השר ישראל כ"ץ
השר ישראל כ"ץצילום: קובי ריכטר/TPS

שר החוץ ישראל כ"ץ מחמם מנועים לקראת הבחירות ועולה למתקפה על כחול לבן ומנמק את עמדתו בנוגע לחסינות לראש הממשלה נתניהו.

"זו החלטה של ראש הממשלה עצמו, אני חושב שאי אפשר לשלול מאדם את זכויותיו בין אם הוא ראש הממשלה או לא. כל הטענות על כך שתיתפר חליפת חסינות ויחוקקו את פסקת ההתגברות בהקשר החסינות לרה"מ זה עורבא פרח. לא עומדים לחוקק שום חוק אלא ראש הממשלה יצטרך להחליט אם להגיש בקשה לתחילת הליך חסינות שיקרה אחרי הבחירות".

כחול לבן רוצים לעשות מהלך נגד בכנסת, שאם הוא ילך למהלך כזה הם יכנסו ועדה בכנסת כדי שהנושא יתברר כעת.

"כחול לבן מצטיירת בעיני כמפלגה אומללה. אני חייב לומר לך את האמת. יש שם ארבעה אנשים שעשו משהו בחיים, כולל שגיאות. וכל שמעסיק אותם הוא לרדוף את נתניהו. הם רוצים להוות אלטרנטיבה. שיטפלו בעניינים שלהם ויאמרו מה הם מתכננים לעשות. לאף אחד מארבעתם אין תואר במשפטים. מי הם שיקבעו מה זכויותיו המשפטיות של בנימין נתניהו? יש את החוק, את היועץ המשפטי ואת בית המשפט העליון. אף אחד מהם לא אסר על נתניהו להתמודד ולא מנע ממנו להיות ראש ממשלה, ואני גם לא חושב שזה גם יקרה. הציבור הוא זה שצריך להכריע".

נתניהו הוא יריב פוליטי שלהם והם משתמשים בצדק בכל הכלים הרלוונטיים כדי להוריד אותו מהשלטון.

"הייתי עם נתניהו בכנסי הליכוד. התפרצות כזו של אהבה ותמיכה לא ראיתי כבר שנים ארוכות. הציבור לא מקבל את זה".

אתה מדבר על הגרעין הקשה של הליכוד. מה לגבי כל השאר?

"לפיד אומר שרק 40 אלף הצביעו לנתניהו. זו גם טענה אומללה כי זה הכל מדגמי. בתוך הליכוד הייתה תופעה שהיא מעבר לליכוד. אם אדם מקבל תמיכה רחבה מאוד בליכוד וזה מקרין כמובן החוצה. הבחירות האלה יכריעו בצורה מובהקת מי יהיה בשלטון, נתניהו והמחנה הלאומי או גנץ עם המחנה שלו יחד עם הרשימה המשותפת. נתניהו יקיים כנסים בכל הארץ ויזמין את הציבור הרחב לשאול שאלות ולדבר עמו, יהיה כאן מפגש בלתי אמצעי עם העם וכך יש לליכוד דרך להחזיר קולות".

מה היה אתמול עם גדעון סער בכנס?

"אני נכנסתי יחד עם ראש הממשלה למקום עקב סידורי אבטחה. יש שיעורי אמוציות אך לא קרה כאן דבר חריג. אין שום מחנות בליכוד, כולם ביחד במטרה לזכות בבחירות וכולם מוזמנים לקחת חלק ולתרום למטרה הזאת".

סער אמר שאף אחד לא יאיים עליו. האם אתה מאיים עליו?

"אני? אני חשבתי את ההתמודדות שלו הייתה טעות. הוא הפך התמודדות לגיטימית ללא לגיטימית בעקרבות הטיעונים שלו. אמרתי אז שהציבור הליכודי יגיב בקלפיות בצורה מוחצת. היה כאן כמעט חמישים אחוז פער ותמיכה מקיר לקיר לנתניהו. זו הייתה שגיאה שעמדה על הנחות שגויות. אני מציע לגדעון לחזור אחורה".

