ויש להיאבק בתופעות אלו בצורה קשה. ‏מאחל החלמה מהירה לפצועים".

השרה גילה גמליאל מסרה, "לבי עם הקהילה היהודית במדינת ניו יורק לאחר אירוע השנאה הקשה הבוקר במונסיי. איחולי החלמה מהירה לפצועים. חג החנוכה מזכיר לכולנו את ניצחונו של האור על החושך. יחד עם הממשל האמריקאי נמשיך להילחם באנטישמיות ללא פשרות".

יו"ר הימין החדש, ח"כ איילת שקד, הגיבה גם היא על הפיגוע, "לצערי הרב, בשנת 2020 העומדת לפתחינו, מעשי האנטישמיות כלפי היהודים עולים וגואים בארה"ב, אירופה ושאר העולם, רק בגלל עצם היותם יהודים. מעשה הדקירה המזעזע קרה בארוע הדלקת נרות חג החנוכה. בחג שהוא תזכורת להיסטוריה היהודית ולזהות היהודית שלנו. אני שולחת איחולי החלמה מהירה לפצועים ולבני משפחותיהם. אני קוראת לממשל האמריקאי להחמיר את הענישה כלפי מעשי אנטישמיות מכל סוג ולהגביר את החינוך לסובלנות וקבלת האחר במערכת החינוך".

שר התחבורה סמוטריץ' צייץ בטוויטר, "לבנו הבוקר עם אחינו במונסי ובארה"ב כולה. אלפי שנים של אנטישמיות לא יכבו את האור הגדול שמפיצה האומה היהודית בעולם".

שירה רודרמן, מנכ״לית קרן משפחת רודרמן, ציינה בעקבות המתקפה, "התקיפה המזעזעת במאנסי ממחישה שוב את העלייה במעשי האנטישמיות בארצות הברית בתקופה האחרונה. בניו יורק בלבד מדובר על כ-10 מקרים במהלך חג החנוכה. לא ייתכן שבארצות הברית של 2019, בואך 2020, קללות ומכות נגד יהודים או וונדליזם של בתי כנסת ובתי ספר יהיו דבר שבשגרה. אך זו המציאות. ישראל צריכה לפעול יחד עם הארגונים היהודיים והרשויות האמריקאיות כדי למגר את התופעה ולהבטיח את שלום הקהילה היהודית".