לא יהיה מופרך לומר שנלחמתם למען נתניהו אבל גם למען עצמכם, הורדתם מישהו שהיה לו תדמית של יריב חזק, הכיווץ שלו גורם לך לאושר בלתי יתואר.

"אף אחד לא הכריח אותי לתמוך בנתניהו ואף אחד לא הכריח את גדעון להתמודד. כמו שאמרתי לפני הפריימריז גדעון סבר שיצבור נכסים אך הוא צבר יריבים. הכל מאחורה וכרגע נבחר מועמד הליכוד. יש מועמד בהכרעה ברורה והוא זה שמוביל בסקרי ההתאמה לראשות הממשלה".

הפער בינו לבין גנץ הצטמצם ויש כמעט שיווין בין השניים.

"למרות זאת הוא עדיין מוביל. הציבור כן רוצה אותו".

ההסדרה עם עזה מלאה בסימני שאלה, מה אתה יכול לספר עליה בשלב הזה?

"מזה תקופה ארוכה המצרים מקיימים מגעים מאחר וגם להם יש עניין של שקט בעזה. הם לא רוצים קשר בין חמאס לסיני. גם לישראל יש עניין ברגיעה וחמאס עצמו מאוד לחוץ עקב היותו מבודד. הוא לא שינה את האידיאולוגיה שלו אלא הוא חסום. המצרים חוסמים לו את המנהרות, ישראל פוגעת בצרי ההברחה אל תוך עזה ומקיימים משטר של סגר, הסעודים יצאו לעימות עם קטאר בין היתר בגלל הקשר עם חמאס וחמאס מחפש דרך פרגמטית על מנת להקל על עצמו".

למה צריך להתבייש שלישראל יש אינטרס מלא שתהיה רגיעה בגבול הדרום? מה הבעיה בזה?

"זה לא עניין של תחושות אלא של מציאות. באופן אישי אני לא מאמין שאפשר להגיע למצב של שקט אמיתי לאורך זמן. אנחנו כל רגע נצטרך להגיב על פעילות חמאס לכן המקסימום שאפשר להתקדם אליו הוא סוג של רגיעה. הסדרה תחייב גם פתרון לבעיית השבויים והנעדרים יחד עם סוגיות אחרות".

מה ההבדל בין הסדרה לרגיעה?

"רגיעה זה שלא יורים. שמתקיימת שם פעילות אזרחית. אני בעצמי הצעתי להקים אי בינלאומי חמישה קילומטרים מעזה כשהעולם ייתן את השירותים האזרחיים לעזה תחת פיקוח ישראלי בים ולא על האי עצמו. אנחנו צריכים להיפטר מהאחריות הזאת שנשארה על גבינו מאז ההתנתקות ולתת לשני מיליון איש בעזה מוצא לעולם. מאחר ולישראל יש סוג של אחריות אבסורדית על האוכלוסייה, מנסים לקדם דבר מסוים".

יש התקדמות בנוגע להחזרת אורון שאול והדר גולדין?

"מי שמטפל בזה הוא המתאם לענייני השבויים והנעדרים הכפוף לראש הממשלה ולוועדת שרים מיוחדת שהוקמה. אנחנו יודעים מול מי אנחנו עומדים כאן. זה ארגון אכזר שהוא משתמש בגופות של חיילים ואזרחים. אנחנו מנסים לעשות את המקסימום כדי להחזיר אותם הביתה. לפני שנאמתי באו"ם פגשתי את שמחה גולדין ופניתי לאו"ם ליישם את המדיניות שלהם – לא לאפשר סיוע של מדינות תורמות לעזה כל עוד לא מחזירים את החיילים לעזה. לעולם אין שום סיבה שלא יעמוד על כך שלא יחזירו את השבויים הביתה. ההורים עצמם הם גיבורים, הם רצים בכל העולם ולוקחים על גבם את מה שאחרים אולי היו צריכים לעשות".